العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 09-12-2012, 11:11 AM
الصورة الرمزية medoxp1
medoxp1 medoxp1 غير متواجد حالياً

medoxp1 will become famous soon enough
افتراضي رد: اى استفسار عن شركة كونتكت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AlexGirl مشاهدة المشاركة

استاذ وليد انا مليت الابليكيشن من حوالي 5 ايام واظن اني كلمت حضرتك وبلغتك وحتي الان محدش اتصل بيا ايه العمل يعني افهم ايه من كدة؟
اولا اسف على التأخير فى الرد
ثانياً : مفيش اى طلب باسم حضرتك على سيستم الشركة يبدو ان هناك خطا فى ادخال الطلب
قديم 01-01-2013, 06:30 AM
elmashtoly99 elmashtoly99 غير متواجد حالياً

elmashtoly99 is on a distinguished road
افتراضي رد: حلال أم حرام ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy_c_c مشاهدة المشاركة

طبعا ً كلنا عاوزين نشترى سيارات حديثة و فى بعضنا عاوز يشترى سيارات مستعملة و معظمنا أكيد عاوز يشترى بالتقسيط .
احنا طبعا ً كلنا سمعنا عن نظام التقسيط من شركة كونتاكت كارز،
و هى فيها ميزة الحقيقة انها بتقسط الجديد و المستعمل كمان و يوجد فيها برامج متعددة للتقسيط
ولكن هو فى جزئية صغيرة أن نظام البيع بالتقسيط فى كونتاكت كارز فيه شبهة الحرام ليييييه؟؟
لأن الشركة لا تمتلك السيارة بالفعل و حتى بعد بيعها إلى الشركة من البائع لا تنتقل السيارة إلى مقر الشركة على الإطلاق و كل الذى يتم هو عمل عقد بيع ابتدائى من البائع إلى إدارة كونتاكت كارز و بعد ذلك تقوم الشركة بدفع ثمن السيارة بالكامل إلى البائع بعد دفع المقدم من خلال المشترى ( من خلال عمل إجراءات التقسيط ) .
وهذا بالتأكيد فيه شبهة كبيرة لأن الشركة فى هذه الحالة تبيع ما ليس عندها و طبعا ً كلنا عارفين حديث رسول الله " لا تبع ما ليس عندك "
كنت أتمنى من إدارة الشركة أن تقوم بشراء السيارة بالفعل من البائع و نقل ملكيتها للشركة مباشرة
( أى أن السيارة لابد أن تتواجد فى حيازة الشركة بالفعل )
ثم بعد ذلك تقوم ببيعها مرة أخرى إلى المشترى الجديد بالسعر المؤجل المتفق عليه ، وهذا ليس فيه شبهة بدلا ً من دفع قيمة السيارة إلى البائع و السيارة نفسها محل الشراء ليست موجودة ،
و بعدين يبقى ايه لزمة انى اشترى سيارة بالتقسيط بفايدة 10.6 % فى السنة الواحدة من كونتاكت غير 2% مصارف إدارية من ثمن السيارة الكلى بحد أدنى 1000 جنيه و بحد أقصى 5000 جنيه ده غير مصاريف الاستعلام من 100 جنيه إلى 250 جنيه فى بعض المحافظات و بعد ده كله باردوا البيع فيه شبهة حرام كبيرة ،
طيب ما أنا أوفر ده كله بقى و اشترى من بنك ناصر الاجتماعى بفايدة 6% فقط و لا استعلام ولا مصاريف إدارية و لا تأمين ولا دياولو
شبهة بشبهة بقى !!!
و كله حراااااااااااااام
يا اخواننا الأصل فى البيع أن السلعة لااااااااااااااااابد و حتما ً تكون فى ملكية و حيازة البااااااائع و يتم دفع الثمن الكلى للسيارة إلى البائع من خلال المشترى الذى اختار هذه السيارة فاذا كان البيع كاش ليس فيه أدنى مشكلة
و لكن المعضلة الكبيرة ان احنا كلنا ليس معنا ثمن السيارة بالكامل و نضطر لشرائها بالتقسيط ، و طبعا ً كل الشركات اللى بتقسط هى عبارة عن برامج تمويييييييييييييييييييل بفايدة بنكية متراكمة و اتحدى أى حد يفتى ان ده حلال شرعا ً !!
تخيلوا بقى ان الحلال هو التقسيط المباشر لصاحب السيارة المباعة وده غالبا ً ما بيحبش التقسيط و بيروح يبيعها لأحد المعارض كاش ، ثم يتولى المعرض بعد ذلك بيعها بالتقسيط ،
تعالوا بقى نشوف التقسيط المباشر اللى فى المعارض ( علشان نتغلب على الشبهة و ناخد العربية اللى عاجبانا من المعرض و ندفع الفلوس باردوا فى المعرض شوف الفايدة كاااااام ؟؟؟؟
اللى يقول لك الجنيه ب 70 قرش و اللى يقول لك الجنيه بجنيه حاجة يعنى مش عارف أقول ايه؟؟؟؟
ففى النهاية انت أمام أحد أمرين

