العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 22-11-2010, 12:39 AM
الصورة الرمزية PoweRPassioN
PoweRPassioN PoweRPassioN غير متواجد حالياً

PoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud ofPoweRPassioN has much to be proud of
افتراضي رد: B M W اسم جميل سيارة جميلة لكن عند البيع لا تساوى شىء حقيقة ودراسة تقول ان

الموضوع بسيط
التكييف اهم مكون في العربيه بالنسبه للخليج
مصدر المتعه الاول خاصه لما تكون في شهور الصيف المولع 6 و 7 و 8
التكييف ف الياباني لايعلى عليه
ومش كل الناس بتفضل تجري على 260 او تحس اوي بالعربيه
كمان تكاليف التشغيل ف الاوروبي عاليه جدا عن الياباني ودا اللي بيفرق ف اعاده البيع

Dr.Ahmed AlSherif

هنا تتجسد معاني الارادة والعزيمة والاصرار والتحدي والامل
قديم 08-12-2010, 10:48 AM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough
افتراضي رد: B M W اسم جميل سيارة جميلة لكن عند البيع لا تساوى شىء حقيقة ودراسة تقول ان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة PoweRPassioN مشاهدة المشاركة

الموضوع بسيط
التكييف اهم مكون في العربيه بالنسبه للخليج
مصدر المتعه الاول خاصه لما تكون في شهور الصيف المولع 6 و 7 و 8
التكييف ف الياباني لايعلى عليه
ومش كل الناس بتفضل تجري على 260 او تحس اوي بالعربيه
كمان تكاليف التشغيل ف الاوروبي عاليه جدا عن الياباني ودا اللي بيفرق ف اعاده البيع
انا معاك ان تكييف الياباني لا يعلى عليه.....لكن من جولتي في المنتديات الخليجية وجدت مشاكل كثيرة جدا 90% منها مشاكل كهرباء وان العربية بتوقف فجأة لو الحساسات حصلها حاجة من وعورة الطرق ..من ناحية تكاليف التشغيل في الاوربي اي نعم هي غالية لكن معمرة اكثر من الياباني ..الحاجة اللي هتجنني جداااااااا ...ليه عربية زي البي ام بكل الامكانيات والتكنولوجي الرهيبة الموجودة فيها ممكن تقف منك وانت ماشي نتيجة عطل بسيط جدا...ازاي عربية غالية بنصف مليون تقف في الطريق..تخيل نفسك فس الموقف ده والناس جاية تتفرج عليك وانت مش عارف تعمل حاجة وعايز عربية تسحبها ...مش ده يأثر في الماركة وعراقتها..خلت ايه لاي عربية ب 100 الف...انا عارف ان ده سيكوريتي وان العربية لازم تقف عشان متخربش حاجة ثانية في العربية ...لكن مش ممكن عربية ياباني ب 120 الف او كوري بتتطحن شغل ومش بيحصل لها كده كمان بتقعد معاك لحد 25 سنة طحن فيها وقطع غيارها معمرة..

اللي عاوز اوصله..ان حلمي هو امتلاك بي ام موديل حديث 2007:2009 يعني هدفع دم قلبي وقلب اهلي كمان...هل المقابل بعد كل ده ان العربية توقف مني في الطريق عشان مشكلة حساس او ما شابه..ويا سلام لو كنت على سفر...يبقى في الاعتمادية يا ناس..انا هتجنن ...

وتقبلو تحياتي
قديم 08-12-2010, 03:29 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

يا جماعة أنا هوضحلكم وجهة نظري في الموضوع.

أولا: إنتم واخدين فكرة خاطئة عن الخليجيين.

الخليجيين مش كلهم أغنياء. زي مصر برضه الفئة العظمي فقيرة (طبعا الخليجي الفقير بيكون مرتبه حوالي 2500 ريال في الشهر)

ثانيا: أسباب توجههم للياباني والتويوتا علي الأخص

1. بناءا علي خبرة سابقة حيث أن في الثمانينيات والتسعينيات كان المستوردون يستوردو السيارات الألمانية المستعملة (لرخص ثمنها) من ألمانيا رأسا وهي مخصصة للمناطق الأوروبية الباردة وبالتالي واجهت هذه السيارات مشاكل كثيرة في الخليج ذو الحرارة العالية في حين كانت التويوتا الموجودة بالخليج سيارات جديدة مصنعة خصيصا للخليج (سعرها رخيص حتي وهي جديدة) وبالتالي ساد الإعتقاد أن السيارات الألماني سيارات ذات مشاكل كثيرة.

