العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 20-09-2012, 01:48 PM
night-rider night-rider غير متواجد حالياً

night-rider is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

اهلا بيك يا باشا معانا

بالنسبة لمسألة المساعدين الاستيراد

انا عن نفسى صراحه
لما كانت معايا ال 128
مجبتش غير اتنين مساعدين امامى كل واحد لواحدو

اول واحد جبتة اول ما جبت العربيه
وكان استيراد وبصراحه مش انا اللى نزلت ونقيته لا الميكانيكى بتاعى هو اللى نزل ونقاه واشتراه وركبه واخد فى اليلة ديه بمصنعيتة 150 جنية
عارف انه سعر غالى بس بصراحه المساعد فضل عام كامل يعمل بكفائة معايا لغاية ما بعت العربيه وده اللى الواحد عاوزه الواحد عاوز ايه اكثر من كده

اما بالنسبه للمساعد التانى
فبردوا كان استيراد وبرضوا الميكانيكى هو اللى جابه بس المره ديه مالقاش المساعد غير بالسسته بتاعته واضطر يدهونى بسوستته

وكان المساعد بسسوستته عامل 170
والميكانيكى اخد 40 جنية مصنعية

برضوا عارف انه سعر غالى جدااااا وان الميكانيكى
كان ناصب عليا فى كتير
بس ارجع واقول
انه كان شغال بكفائة برضوا لغاية ما بعت العربيه وده اللى انا عاوزه مش عاوز اكثر من كده

بس الدرس فى ايه بقى حضرتك
من كل اللى انا قولته ده

ان لو ميكانيكى هو الى هيشتريلك المساعدين ديه ويضمنهالك والضامن ربنا طبعا انها تشتغل معاك كويس على الاقل سنه
ويطلعلة بقرشين من ورا الحكاية ديه يبقى اهلا وسهلا
وخليه يجيبلك اتنين استيراد

بس بما ان اغلب الميكانيكية عاوزين الحرق

يبقى راى الخاص حضرتك تنزل تشترى مساعدين جديده زيت فقط

واوعى تشترى زيت على غاز علشان هيدمروا الشاسية
علشان ناشفيين اوووى

وفيه جميع الماركات المناسبه
من اول الصينى اللى الجوز ب 180 جنية

لغاية الالمانى الاصلى الجوز عامل 600 جنية او اكثر كمان

وفعلا المساعديين مبقتش تعيش زى زمان لان للاسف الشوارع كل يوم حالتها من سىء لاسواء
فده حال الدنيا

وربنا ييسر الخير للجميع
ان شاء الله

اشتريت البوما الحمدالله من المستورد ذات نفسة
وركبتهم وتاع العفشة قالي انهم حلويين
ولكن انا بجد محتاج مساعدتكم ورائيكم بشكل سريع جدا انا كنت عند اي مطب او فرمله جامدة سنه الاحظ ان لمبه الزيت بتنور لثواني كدا وترجع تطفي المهم اميارح كنت عند الميكانيكي وقلتله عا الموضوع دا قثالي طيب لما اشوف مقاس الزيت والصراحة انا بكسل من ناحية الموضوع دا المهم لما طلع المقاس وقف قدامي مبلم وبيقولي المقاس مش جايب زيت انا كمان بلمت والمهم قالي لازم انزل الزيت واشوف الي نزل من العربية نص كيلو بالكتر وانا واقف اقول الحمدالله ان الموتور ماجرلوش حاجة المهم جبنا زيت رخيص يعمل الف ونص كيلو وقالي امشي علية لحد الف وشوف الدنيا هايحصل فيها اية انا هامشي علية 700 او 800 وطبعا مع المتابعة المستمرة جدا المهم هو بيقولي
انه لو حصل تاكل بالمنظر دا تاني هانفك ويا اما طقم شنبر ياما نضطر لعمرة لاقدر الله وهو قالي لازم تبقي عامل حسابك في الفلوس لعمرة لاننا مش هانعرف الامور الا لما نفك
الميكانيكي دا انا بعاملة من سنين وهو كويس ومش رائي وبس وربنا كارمة بزابين كتير انما بردوا ان عارفين الصنيعيةبيحبوا يعملوا شغل مش عارف بقي هو مافيش زية ولا في الصنعة ولا المعاملة لان غيرة هايبقي اوحش منه بمراحل انا كنت حاطط ليكوي مولي المعدني اللي بيعمل 5000 كيلو وانا كنت عامل لحد مانزل حوالي 4500 ك
اول مرة العربية تاكل زيت بالمنظر دا العربية مافيهاش اي دخنه
ارجوكم قولي رائيكم واية اللي ممكن يكون السبب وطبعا مافيش حاجة بتشر زيت لاني مش ممكن هاكون شوفت زيت بيشر واسكت بجد متلخبط ومستني منكم نصيحة وشكرا وعذرا عا الاطاله
قديم 20-09-2012, 05:33 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider مشاهدة المشاركة