الأول :

التقسيط البنكى أو من خلال الشركات اللى هو باردوا تقسيط بنكى ( برامج تمويل و ان اختلفت المسميات حتى الاسلامى منها اللى بيزود الفايدة إلى حوالى 12 % فى السنة !!! ) وده حرااااااااام بدون نقاش لأن السلعة محل البيع ليست فى حيازة و لا ملكية البائع أصلا ً وهو فى هذه الحالة الشركة أو البنك !

الثانى :

انى مضطر اعمل تقسيط مباشر مع المعرض و ده باردوا فيه حالتين :

الحالة الأولى :

أن تكون السيارة موجودة فقط بالمعرض يعنى لا تكون مملوكة لصاحب المعرض
( معروضة فقط ) و عند البيع بالتقسيط يأتى صاحب السيارة الأصلى و ياخد الفلوس كاملة من صاحب المعرض و بعد ذلك يشتريها المشترى الجديد من المعرض بالتقسيط المباشر ( مع ملاحظة ان السيارة ما زالت مملوكة للبائع و عجبى ! ) و المعرض بياخد عمولة من البائع ومن المشترى الجديد بالاضافة إلى الفايدة ( الفلكية طبعا ً الجنيه بجنيه !! )
و ده حراااااااااااااام 100 فى الـ 100 لأن السيارة محل البيع ليست فى ملكية البائع النهائى و هو المعرض فى هذه الحالة .

الحالة الثانية :

أن السيارة تكون مملوكة بالفعل لصاحب المعرض و يتم بيعها بالتقسيط المباشر للمشترى الجديد و هذا ليس فيه أى شبهة ( و لكن باردوا الجنيه بجنيه !!!! ) هههههههههههههههه

طيب ايه الحل ؟؟؟؟

كلنا عاوزين عربيات بالتقسيط المعتدل و ليس فيه أى شبهة .
اللى عنده حلول أو اقتراحات يدلنا عليها و له الأجر و الثواب عند الله

كلام جميل وكلام معقول
مقدرش اقول حاجه عنه
صراحه رد للتارييييييييييييخ
قديم 20-01-2013, 11:46 PM
mizotion mizotion غير متواجد حالياً

mizotion is on a distinguished road
افتراضي استفسااااار هام اريد مشورتكم تقسيط زيرو من كونتاكت كارز

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى جزاكم الله كل الخير

انا ان شاء الرحمن نويت اشترى عربية بالقسط من كونتاكت كارز وتحديدا النظام المرن وسر اختيار لهذا النظام الذى تقدمه شركة كونتاكت كارز هو عدم وجود تامين وكان ليا شوية استفسارات لاى حد قسط من خلال كونتاكت كارز :

1- كنت عاوز اعرف قبل اى شىء هل اختيارى سليم لشركة كونتاكت بمعنى هل هى شركة محترمة ؟
2- من اى شخص جرب تقسيط زيرو معاهم كنت عاوز اعرف ايه الاجراءات اللى عملتها معاهم ؟

3- كنت عاوز اعرف يعنى ايه اعمل عقد بيع مسجل باسم شركة كونتاكت وكمان بتوكيل باسمهم ؟ مع انهم بيقولو الترخيص هيكون باسمى ؟ يعنى هل المقصود ان الرخصة فقط هى من ستكون باسمى اما العربية باسمهم حتى تسديد قيمة الاقساط كلها ؟

من الاخر ياريت اى حد خاض التجربة معاهم يقولنا تجربته وخطواتهم بالتفصيل لتعم الفائدة على الكل