2. عند مقارنة أسعار السيارات الألمانية المصنعة للخليج خصيصا (الجديدة) بالسيارات الألمانية ذات نفس الحجم نجد تباين رهيب في الأسعار (الكامري حجمها مقارب للفئة الخامسة بي إم) فنجد سعر الكامري يبدء من 68000 ريال والبي إم الفئة الخامسة تبدء من 215000 ريال (أسعار 2011) وهو ما لا يقدر عليه معظم الشعب الخليجي ذو التفكير البسيط الذي يقارن بين السيارات بالحجم بغض النظر عن المضمون.

3. قوة التوكيل: عبد اللطيف جميل وهو الوكيل الحصري بالسعودية بإعتبارها أكبر مدن الخليج إستهلاكا للسيارات (شريك بشركة تويوتا) تمكن من إنشاء مراكز صيانه بجميع مدن المملكة الشاسعة وبالتالي تستطيع صيانة سيارتك بأي مكان بالمملكة. في حين أن وكالات السيارات الألمانية تتواجد فقط بالمدن الكبيرة (جدة- الرياض- الدمام) وبالتالي قد تضطر للسفر بسيارتك مسافات شاسعة لإجراء الصيانة أو إصلاح عطل.

4. سهولة الإصلاح: نظرا لإنتشار التويوتا خاصة والياباني عامة نتيجة النقطة رقم واحد. بالتالي في الوقت الحالي تجد كل 100 محل يصلحون ويبيعون قطع غيار السيارات اليابانية ومحل واحد فقط يتعامل مع الألماني.

5. زيادة عدد أفراد الأسر: المجتمع الخليجي عامة تتكون أسره من العديد من الأفراد. في معظم الأحيان أكثر من زوجة والعديد من الأطفال. وبالتالي يحتاجون سيارات كبيرة وسيارات عائلية. وهو ما يقدمه اليابانيون والأمريكيون ولا يتخصص فيه الألمان. وعليه يكون هذا أحد عوامل إختيار الياباني والأمريكي وتفضيله علي الألماني.

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش

التعديل الأخير تم بواسطة Limoway ; 08-12-2010 الساعة 03:44 PM
قديم 08-12-2010, 04:15 PM
mummy_47 mummy_47 غير متواجد حالياً

mummy_47 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

يا جماعة أنا هوضحلكم وجهة نظري في الموضوع.

أولا: إنتم واخدين فكرة خاطئة عن الخليجيين.

الخليجيين مش كلهم أغنياء. زي مصر برضه الفئة العظمي فقيرة (طبعا الخليجي الفقير بيكون مرتبه حوالي 2500 ريال في الشهر)

ثانيا: أسباب توجههم للياباني والتويوتا علي الأخص

1. بناءا علي خبرة سابقة حيث أن في الثمانينيات والتسعينيات كان المستوردون يستوردو السيارات الألمانية المستعملة (لرخص ثمنها) من ألمانيا رأسا وهي مخصصة للمناطق الأوروبية الباردة وبالتالي واجهت هذه السيارات مشاكل كثيرة في الخليج ذو الحرارة العالية في حين كانت التويوتا الموجودة بالخليج سيارات جديدة مصنعة خصيصا للخليج (سعرها رخيص حتي وهي جديدة) وبالتالي ساد الإعتقاد أن السيارات الألماني سيارات ذات مشاكل كثيرة.

2. عند مقارنة أسعار السيارات الألمانية المصنعة للخليج خصيصا (الجديدة) بالسيارات الألمانية ذات نفس الحجم نجد تباين رهيب في الأسعار (الكامري حجمها مقارب للفئة الخامسة بي إم) فنجد سعر الكامري يبدء من 68000 ريال والبي إم الفئة الخامسة تبدء من 215000 ريال (أسعار 2011) وهو ما لا يقدر عليه معظم الشعب الخليجي ذو التفكير البسيط الذي يقارن بين السيارات بالحجم بغض النظر عن المضمون.

