العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 04-11-2010, 03:01 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: السيارة a113 بعد صاينة الالف الاولى

يا جماعه

احنا بنضحك علي بعض ،،،و لا بنواسي بعض و لا ايه بالضبط ؟ دي تبقي عربيات فاشلة واي كلام و مواتير تعبانة جدا و حرام فيها الفلوس .

حرق ايه و تفتيح ايه ، ده الـ 128 و لا اللادا ماكنتش كده !!!!!

أنا ركبت عربيات كثيررررررررر و عمري ما حصل معايا كده و خصوصا في عربية جديدة !!! يا نهار ابيض بتجيب 90 بالعافيه و كمان يتخسع مع المطالع ؟؟؟؟ امال لو كان فيها كامل الحمولة ركاب و شنط كانت هتعمل ايه ( ينزلوا يزوقو يعني ؟؟ ) أنا عربيتي الحالية لوجان و انا شاريها علي الزيرو و عندما استلمتها قالو لي ان الموتور متلين فعلا من المصنع و بالفعل بعد شراؤها باسبوع سافرت الاسكندرية و كانت محملة 5 افراد + شنط و كنت ماشي 180 كم ،، والله دي الحقيقة ،
و كمان كان معايا لانوس 2001 قبلها و برضه التوكيل قال ان الموتور متلين في المصنع و كنت بشغل التكييف من اول يوم و كان السحب مفيش بعد كده و العربية من اقل غمزة بنزين بتستجيب بشكل عادي جدا و بنفس الاداء حتي بعد العشرة الاف الاولي او حتي الخمسين الف

أكيد انتو عندكوا حاجة غلط و حاجة كبيرة كمان لأن ده مش طبيعي بالمرة

أنا فاكر الاحساس ده و التليين و خلافه لما كنت بعمل عمرة عند الميكانيكي و ده طبعا مختلف تماما عن الموتور لما بيكون بتقفيل الفبريكة ده حاجة و ده حاجة ثانية خالص ،، ده شغل بالكمبيوتر و خلوصات محسوبة بالمللي و خامات 100% و العمرة بتاعت الاسطي الميكانيكي و البيه الخراط بتبقي حاجه كده بالبركة علشان كده بيبقي لازم تليين و العربية تسخن شويه و تتعدل شويه و حاجات كده من هذا القبيل

و علي فكرة انا كنت محتاج عربية ثانية في البيت و حيث انني من المعجبين بالاسبرانزا فكنت بفكر جديا اشتري العربية الثانية إما ايه 113 او تيجو ، يعني لسه ما استقرتش بالضبط و الميزانية عندي لسه ما وضحتش ،،، انما بعد المشاركة دي انا سطرت علي الصيني كلههههههههههههههههههههه

متسيبوش حقكم و حاولوا ان تاخذوا تقرير من التوكيل مكتوب يفيد بان الشكوي هي ........ و الكشف الفني بيقول ان ده طبيعي و عادي

علشان لاقدر الله يبقي ورقة و مستند معكم عند اللزوم اذا ما تعرضتم لمشاكل في الموتور بعد فترة

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون

التعديل الأخير تم بواسطة hossamhussein0 ; 04-11-2010 الساعة 03:15 PM
قديم 04-11-2010, 03:41 PM
مادا مادا غير متواجد حالياً

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute

والله يا استاذ حسام كلامك صح ادوس على دواسك البنزين جامد دى تبقى سواقة مقرفه ومتعبة جدآ ولما يكون فى مطلع يعنى لو سافرت بيها مرة احرم اسافر بيها تانى وموضوع حرق الغيار ده ايستهلك عمر الموتور بسرعة وميعيش معاك كتير وكمان لو كان الكلام ده صح كان الناس اللى فى التوكيل عرفينوا ولما سالت الناس اللى هناك محدش قالى احرق الغيار بالشكل ده خالص قاللوا اجرى بالعربية وشبع الغيار يعنى من 3500 لفة لحد ال4000 لفة هات الغيار التانى ومحدش قالى خالص اللى مكتوب ده يعنى اجيث الثالث على 5000 لفة دى الماروتى الل800 سىسى كانت بتجرى عنى والله كنت مكسوف جدآ وانا على المحور وكانت الماروتى بتجرى جنبى فى المطلع وانا مش عارف احصلها العربيات دى موتورها فيها حاجه والناس اللى بيتقول شبع الغيار بالشكل ده جابت الكلام ده منين ده حتى الناس اللى فى التوكيل مش عارفينه يبقى هو جاب منين الكلام ده واحساسى ان موضوع تشبيع الغيار ناس تبع ابو الفتوح بيقولوا علشان تغطى على ضعف الماتور وبعدين سنه او اتنين وتخش فى عمرة لانى طول عمرنا بسوق ماشوفتش عربية بتساق بالشكل ده سواء قديمة او حديثه
قديم 04-11-2010, 03:57 PM
كريم احمد كريم احمد غير متواجد حالياً

كريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really nice

ياباشا الكلام دة انا جايبة من مهندس التوكيل والناس الصبقونا خبرة فى ركوب الاسبيرانزا وبعدين ما انا شوفت النتيجة فعليا وسحب المتور اتغير معايا وكل يوم بيتغير للاحسن ما احنا قلنا يا جميل ان دواسة البنزين مش وير دى كومبيوتر وبتبداء تتبرمج مع دوستك للدواسة ودى التكنولجيا يتاعتها ممكن تكون عيب من رأى حضرتك بس انا بكلمك فى تجربة شخصية انا انهاردة كنت فى فيرست كار ورجعت رائرى جايب على الرابع 140 بالتكيف ولسة باسايسها مرتين قرص على الغيار وشوية عادى الخخخخخخخخخ اصبر بس اصبر متكرهش نفسك فى العربية
قديم 05-11-2010, 01:35 AM
كريم احمد كريم احمد غير متواجد حالياً

كريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really niceكريم احمد is just really nice

متزعلش باعم انا جبت 140 على الثالث
قديم 06-11-2010, 05:17 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

يا جماعه

اللي انتم بتقولوه ده شئ انا اول مرة في حياتي اسمع عنه ؟؟؟؟ انا ركبت عربيات قليل و كثير من اول سيات 133 الي مرسيدي C180 و من اول موديل 73 الي 2009 و عمري في حياتي ما شوفت الكلام ده

و بعدين الموصي به عالميا انك تجيب الغيار ما يبن 2500 لفة و 3500 لفة علشان تحافظ علي الموتور و يديلك عمر افتراضي جيد ،،، إنما الاخ كريم بيجيب علي الثالث 140 كم ده يبقي عليه العوض و منه العوض ، ده الثالث المفروض بيبتدي صوته يعلي من 60 كم يعني لو عاوز تشبع الغيار اوي يعني تخليها 80 كم بالكثير .

أنا اتكلم علي نمط مشي و استخدام عادي مش بتكلم مثلا عن واحد بيشد مع حد و الحاجات دي

صدقوني المواتير دي فيها حاجة مش طبيعية ؟ و الله اعلم

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون