العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 28-07-2012, 12:02 AM
محمد السيد 78 محمد السيد 78 غير متواجد حالياً

محمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to beholdمحمد السيد 78 is a splendid one to behold
افتراضي رد: مذكراتى ايام الثورة موضوع مميز جدااا وياريت كل واحد يكتب مذكراته او المواقف اللى حصلتله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

ينهار فل طايب والبنزين كان ايه اخباره ساعتاه واكيد طول ما انت سايق كنت فى رعب
الحمد لله ان الايام ديه عدت على خير

نورت الموضوع يا باشا

ساعة ماتحركت من الاسكندرية الى دمنهور كان معايا نص تانك وده فى الطبيعى كان زيادة اوى على مشوار دمنهور رايح جاى حيث ان المسافة بين اسكندرية ودمنهور حوالى 70 كم يعنى المشوار كله 140 كم بس لما وصلت المنصورة كان المؤشر قرب اوى على E والحمد لله لقيت بنزين وانا راجع على الطريق الزراعى وبالنسبة للرعب فهى كلمة لا تعبر عما كنت احس به وقتها وكنت حاسس ان اليوم ده هو اخر يوم لى فى الدنيا . ولكن لم تحن ساعتى بعد.
قديم 28-07-2012, 03:15 AM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مذكراتى ايام الثورة موضوع مميز جدااا وياريت كل واحد يكتب مذكراته او المواقف اللى حصلتله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

من خلال قرأتى لكلام حضرتك

اتاكدت ان الاحداث الرئيسيه مفيش مصرى ممرش بيها بس الاحداث الثانوية ديه بقى اللى بيبقى فيها العجب

انا ان شاء الله فى التكمله هحكى عن مواقف اتعرضطلها انا و ناس اعرفهم وكدا بجد هتعجبك جدااا ارجوا ان تشاهدها

فى انتظار باقى المواقف التى تحكى عنها يا أستاذ سيد ، بجد الموضوع مشوق بالفعل

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 28-07-2012, 03:45 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

بعد ما عدا يوم 29 يناير

والى انا بعتبره اصعب يوم عيشته فى حياتى كلها الى الان

بقيت الايام كلها شبه بعض بعد كدا وبعد اللى شوفته يوم 29 ما كنش فيه حاجه تثير خوف الواحد زى اللى حصل معانا يوم 29 يناير
كما ان اعمال البلطجه والسرق والنهب قلت بشكل كبيير جدا عن اليومين السابقين بسبب نزول الجيش والشعب كله كان خايف جامد من الجيش ان الجيش ممكن يكون معا مبارك ويدور الضرب فى الشعب بس الحمد لله انه فى الاول كان واقف فى الحياد جامد واعتقد انه بعدها كان فى الحياد بس كان بيمثل شوية يعنى ممكن يكون بيعمل انه فى الحياد بس هو مش فى الحياد كل ده علشان فى الاخر بس كل المجلس العسكرى يطلع من الليله بسلام
وعدت الايام واتنحى مبارك ورجعنا المدارس وصارت الحياه مره اخرى

وحتى انا ذاكرتى بدايه من يوم 30 يناير بقت مش بتسجل الاحداث بدقه زى الايام اللى قبلها لان الاحداث بقت تعتبر متاشبهه الى حد كبير وخلاص اتعودنا ومبقاش موضوع جديد زى الاول

وبصراحه اللى فضل من الايام ديه هى المواقف فقط لا غير وبصراحه كلما اتذكرها اتذكر فترة من حياتى
كانت مشاعر الضحك والبكاء
الخوف والاطمئنان

كله مختلط مع بعض مع الخوف من المستقبل وما سيكون عليه حال البلد بعد ذلك

اول موقف
هذا الموقف تعرض له المدرس بتاعى

كان الفرح بتاعه يوم جمعة الغضب يوم 28 يناير وكانو مظبطين كل حاجه ان الفرح فى قاعه وكدا
المهم الفرح كان الساعه 8 واول ما لقا ان الدنيا ولعت فى البلد وكدا ومره واحده حظر تجول وخلاص والراجل بقى لازم يتجوز هو كل حاجه هتقف فى وشه كده هههههههههه المهم قرر يروح يجيب العروسه من بيتها ولا يعمل فرح ولا بتاع وكان بداء البلطجية ينتشروا وناس بتقفل الشوارع وبتعمل لجان شعبية و كل الطرق مقفله بس هو لازم يروح يجيب العروسه النهارده