3. قوة التوكيل: عبد اللطيف جميل وهو الوكيل الحصري بالسعودية بإعتبارها أكبر مدن الخليج إستهلاكا للسيارات (شريك بشركة تويوتا) تمكن من إنشاء مراكز صيانه بجميع مدن المملكة الشاسعة وبالتالي تستطيع صيانة سيارتك بأي مكان بالمملكة. في حين أن وكالات السيارات الألمانية تتواجد فقط بالمدن الكبيرة (جدة- الرياض- الدمام) وبالتالي قد تضطر للسفر بسيارتك مسافات شاسعة لإجراء الصيانة أو إصلاح عطل.

4. سهولة الإصلاح: نظرا لإنتشار التويوتا خاصة والياباني عامة نتيجة النقطة رقم واحد. بالتالي في الوقت الحالي تجد كل 100 محل يصلحون ويبيعون قطع غيار السيارات اليابانية ومحل واحد فقط يتعامل مع الألماني.

5. زيادة عدد أفراد الأسر: المجتمع الخليجي عامة تتكون أسره من العديد من الأفراد. في معظم الأحيان أكثر من زوجة والعديد من الأطفال. وبالتالي يحتاجون سيارات كبيرة وسيارات عائلية. وهو ما يقدمه اليابانيون والأمريكيون ولا يتخصص فيه الألمان. وعليه يكون هذا أحد عوامل إختيار الياباني والأمريكي وتفضيله علي الألماني.
كلام 100 100 ..لكن مجوبتنيش على نقطة وقوف السيارة المفاجئ وهي شكوى شهيرة وخاصة في موديلات الفئة السابعة وممكن تحصل رغم الصيانة الدورية المنتظمة ناهيك عن باقي الاعطال الكهربائية الاخرى...كنت قريت مره ان واحد اشتري 745 ب مليون و200 الف وبعد شوية رجعها للتوكيل عشان وقفت منه لوحدها(خلي بالكم العربية جديدة) والراجل راسه والف سيف انه يرحع العربية وبيقلهم يعني انا دافع 1200000 ج عشان العربية تقف في الطريق ..ومندوب التوكيل مش عارف يعمل ايه....انا قريتها هنا لكن مش فاكر فين...مش حاجة تكسف ولا ايه رايكم...على فكرة انا من اشد عشاق الب ام وناوي اني امتلك واحدة بي ام او مرسيدس لكن كل اما اسمع او اشوف حاجة زي كده ..احجم عن فكرة الشراء

تقبل تحياتي
قديم 08-12-2010, 04:45 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

والله موضوع وقوف السيارة بشكل تام ده أنا أول مره أسمع عنه

ومعتقدش الألمان بالغباء إالي يخليهم يخلوا الكمبيوتر يوقف السيارة علي عطل تافه أو حتي مش تافه.

أعتقد لو حاجه زي دي حصلت تبقي مشكلة ببرمجة الكمبيوتر وسيتم حلها. دائما الموديلات الجديدة في أول ظهورها بيبقي فيها مشاكل بتتحل بعد ظهورها وإستخدامها من قبل العملاء.

أنا مثلا عربيتي جبتها أول ما الموديل نزل علطول. ولما كنت بعمل صيانة دورية سحبو مني العربية ثلاث أيام وقالولي هنعمل تعديل بخرطوم البنزين والفتيس نازل من GM. وفعلا أنا كنت قريت إن العربية خرطوم البنزين فيه مشكله وبيتقطع قبل ما يسحبوها مني.

العربيه مليانه حسساسات بس عمرها ما وقفت . يعني مره إداني إنذار بإن المحرك به مشكلة. وأنا حاسس إن العربية عادية. روحت رايح التوكيل كشفوا عليها وقالولي عايزه تنضيف رشاشات(الظاهر البنزين مكنش نظيف) نفضتلهم وخدت العربية وإشتريت سائل التنظيف إالي بيتحط مع البنزين والإنذار إختفي. لكن العربية مبتقفش.

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش