العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 24-07-2012, 03:10 PM
Waseem87 Waseem87 غير متواجد حالياً
من انا؟: MECHATRONICS ENGINEER
التخصص العملى: PHARMACEUTICAL ENGINEERING
هواياتي: READING

Waseem87 will become famous soon enoughWaseem87 will become famous soon enough
افتراضي ازاي استلم لوجان اتوماتيك 2013 ؟!؟!

الرجاء من الاخوه ملاك اللوجان الافادة بخصوص استلام لوجان اتوماتيك 2013 انا مش عارف اشيك علي ايه و ابص علي ايه بالظبط و انا بستلم علشان ميضحكش علينا بس و انا فخور اني هابقي عضو جديد لملاك اللوجان

م / عبدالرحمن وسيم

قديم 24-07-2012, 03:25 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ازاي استلم لوجان اتوماتيك 2013 ؟!؟!

لو في التوكيل بيفصصلك كل حتة و يخلي الفني يوريك مكان البصمة علشان مكانها صعب حبتين و بتطلع عين بتاع المرور
و نصيحة شيك قبل ما تمضي على المعاينة حتى لو على لمبة صغنونة
و أتأكد إن المفاتيح 2 واحد ريموت و احتياطي
و معاهم ورقة السيريال بتاعتهم
الاستبن في شنطة العربية بالكوريك
تفتح الزجاج و تقفلة و تجرب النور و الكبوت
تشغل التكييف و الكاسيت و تطفيهم تتأكد منهم بس
تفتح الإزاز و تحرك المرايات ( حتى لو قالوا محدث و لا يهمك)
تشوف مموننها بكام و تفول لو تقدر بـ 92 و لله الأمر
و تاخد فاتورة ضريبية لو أمكن و تراجع الورق
الآفراج المجمع
خطاب المرور باسمك و رقم الشاسية و الموتور (مافيهاش حاجة أنا راجعت بنفسي الرقم كذا مرة)
تخبي الورق بعد ما تستلمه و أنت مروح بالسلامة و المفتاح الاحتياطي أو مفتاح الريموت يا تطلع تجيب شهادة البيانات من الدراسة أو من بين السريايات زي ما حيقولك يا تروح طوالي و تغطي العربية حلو لحد ما تأمن عليها تكميلي بـ 3.5% قبل ما تعلق النمر لأنه مش بيكون فيه معاينة خالص بتروح بس بالورق و هما بيعملوا الواجب
أنصحك مصر للتأمين أو كونتكت كار
بعد كده تطلع على المرور بالسلامة و يكون معاك في حدود 1500ج تراخيص 3 سنين لو كاش و حوالي 800ج لو قسط
أما برة ماليش فكرة و الله أعلى و أعلم

مبروك مقدماً - و تحت أمر حضرتك في اي استفسار
ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها
قديم 24-07-2012, 03:49 PM
Waseem87 Waseem87 غير متواجد حالياً
من انا؟: MECHATRONICS ENGINEER
التخصص العملى: PHARMACEUTICAL ENGINEERING
هواياتي: READING

Waseem87 will become famous soon enoughWaseem87 will become famous soon enough

شكراً جزيلاً علي المعلومات دي. بس عندي كذا استفسار :

1. قصدك ايه بالتامين التكميلي .. هل هو التأمين الاجباري فى المرور و لا ده حاجه تانيه ؟!
2. هل الكاسيت و شفره المفتاح بتتظبط و انا بستلم و لا لازم اروح التوكيل علشان اشغلهم ؟
3. جربتي ال STEPTRONIC ولا لأ و ايه الاستخدام الامثل ليه لو جربتيه !
قديم 24-07-2012, 04:24 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Waseem87 مشاهدة المشاركة

شكراً جزيلاً علي المعلومات دي. بس عندي كذا استفسار :

1. قصدك ايه بالتامين التكميلي .. هل هو التأمين الاجباري فى المرور و لا ده حاجه تانيه ؟!
2. هل الكاسيت و شفره المفتاح بتتظبط و انا بستلم و لا لازم اروح التوكيل علشان اشغلهم ؟
3. جربتي ال STEPTRONIC ولا لأ و ايه الاستخدام الامثل ليه لو جربتيه !
التأمين التكميلي ده مش في المرور
ده ضد الحرائق
السرقة
الحوادث
و شامل حقوق الغير في بعض الأحيان حتى 40ألف جنيه غرامة لا قدر الله
بيكون في شركة التأمين بصورة بطاقتك و ورق العربية و بتدفع 3.5 أو 3.25% من إجمالي قيمة السيارة لمدة سنة و الزيرو ليها 5% تأمين شامل لو أتسرقت من تحت البيت يدفعوا ثمنها بالكامل بس انا عجزت في الفلوس فماعملتهوش قدر الله و ما شاء فعل

لو بتستلم من التوكيل بيكون الكاسيت بدون شفرة و ممكن يكون مشفر لكن الجديد كله متلين على الواقف و الكاسيت مش مشفر
المفتاح له كود بيشغل العربية و لو أتسرقت لا قدر الله الحرامي ربنا ياخده قبل ما يجي ناحيتها مستحيل يعرف يمشيها بس أحتفظ بالسيريال بتاع المفاتيح و أوعى ترميه خالص خصوصاً لو حتركنها في جراج أو ترميه في مكان حد يعرفك فيه علشان مش يطلع مفاتيح بالسيريال بتاعك لا قدر الله

الاستب ترونك لسه مش جربته و أول ما أجربه بأمر الله حنزل تقرير عنه ممكن تدخل على النت تشوف تجربته و نظرية عمله حتلاقيه كثير قوي

بالتوفيق أخي الفاضل - تحت أمرك أي وقت في اي استفسار
أختك توتة المصري
قديم 24-07-2012, 05:21 PM
egyptawy egyptawy غير متواجد حالياً

egyptawy will become famous soon enoughegyptawy will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry مشاهدة المشاركة

التأمين التكميلي ده مش في المرور
ده ضد الحرائق
السرقة
الحوادث
و شامل حقوق الغير في بعض الأحيان حتى 40ألف جنيه غرامة لا قدر الله
بيكون في شركة التأمين بصورة بطاقتك و ورق العربية و بتدفع 3.5 أو 3.25% من إجمالي قيمة السيارة لمدة سنة و الزيرو ليها 5% تأمين شامل لو أتسرقت من تحت البيت يدفعوا ثمنها بالكامل بس انا عجزت في الفلوس فماعملتهوش قدر الله و ما شاء فعل

لو بتستلم من التوكيل بيكون الكاسيت بدون شفرة و ممكن يكون مشفر لكن الجديد كله متلين على الواقف و الكاسيت مش مشفر
المفتاح له كود بيشغل العربية و لو أتسرقت لا قدر الله الحرامي ربنا ياخده قبل ما يجي ناحيتها مستحيل يعرف يمشيها بس أحتفظ بالسيريال بتاع المفاتيح و أوعى ترميه خالص خصوصاً لو حتركنها في جراج أو ترميه في مكان حد يعرفك فيه علشان مش يطلع مفاتيح بالسيريال بتاعك لا قدر الله

الاستب ترونك لسه مش جربته و أول ما أجربه بأمر الله حنزل تقرير عنه ممكن تدخل على النت تشوف تجربته و نظرية عمله حتلاقيه كثير قوي

بالتوفيق أخي الفاضل - تحت أمرك أي وقت في اي استفسار
أختك توتة المصري
معنى كده انىتامين العربة 4 الاف جنيه فى السنة ضد السرقة

صح كده ولا اه