العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 18-06-2012, 05:25 PM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute
افتراضي رد: القرار الاخير اشترى لوجان ولا فيه عربية احسن فى حدود ال70000؟

حضرتك من الزقازيق نفسها ولا منين

ولو من الزقازيق قولي مكانك فين بالظبط وانا اوصفلك الطريق

AHMED
قديم 18-06-2012, 06:22 PM
ahmedashraf ahmedashraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تصميم وبرمجة الويب

ahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to beholdahmedashraf is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد السباعى مشاهدة المشاركة

انا خوقى كله من انها تكون مش اقتصادية فى استهلاك البنزين او اسعار قطع الغيار وكمان خايف انه ممكن ملاقيش ميكانيكية كويسة تفهم فيها ؟ على فكرة انا من شبرا يا ريت لو تدلنى على ميكانيكية قريبة منى تكون بتفهم فيها
هو إللى سايقين المانوال منها من 2010 لحد دلوقت بيشكرو جدا في إستهلاك البنزين, الأوتو إستهلاكها أعلى شوية من المانوال بس لسه ماستقرش قمينفعش أحكم عليه دلوقت وأساسا لسه مركزتش معاه وبدأت أحسبة (عامل حوالي 800 كم فقط بالعربية).

قطع الغيار الأصلية من التوكيل أسعارها في تحسن بعضها ممتاز والبعض مقبول والبعض غالى نوعا ما وعليها ضمان سنة, لاكن بره التوكيل في قطع غيار ليها بنصف الثمن أو أقل, إعمل جولة في السوق وإسأل على حاجات زي الفوانيس, الفلاتر, التيل, المرايات, الإطصدامات, وإنت تعرف. فيه مواضيع في المنتدي بتتكلم عن أسعار قطع الغيار إقرأها.

أنا أعرف إن في أصحابها بيشتغلو في الموتور بإديهم والكلام ده على المنوال, فأظن مافيش قلق من ناحية إنك تلاقي ميكانيكية بتفهم فيها, بغض النظر عن إن نصفهم مش بيفهم أصلا للأسف. بس إنت شاغل بالك ليه بالموضوع ده من دلوقت, إنت بتشتري عربية زيرو عشان تفكر في تصليحها من دلوقت؟ وبعدين إنت معاك ضمان 3 سنين أو 100 ألف كم يعني متقرفش نفسك مع الصنايعية.

للأسف مش هاقدر أدلك على حد لكوني من إسكندرية, وأصلا مش ناوي أخلى حد يمد إيده فيها غير التوكيل لمدة سنتين على الأقل, إن شاء الله.
قديم 18-06-2012, 07:30 PM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute

ا/ أحمد أنا معى لوجان 2010 بصراحة عربية جيدة بالنسبة لسعرها وحتى الأن والحمد لله لم تحدث أعطال أو شئ يذكر مع العلم انى متابع الصيانة لدى التوكيل وبالنسبة لأستهلاك البنزين فهو تقريباً داخل المدينة من 7.5 : 8 لتر كل 100 كم وفى الطرق السريعة حوالى 6 لتر لكل 100 كم وده طبعاً متوسط استهلاك ممكن يقل أو ينقص حسب طبيعة قيادتك
من مميزاتها -انها واسعة من الداخل وعائلية ومرتفعة عن الأرض فكان معى فيها ستة أفراد غيرى يعنى سبعة والحمد لله كنت بعدى المطب مرتاح جداً
- توكيل جيد - وبالنسبة لقطع الغيار موجودة داخل وخارج التوكيل وسعرها مناسب - تكييف جيد
- وبالنسبة لعيوبها كما قال بعض الأخوة عشان مكررش الكلام تانى .
ولكن للامانة اضيف على العيوب ان ماتورها خشن بعض الشئ ولكن مش عارف ممكن يكون عشان انا نازل من تويوتا ومتسوبيشى لانسر وكانوا بالطبع ماتور ناعم جداً ممكن ده يكون مدينى احساس خاطئ . وان شاء الله الاصدقاء يفيدوك اكتر . وربنا يوفقك فى الأختيار السليم .

قديم 18-06-2012, 11:44 PM
yasinzain2012 yasinzain2012 غير متواجد حالياً

yasinzain2012 is on a distinguished road

عربيتى عامله 25000 كم زى الفل ما شاء الله
ابو ياسين
قديم 19-06-2012, 12:45 AM
احمد السباعى احمد السباعى غير متواجد حالياً
من انا؟: اجمد مهندس اتصالات فى الكوووون
التخصص العملى: هندسة الاتصالات
هواياتي: اللياقة البدنية - السباحة- الجرافكس

احمد السباعى will become famous soon enoughاحمد السباعى will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedashraf مشاهدة المشاركة

هو إللى سايقين المانوال منها من 2010 لحد دلوقت بيشكرو جدا في إستهلاك البنزين, الأوتو إستهلاكها أعلى شوية من المانوال بس لسه ماستقرش قمينفعش أحكم عليه دلوقت وأساسا لسه مركزتش معاه وبدأت أحسبة (عامل حوالي 800 كم فقط بالعربية).

قطع الغيار الأصلية من التوكيل أسعارها في تحسن بعضها ممتاز والبعض مقبول والبعض غالى نوعا ما وعليها ضمان سنة, لاكن بره التوكيل في قطع غيار ليها بنصف الثمن أو أقل, إعمل جولة في السوق وإسأل على حاجات زي الفوانيس, الفلاتر, التيل, المرايات, الإطصدامات, وإنت تعرف. فيه مواضيع في المنتدي بتتكلم عن أسعار قطع الغيار إقرأها.

أنا أعرف إن في أصحابها بيشتغلو في الموتور بإديهم والكلام ده على المنوال, فأظن مافيش قلق من ناحية إنك تلاقي ميكانيكية بتفهم فيها, بغض النظر عن إن نصفهم مش بيفهم أصلا للأسف. بس إنت شاغل بالك ليه بالموضوع ده من دلوقت, إنت بتشتري عربية زيرو عشان تفكر في تصليحها من دلوقت؟ وبعدين إنت معاك ضمان 3 سنين أو 100 ألف كم يعني متقرفش نفسك مع الصنايعية.

للأسف مش هاقدر أدلك على حد لكوني من إسكندرية, وأصلا مش ناوي أخلى حد يمد إيده فيها غير التوكيل لمدة سنتين على الأقل, إن شاء الله.
الف شكر ليك يا باشا ويا رب يباركلك فيها ويا رب متمدش فيها ايدك ابدا ولا تروح لاى ميكانيكى ولا حتى بعد 3 سنين . شكرا