العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 12-11-2011, 12:48 PM
الصورة الرمزية basem_kasem
basem_kasem basem_kasem غير متواجد حالياً

basem_kasem will become famous soon enough
افتراضي رد: لانسر 2012 ولا النترا 2012

انا معايه الانترا 2012
عربيه ماليهاش حل بس انا مجربتش الانسر
هقولك الاول مميزات الانترا
1- شكل انسيابى اجمل بمراحل من اللانسر
2-رافاهيه عاليه جدا اللى معايه مش الفول اللى اقل بتعمل 130 الف
3- ثبات عالى جدا يعنى العربيه انا مجربها 200 او 180 كيلو ممتازه
4- استهلاك بنزين ممتاز230 كيلو
اما عيوبها
1- الشكل الانسيابى ده بهدلنى فى الركنات كل شويه الفوانيس بالذات تتكسر علشان بارزه عن جسم العربيه
2- الصيانه مشكله علشان كل سنتين الالنترا بتنزل شكل جديد
3-العربيه كورى طبعا اقل كتير بالنسبه لليابانى
دى خبريتى مع الالنترا بقالها شهر ونص معايه
ياريت حد يكلمنا عن اللانسر
وشكرا
قديم 12-11-2011, 01:18 PM
zizophone zizophone غير متواجد حالياً
من انا؟: Man
التخصص العملى: GB
هواياتي: mifuhXD

zizophone has a spectacular aura aboutzizophone has a spectacular aura aboutzizophone has a spectacular aura about

النترا طبعا و بدون منافس عايز اقولك ان اخر مقارنة الانترا ضد هوندا سيفيك مش لانسر كانت النتيجة لصالح الانترا , النترا ومن غير تردد ان شاء الله
قديم 12-11-2011, 03:14 PM
الصورة الرمزية walidelmorsi
walidelmorsi walidelmorsi غير متواجد حالياً

walidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond reputewalidelmorsi has a reputation beyond repute

خليك فى الجديد وهات الينترا وصدقنى مش بتفرق كتير من حيث الصيانة بس لما تيجى تبيع ما تخصرش كتير .

قديم 13-11-2011, 12:22 AM
الصورة الرمزية sycho
sycho sycho غير متواجد حالياً

sycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura aboutsycho has a spectacular aura about

طيب يارجالة كدا فى ناس بتقول لانسر وناس بتقول النترا عاوزين نحسم الموضوع دة حد يكون جرب العربيتين ويعرفهم كويس ويمكسهم كدا ويعمل مقارنة حلوة بينهم عشان نقدر نحدد وانا متفق جدا مع الناس الى بتقول النترا حديثة وشكلها تحفة وتكنولوجيا احدث واعلى مفيش حد يقدر ينكر كدا نهائى غير لو متعصب دة موضوع تانى عشان كدا عاوزين من اصحاب العربيات يعملولنا مقارنة تحسم الجدال دة لائن احنا بنقارن الالنترا بعربية مشهورة وليها سمعة برضة يعنى مش بسهولة نقدر نحدد وفى نقطة فى صالح لانسر سعرها ارخص من الالنترا بمبلغ محترم يجيب عربية مستعملة تانية لوحدة و ربنا يجزيكم خير يارب على مجهودكم معايا الف الف الف مليار شكر ونورتوا الموضوع وكامل احترامى لكل الاراء والرجالة الى دخلت وشرفتنى وفى انتظار الحسم فى الموضوع ان شاء الله

قديم 13-11-2011, 08:04 PM
bakar77 bakar77 غير متواجد حالياً

bakar77 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sycho مشاهدة المشاركة

طيب يارجالة كدا فى ناس بتقول لانسر وناس بتقول النترا عاوزين نحسم الموضوع دة حد يكون جرب العربيتين ويعرفهم كويس ويمكسهم كدا ويعمل مقارنة حلوة بينهم عشان نقدر نحدد وانا متفق جدا مع الناس الى بتقول النترا حديثة وشكلها تحفة وتكنولوجيا احدث واعلى مفيش حد يقدر ينكر كدا نهائى غير لو متعصب دة موضوع تانى عشان كدا عاوزين من اصحاب العربيات يعملولنا مقارنة تحسم الجدال دة لائن احنا بنقارن الالنترا بعربية مشهورة وليها سمعة برضة يعنى مش بسهولة نقدر نحدد وفى نقطة فى صالح لانسر سعرها ارخص من الالنترا بمبلغ محترم يجيب عربية مستعملة تانية لوحدة و ربنا يجزيكم خير يارب على مجهودكم معايا الف الف الف مليار شكر ونورتوا الموضوع وكامل احترامى لكل الاراء والرجالة الى دخلت وشرفتنى وفى انتظار الحسم فى الموضوع ان شاء الله
السلام عليكم
الموضوع ده شاغلنى انا كمان لدرجة انى من اسبوع رحت المصرية للسيارات واتفرجت على اللانسر وقررت اشترى وبعدين رجعت احترت لان الالنترا عجبانى جدا بس فيه حاجة لازم نحطها فى المقارنة و هيه ارتفاع العربية عن الارض عشان الطرق عندنا ذبالة ففيه ناس من المنتديات بيقولو ان الالنترا واطية شوية وخصوصا وهيه محملة فياريت حد يفيدنا فى النقطة دى انهى فيهم الاعلى؟ برده معلهش سؤال لحضرتك انت بتقول لانسر 2012 هيه نزلت مصر؟ عشان كل الموجود دلوقت 2011 ومش عارفين 2012 هتنزل امتى شكرا