المهم لقا قرايبه جايين فيه ايه فيه ايه قالهوم الحكاية كذا كذا بيقولى كان واقف معانا حج كده قالى هتروح وهتجيب عروستك واى ابن ....... مهيعرفش يعمل معانا ايوتها حاجه ولقيته بيقولى استنى هطلع اجيب حاجه ونازل وجهز العربيه
وبيكمل كلامه وبيقول بعد شوية لاقيته نازل ومخبى حاجه تحت العباية اللى بيلبسوها فوق الجلابيه وبيقولى يلا بينا و بيقول ركبنا العربيه و معانا كام واحد معاهم سكاكين وكدا وركبنا ورايحين ونقابل لجان شعبيه وكل لجنه تقابلنا تقولنا راييحين فين واحكيلهم القصه يقولى قلبنا معاك يابو الكباتن ويفتحو اللجنه لغاية ما عدينا على ناس شكلهم مش تمام بيقولولنا رايحين فين فبدائت اقولهم حكايتى راحوا قالولى نهايتها كده هتدفع هنعديك مش هتدفع مش هنعديك فبقوله ندفع ازاى وانت شايف الحال وكده قالوا خلاصه الكلام هو كده ولقا اللى واقف فى اللجنة بينادى على الناس وجايين بفرد خرطوش وكدا بيقولنا ساعتها عارفيين انا بقى ساعتها كنت بعمل بيبسى على نفسى ههههههههههههههههههههههه
اخر ما زهقت من الكلام معاهم ولقيت ان فيه قلة ادب هتحصل لقيت الحج الى راكب معايا بيقولى هو انت هتفضل تتحايل عليهم ولقيته مطلع رشاش بورسعيدى اللى الخزنه بتاعته على جنب ده فالناس بتوع اللجنة لما شافوا كده راحوا كشوا لوره فقولتلهم خلى الليله بقى تعدى على خير وساعتها بس راحوا فاتحين الشارع لينا و بيقولى انا بقى خارج من الموقف ده وخلاص مبقتش نافع للجواز ههههههههههههههه ورحت جبت العروسه وكان يوم فله من اوله

ههههههههههههههههههههههههه

الموقف التانى

كنت بتصل على جرانا فى بيت المعادى اطمن عليهم وعلى اللى بيحصل هناك وكدا ومره واحده سمعت صوت صريخ واطلع بسرعه اطلع بسرررررررررررعه وسابوا التليفون انا قولت فيه حاجه بتحصل هناك وبعد ين اتصلت تانى طلع ان واحد هناك كان بيضرب طلقتين صوت فى الهوا هههههههههههههههههه

مع العلم هناك فى المعادى كان حوالى عشر افراد معاهم مسدسات حية مرخصه بحكم ان فى المعادى اغلب ان مكنش كلهم معيشتهم مرتفعه و اصحاب مراكز و مهن كبيرة فاكيد نسبه وجود اسلحه مرخصه تكون بنسبه كبيرة جدا وهناك فعلا محدش كان بيقدر يهوب من المنطقه لان كله عارف ان اللى هيدخل هيطخ بالنار وباسلحه مرخصه كمان

الموقف الثالث

واحد جارنا فى المعادى ساعت يوم 28 يناير لما اعلنوا حظر التجوال وسط البلد كانت والعه ساعتها جاى ماشى بسرعه عاوز يروح فى اقصى وقت ومره واحده داخل ملف وهوووووب طاااااااااخ طلع انه خبط فى عربيه واحد كان ماشى عكس بيقوله ولا انا نزلت من عربيتى لقيت الكابوت اطبق ولا قلت للراجل حتى خود هنا كل اللى عملته باقصى سرعه جبت حبل وربط الكبوت علشان ميفتحش من على الطريق ومشيت والراجل مشى من غير ما نبص لبعض حتى

ههههههههههههه والموقف ده بالذات يعبر عن مدى الخوف اللى كان فى الشعب ساعتها من اى حاجه تحصل لدرجة انه ميفكرش بقى لا ففلوس ولا مين اللى غلطان ولا كدا كله عاوز يلحق نفسه
!!!!! ؟؟؟؟؟؟

الموقف الثالث
صاحب اللى وشها اتاكل المره اللى فاتت راح مشوار بعدها بكام يوم وركن العربيه وطلع المكان اللى رايحله ونزل لقى الكبوت من فوق مضروب طلقة رصاص هههههههههههههه اه والله مضروب طلقه فعلا وليه محدش يعرف ومازال الخرم بتاع الطلقه موجود الى الان مه انه صلح الكبوت وعارض الان سيارته للبيع مع وجود خرم الطلقه واى حد يجى يقوله ايه ديه يقوله ديه علشان تاخد العين هههههههههههه

يتبع..................... .

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 28-07-2012, 12:25 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

والله العظيم

من أقوى المواضيع

فى المنتدى

الله ينور عليك يا سيسو

وعلى كل من شارك

وأجمل حاجة عجبتنى

موضوع التوالى

فعلا الحاجة أم الأختراع

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 28-07-2012, 01:27 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا سيد انا اتفاجئت انك عامل الموضوع ده وانا عارف موقفك من مواضيع الثورة

لكن عموماً فكرة الموضوع جميلة طبعاً وياريت الكل يشارك فيها بس بعد اذنكم ينقل الموضوع للقسم الطبيعى بتاعة قسم الثورة علشان بنحافظ على ان المواضيع ديه كلها تبقى محصورة فى مكان واحد خاص بيها

ولا انت ايه رايك ؟؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش