العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تعتقد ان نظام التقسيط فى كونتاكت كارز حلال أم حرام ؟
حلال 2 18.18%
حرام 9 81.82%
المصوتون: 11. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 05-02-2013, 04:58 AM
blueveil blueveil غير متواجد حالياً

blueveil is on a distinguished road
افتراضي رد: حلال أم حرام ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

كنت قريت من فترة عن ناس إشتكت منها. بس مش فاكر الموضوع بالضبط.
طب عبد اللطيف جميل بيقسطوا مستعمل كسر زيرو..تفتكروا يكون ملكهم و لا برضه حد عارضها عندهم؟...
و انا اتصلت بيهم و سألت عن كذا حاجة اللى بتعمل شبهة فى العقد(بس ساعتها كنت بسأل عن عقد السيارات الجديدة)قاللى نفيش غرامة تأخير و مفيش توكيل بالبيع(حظر بس)و مبياخدش نسخة من المفتاح...بس نسيت اسأل هل التأمين اجبارى و لا لأ و لو اجبارى هل ممكن اعمله تبع التمويل المصرى السعودى(حسب ما قريت ع النت انه تأمين تكافلى..حلال يعنى ان شاء الله)
بس طبعا يا جماعة الفكرة انه ممكن يتقال حاجة و تفاجأ ساعة التنفيذ بحاجة تانية..يعنى اللى هيشترى لازم يعرض العقد على حد يفتيه الأول
قديم 05-02-2013, 05:04 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute

هيه يا جماعة
ما فيش حد عنده حلول تانية غير عبد اللطيف جميل ؟؟؟
مستنى ردودكم
قديم 05-02-2013, 10:13 AM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

عبد الجميل محترمين بس اسعار المستعمل عندهم عاليه شويه بس العربيات حاله كويسه بصراحه التامين حسب موقفك المادى و حسب ما انت عايز
قديم 05-02-2013, 02:50 PM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linatrix مشاهدة المشاركة

عبد الجميل محترمين بس اسعار المستعمل عندهم عاليه شويه بس العربيات حاله كويسه بصراحه التامين حسب موقفك المادى و حسب ما انت عايز
طيب ممكن حضرتك تدينا مثال
و الأعضاء هنا يشوفوا لو المستعمل عندهم مناسب ؟
و بيحددوا القسط على حسب ايه ؟
و الدفع عندهم مباشر بالنسبة للأقساط و لا بيتحول على حساب بنكى ؟
يعنى شوية معلومات الله يكرمك
و لو أمكن أرقام تليفوناتهم
و جزاكم الله كل خير
قديم 05-02-2013, 03:30 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

و الله انا كنت عندهم من شهر 11 الي فات عشان كنت بشتري عربيه و فكرت في التريوس في نفس الوقت كان جاي موفقه من كونتكت بس مكنتش مرتاح لهم و كنت حاجز من عندهم ستيب واي
بص عبد اللطيف الجميل المعامله معاه مباشر مفيش اي بنك خالص الا ممكن الشيكات الي بمضيها
السداد مباشر
افتكر مثلا كان عنده كروز و سيراتو و اكسنت جديده كلهم كسر زيرو بس المقدم 40% علي ما اتذكر و الباقي علي 3 سنين

عموما انا مكنش عندي اي مشكله ان اي بنك او شركه تقسط لي عشان انا شغال في شركه كبيره بس الحمد لله في الاخر لغيت فكرة التقسيط و جبت عربيه بالمقدم الي معي و الحمد لله راضي بيها و زي الفل و لما احب اغير ابقي اغير بمزاجي و في اي وقت و بدون قيود