اشتريت البوما الحمدالله من المستورد ذات نفسة
وركبتهم وتاع العفشة قالي انهم حلويين
ولكن انا بجد محتاج مساعدتكم ورائيكم بشكل سريع جدا انا كنت عند اي مطب او فرمله جامدة سنه الاحظ ان لمبه الزيت بتنور لثواني كدا وترجع تطفي المهم اميارح كنت عند الميكانيكي وقلتله عا الموضوع دا قثالي طيب لما اشوف مقاس الزيت والصراحة انا بكسل من ناحية الموضوع دا المهم لما طلع المقاس وقف قدامي مبلم وبيقولي المقاس مش جايب زيت انا كمان بلمت والمهم قالي لازم انزل الزيت واشوف الي نزل من العربية نص كيلو بالكتر وانا واقف اقول الحمدالله ان الموتور ماجرلوش حاجة المهم جبنا زيت رخيص يعمل الف ونص كيلو وقالي امشي علية لحد الف وشوف الدنيا هايحصل فيها اية انا هامشي علية 700 او 800 وطبعا مع المتابعة المستمرة جدا المهم هو بيقولي
انه لو حصل تاكل بالمنظر دا تاني هانفك ويا اما طقم شنبر ياما نضطر لعمرة لاقدر الله وهو قالي لازم تبقي عامل حسابك في الفلوس لعمرة لاننا مش هانعرف الامور الا لما نفك
الميكانيكي دا انا بعاملة من سنين وهو كويس ومش رائي وبس وربنا كارمة بزابين كتير انما بردوا ان عارفين الصنيعيةبيحبوا يعملوا شغل مش عارف بقي هو مافيش زية ولا في الصنعة ولا المعاملة لان غيرة هايبقي اوحش منه بمراحل انا كنت حاطط ليكوي مولي المعدني اللي بيعمل 5000 كيلو وانا كنت عامل لحد مانزل حوالي 4500 ك
اول مرة العربية تاكل زيت بالمنظر دا العربية مافيهاش اي دخنه
ارجوكم قولي رائيكم واية اللي ممكن يكون السبب وطبعا مافيش حاجة بتشر زيت لاني مش ممكن هاكون شوفت زيت بيشر واسكت بجد متلخبط ومستني منكم نصيحة وشكرا وعذرا عا الاطاله

مبروك على المساعدين الجديده

وبالنسبه لمسألة الزيت بلاش ليكوى مولى لانه للاسف اثبت فشله
و انا من راى الخاص خليك فى زيت التعاون البرتقالى ب 60 جنية بيعمل 2000 كيلو او فى زيت شل الاحمر ب 75 جنية بيعمل 3000 كيلوا

ومتغيرش عن النوعين دول بس بشرط
والشرط ده مهم جدااااا اوعى تغير زيت فى محلات الزيوت العادية
لما تحب تغير زيت مثلا عاوز تحط زيت التعاون روح اى بنزينة تعاون وغير الزيت من عندهم
عاوز تحط زيت شل روح اى بنزينه شل وحط زيت من البنزينه نفسها

لان كل زيوت المحلات مضروبة مضروبة مضروبة

وعلى العموم جرب وشوف ايه اخبار الزيت لو نقص يبقى خلاص استعوض ربنا وفك الماتور وشوف فيه ايه وصلحه اذا كان نص عمرة و عمرة كاملة

وربنا ييسر لك الامور

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 20-09-2012, 07:28 PM
night-rider night-rider غير متواجد حالياً

night-rider is on a distinguished road

ا/ سيد تحية عطرة ومتشكر لردكم السريع معقول الليكوي مولي اثبت انه فاشل تعرف انا اميل لاني اصدقك في الموضوع دا لان انا عمر ما الماتور عندي كل الزيت بالمنظر دا انا كل ماافتكر اقول الحمدالله ان ماحصلش حاجة انا دلوقتي ومؤقتا حاطط كالتكس اي حاجة للمتابعة بس وبعدين انا ناوي لو انشاء الله مافيش حاجة وادعوا معايا انه مايبقاش فية حاجة لانو بجد مش وقته خالص هاحط شيل بس انا كنت ناوي علي شيل الاصفر اللي هو بيعمل 3000 كيلو وب 120 او 130 مش فاكر انما لاقيت حضرتك بتقولي شيل الاحمر بيعمل 2000 كيلو وب 75 جنية انا مش فاهم ازاي
ديا حاجة وانا مش بشتري من محلات ابدا انما الشيل هاشترية من الموزع الرئيسي عدنا ففي محافظتنا لاننا للاسف معنداش محطة شيل بس دا الموز الاكبر في المحافظة يعني اي حد بيبيع شل بيشتري منه ارجو توضيح موضوع الجركن الاحمر في الشل والجركن الاصفر واية موضوع فشل الليكوي مولي اول مرة المكنه تاكل عندي الزيت بالمنظر دا
قديم 21-09-2012, 03:12 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider مشاهدة المشاركة

ا/ سيد تحية عطرة ومتشكر لردكم السريع معقول الليكوي مولي اثبت انه فاشل تعرف انا اميل لاني اصدقك في الموضوع دا لان انا عمر ما الماتور عندي كل الزيت بالمنظر دا انا كل ماافتكر اقول الحمدالله ان ماحصلش حاجة انا دلوقتي ومؤقتا حاطط كالتكس اي حاجة للمتابعة بس وبعدين انا ناوي لو انشاء الله مافيش حاجة وادعوا معايا انه مايبقاش فية حاجة لانو بجد مش وقته خالص هاحط شيل بس انا كنت ناوي علي شيل الاصفر اللي هو بيعمل 3000 كيلو وب 120 او 130 مش فاكر انما لاقيت حضرتك بتقولي شيل الاحمر بيعمل 2000 كيلو وب 75 جنية انا مش فاهم ازاي
ديا حاجة وانا مش بشتري من محلات ابدا انما الشيل هاشترية من الموزع الرئيسي عدنا ففي محافظتنا لاننا للاسف معنداش محطة شيل بس دا الموز الاكبر في المحافظة يعني اي حد بيبيع شل بيشتري منه ارجو توضيح موضوع الجركن الاحمر في الشل والجركن الاصفر واية موضوع فشل الليكوي مولي اول مرة المكنه تاكل عندي الزيت بالمنظر دا
اولا الحمد لله ان مفيش حاجه حصلت

ثانيا زيت لكوى مولى للاسف اثبت فشل زريع بمعنى الكلمه وبلاش حضرتك تجربوا تانى

وبالنسبه لزيت شل الاصفر ابو 120 جنية فده بيقعد 5000 كيلو
ولا انصح به لل 128 نهائيا
وزيت شل الاحمر بحوالى 75 جنية بيقعد 3000 كيلو
وممكن نحطة عادى فى ال 128 بشرط المراقبة المستمرة لمقياس الزيت يوميا

وان شاء الله الماتور ميكونش فيه حاجه باذن الله
تحياتى لحضرتك

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 21-09-2012, 06:31 PM
الهولندى الطائر الهولندى الطائر غير متواجد حالياً

الهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond reputeالهولندى الطائر has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صلاح محمد عبد الغني مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
احب اكون معاكوا ، انا معايا 128 موديل 79 منذ 13 عام و علي فكره انا تقريبا غيرت فيها كل حاجه ويمكن اكون عديلت بعض الحاجات الجديده ذي مثلا الديسك بتاع ال128 الجديد بيكون سيئ للغايه لذلك انا بركب الدسيك بتاع الستروين الـ zx علي فكره مش كتير من المكانيكه يعرفوا المعلومه دي ولكني عرفتها بالصدفه لأن المكانيكي بتاعي اساسا ميكانيكي ستروين و الفرق ان الديسك بتاع الستروين بتكون الفتحه بتاعته اضيق ولكنه بيركب ذي ما هو بدن تعديل ويصبح الدبرياج خفيف جدا لدرجه لا تصدق وانا مغير الزجاج في البابين الأمامين وعلي فكره اتكلف بالزجاج والمصنعيه 250 جنيه
لو حد ليه مزاج يستفيد من الخبرات السابقه يتفضل سأل
مشكور جدا على المعلومة الجديدة دى
ياريت تقولى هل الديسك بتاع الستروين افضل من الحالى 128
وفين بيتباع ونوعه بالضبط وسعره علشان ناوى اجرب واركب
ولو فى اى معلومة او توجيه علشان اكون فى الصورة تمام
وألف شكر ليك

بسم الله الرحمن الرحيم
{يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن
يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ }التوبة32
صدق الله العظيم