العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 27-11-2012, 04:06 PM
yasser1970 yasser1970 غير متواجد حالياً

yasser1970 is on a distinguished road
افتراضي رد: اى استفسار عن شركة كونتكت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoxp1 مشاهدة المشاركة

الاوراق المطلوبة
1- صورة بطاقة الرقم القومي .
2- كشف حساب بنكى للراتب المحول + شهادة من جهة العمل موضح بها الراتب
3- ايصال مرافق ( كهرباء - مياه )

شكرا للرد السريع
بس انا راتبي مش محول علي بنك ولا عندي حساب في بنك بس عندي فيزا بنك مصر بحد 3000 جم ومنتظم في سدادها وممكن اجيب شهادة من الشركة موقعة من صاحبها بمرتبي وعليها صحة توقيع كمان لو طلبتم
في مشكلة في كدة
قديم 27-11-2012, 04:13 PM
الصورة الرمزية medoxp1
medoxp1 medoxp1 غير متواجد حالياً

medoxp1 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser1970 مشاهدة المشاركة

شكرا للرد السريع
بس انا راتبي مش محول علي بنك ولا عندي حساب في بنك بس عندي فيزا بنك مصر بحد 3000 جم ومنتظم في سدادها وممكن اجيب شهادة من الشركة موقعة من صاحبها بمرتبي وعليها صحة توقيع كمان لو طلبتم
في مشكلة في كدة

لا يوجد اى مشكلة تقدر تشرفنا بالحضور الى مقر الشركة وملاء طلب الشراء
قديم 28-11-2012, 03:13 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute
للاهمية حلال أم حرام ؟

طبعا ً كلنا عاوزين نشترى سيارات حديثة و فى بعضنا عاوز يشترى سيارات مستعملة و معظمنا أكيد عاوز يشترى بالتقسيط .
احنا طبعا ً كلنا سمعنا عن نظام التقسيط من شركة كونتاكت كارز،
و هى فيها ميزة الحقيقة انها بتقسط الجديد و المستعمل كمان و يوجد فيها برامج متعددة للتقسيط
ولكن هو فى جزئية صغيرة أن نظام البيع بالتقسيط فى كونتاكت كارز فيه شبهة الحرام ليييييه؟؟
لأن الشركة لا تمتلك السيارة بالفعل و حتى بعد بيعها إلى الشركة من البائع لا تنتقل السيارة إلى مقر الشركة على الإطلاق و كل الذى يتم هو عمل عقد بيع ابتدائى من البائع إلى إدارة كونتاكت كارز و بعد ذلك تقوم الشركة بدفع ثمن السيارة بالكامل إلى البائع بعد دفع المقدم من خلال المشترى ( من خلال عمل إجراءات التقسيط ) .
وهذا بالتأكيد فيه شبهة كبيرة لأن الشركة فى هذه الحالة تبيع ما ليس عندها و طبعا ً كلنا عارفين حديث رسول الله " لا تبع ما ليس عندك "
كنت أتمنى من إدارة الشركة أن تقوم بشراء السيارة بالفعل من البائع و نقل ملكيتها للشركة مباشرة
( أى أن السيارة لابد أن تتواجد فى حيازة الشركة بالفعل )
ثم بعد ذلك تقوم ببيعها مرة أخرى إلى المشترى الجديد بالسعر المؤجل المتفق عليه ، وهذا ليس فيه شبهة بدلا ً من دفع قيمة السيارة إلى البائع و السيارة نفسها محل الشراء ليست موجودة ،
و بعدين يبقى ايه لزمة انى اشترى سيارة بالتقسيط بفايدة 10.6 % فى السنة الواحدة من كونتاكت غير 2% مصارف إدارية من ثمن السيارة الكلى بحد أدنى 1000 جنيه و بحد أقصى 5000 جنيه ده غير مصاريف الاستعلام من 100 جنيه إلى 250 جنيه فى بعض المحافظات و بعد ده كله باردوا البيع فيه شبهة حرام كبيرة ،
طيب ما أنا أوفر ده كله بقى و اشترى من بنك ناصر الاجتماعى بفايدة 6% فقط و لا استعلام ولا مصاريف إدارية و لا تأمين ولا دياولو
شبهة بشبهة بقى !!!
و كله حراااااااااااااام
يا اخواننا الأصل فى البيع أن السلعة لااااااااااااااااابد و حتما ً تكون فى ملكية و حيازة البااااااائع و يتم دفع الثمن الكلى للسيارة إلى البائع من خلال المشترى الذى اختار هذه السيارة فاذا كان البيع كاش ليس فيه أدنى مشكلة
و لكن المعضلة الكبيرة ان احنا كلنا ليس معنا ثمن السيارة بالكامل و نضطر لشرائها بالتقسيط ، و طبعا ً كل الشركات اللى بتقسط هى عبارة عن برامج تمويييييييييييييييييييل بفايدة بنكية متراكمة و اتحدى أى حد يفتى ان ده حلال شرعا ً !!
تخيلوا بقى ان الحلال هو التقسيط المباشر لصاحب السيارة المباعة وده غالبا ً ما بيحبش التقسيط و بيروح يبيعها لأحد المعارض كاش ، ثم يتولى المعرض بعد ذلك بيعها بالتقسيط ،
تعالوا بقى نشوف التقسيط المباشر اللى فى المعارض ( علشان نتغلب على الشبهة و ناخد العربية اللى عاجبانا من المعرض و ندفع الفلوس باردوا فى المعرض شوف الفايدة كاااااام ؟؟؟؟
اللى يقول لك الجنيه ب 70 قرش و اللى يقول لك الجنيه بجنيه حاجة يعنى مش عارف أقول ايه؟؟؟؟
ففى النهاية انت أمام أحد أمرين