كان ليا سؤال اخر بعيد عن كونتاكت : حد يعرف تقريبا مصاريف ترخيص سيارة موديل 2013 1600 cc بكام دلوقتى ؟ لمدة سنة ؟ او لمدة تلت سنين ؟ واقصد المصاريف كلها بالمثلث وطفاية الحريق والهبل ده كله

جزاكم الله كل الخير
قديم 21-01-2013, 12:20 AM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of
افتراضي رد: استفسااااار هام اريد مشورتكم تقسيط زيرو من كونتاكت كارز

بص من الاخر كونتكت بتاعت بنك سى اى بى و مجموعه مساهمين؛كونتكت فايده اغلى من اى بنك فى الغالب و الفايده المعلنه فى الويب سيت غير الحقيقه تمام "عن تجربه"؛
موضوع عدم وجود تامين ده صورى و لمصلحتهم بس يعنى حتلاقى نفسك تقريبا بتدفع فى الاخر نفس الفلوس الى بيدفع تامين بدفعها و لا قدر الله فى حاله الحوادث مع نفسك بقى
الشركه عموما محدش اشتكى منهم و معملتهم و ورقهم بيخلص بسرعه

انا كنت حاخد رينو من عندهم بس الحمد لله العربيه اتاخرت بعد ما كنت خلصت كل الورق و الموفقه و كل حاجه و لغيت فكره شراء التقسيط و اشتريت عربيه مستعمله وكان معاى واحد صاحبى خلص فى لوجان بس اتاخر فى الاستلام شويه مع ان العربيه كانت موجوده
نصيحه لوجه الله لو تقدر تشترى مستعمل على قد فلوسك اشترى وربنا يقدم لك الى فيها الخير ان شاء الله
قديم 26-01-2013, 05:55 PM
رمز الحياة رمز الحياة غير متواجد حالياً
هواياتي: الشعر

رمز الحياة is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسااااار هام اريد مشورتكم تقسيط زيرو من كونتاكت كارز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mizotion مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى جزاكم الله كل الخير

انا ان شاء الرحمن نويت اشترى عربية بالقسط من كونتاكت كارز وتحديدا النظام المرن وسر اختيار لهذا النظام الذى تقدمه شركة كونتاكت كارز هو عدم وجود تامين وكان ليا شوية استفسارات لاى حد قسط من خلال كونتاكت كارز :

1- كنت عاوز اعرف قبل اى شىء هل اختيارى سليم لشركة كونتاكت بمعنى هل هى شركة محترمة ؟
2- من اى شخص جرب تقسيط زيرو معاهم كنت عاوز اعرف ايه الاجراءات اللى عملتها معاهم ؟

3- كنت عاوز اعرف يعنى ايه اعمل عقد بيع مسجل باسم شركة كونتاكت وكمان بتوكيل باسمهم ؟ مع انهم بيقولو الترخيص هيكون باسمى ؟ يعنى هل المقصود ان الرخصة فقط هى من ستكون باسمى اما العربية باسمهم حتى تسديد قيمة الاقساط كلها ؟

من الاخر ياريت اى حد خاض التجربة معاهم يقولنا تجربته وخطواتهم بالتفصيل لتعم الفائدة على الكل

كان ليا سؤال اخر بعيد عن كونتاكت : حد يعرف تقريبا مصاريف ترخيص سيارة موديل 2013 1600 cc بكام دلوقتى ؟ لمدة سنة ؟ او لمدة تلت سنين ؟ واقصد المصاريف كلها بالمثلث وطفاية الحريق والهبل ده كله

جزاكم الله كل الخير
والله انا اللى جربته كان موقع لقطة كارز بس هو بيعرضلى الاسعار عند المعارض المختلفة فى مصر وبيسيبنى انا اخل اختار واقرر وقدامى ارقام التليفونات كلها بتاعة كل المعارض بتواصل مع اللى انا عايزاه ولما بقولهم ان انا جاية من عليه بيعملولى خصم اضافى انا اشتريت منه عربيتين واحدة ليا واخويا كمان اشترى منه وبصراحة من المواقع المحترمة واللى لما حصل سوء تفاهم ولجأتلهم وقفوا معايا وحلولى كل شئ انا بنصحك تدخلى عليه وتشوفيه

دع الخلق للخالق
_____

لقطة كارز