الأول :

التقسيط البنكى أو من خلال الشركات اللى هو باردوا تقسيط بنكى ( برامج تمويل و ان اختلفت المسميات حتى الاسلامى منها اللى بيزود الفايدة إلى حوالى 12 % فى السنة !!! ) وده حرااااااااام بدون نقاش لأن السلعة محل البيع ليست فى حيازة و لا ملكية البائع أصلا ً وهو فى هذه الحالة الشركة أو البنك !

الثانى :

انى مضطر اعمل تقسيط مباشر مع المعرض و ده باردوا فيه حالتين :

الحالة الأولى :

أن تكون السيارة موجودة فقط بالمعرض يعنى لا تكون مملوكة لصاحب المعرض
( معروضة فقط ) و عند البيع بالتقسيط يأتى صاحب السيارة الأصلى و ياخد الفلوس كاملة من صاحب المعرض و بعد ذلك يشتريها المشترى الجديد من المعرض بالتقسيط المباشر ( مع ملاحظة ان السيارة ما زالت مملوكة للبائع و عجبى ! ) و المعرض بياخد عمولة من البائع ومن المشترى الجديد بالاضافة إلى الفايدة ( الفلكية طبعا ً الجنيه بجنيه !! )
و ده حراااااااااااااام 100 فى الـ 100 لأن السيارة محل البيع ليست فى ملكية البائع النهائى و هو المعرض فى هذه الحالة .

الحالة الثانية :

أن السيارة تكون مملوكة بالفعل لصاحب المعرض و يتم بيعها بالتقسيط المباشر للمشترى الجديد و هذا ليس فيه أى شبهة ( و لكن باردوا الجنيه بجنيه !!!! ) هههههههههههههههه

طيب ايه الحل ؟؟؟؟

كلنا عاوزين عربيات بالتقسيط المعتدل و ليس فيه أى شبهة .
اللى عنده حلول أو اقتراحات يدلنا عليها و له الأجر و الثواب عند الله

قديم 06-12-2012, 02:55 PM
hala717 hala717 غير متواجد حالياً

hala717 is on a distinguished road

من فضلك عندى استفسار صغير هما بصراحة اثنين:
اولا: لو انا بلاك ليست فى البنك المركزى فى مشكلة مع كونتكت كار ولا هيمشى الموضوع معاكو؟
ثانيا: لو انا ساكنة فى شقة ايجار جديد ووصل النور طبعا مش باسمى فى مشكلة ولو انا لسة ناقلة للشقة جديد برضة هيبقى فى مشكلة فى التقسيط؟
قديم 07-12-2012, 05:41 AM
AlexGirl AlexGirl غير متواجد حالياً

AlexGirl will become famous soon enough

استاذ وليد انا مليت الابليكيشن من حوالي 5 ايام واظن اني كلمت حضرتك وبلغتك وحتي الان محدش اتصل بيا ايه العمل يعني افهم ايه من كدة؟