العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 24-12-2009, 01:25 AM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough
افتراضي رد: لو الموتور خفيف ممكن اشتغل بيه قد ايه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

زى ماقال الدكتور خفيف ديه بتفرق من حالة للتانية بس على كلام الميكانيكى لو خفيف شوية مفيش مشكلة تمشى بيه على كده لحد ما تتمكن فى السواقة وتشوف عاوز تعمل ايه فى العربية متقلقش يعنى انا لى صاحب مشى سنتين بماتور 128 خفيف جددداً ومش مشى كمان ده كان بيجرى وصاحب تانى قعد سنتين تلاتة برضو بريجاتا موتورها عايز عمرة كاملة وبرضو كان بيتعامل مع العربية بعنف وبيعمل بيها فى اليوم اكتر من 100 كم بس الحق يتقال بتاع الريجاتا ده الموتور بتاعة منفعش تانى
فباختصار مفيش مشكلة انك تمشى بيها شهور ومن غير قرص جامد طبعاً وممكن تقيس كبس الموتور علشان تبقى متابع حالتة بشكل اكثر دقة وبرضو تغيير طقم الشنبر مش عمرة بالمعنى فمتقلقش منها برضو غير طقم الشنبر والجوانات وهتحس بفرق اداء ايجابى فى الموتور ومش هتبقى فتحت على نفسك فتحه برضو

تسلم وتكرم وربنا يسترها معاك دنيا واخره يا ابو نورا
طمنتنى الله يطمنك
وده اللى انا كنت ناوى اعمله بالظبط ان شاء الله
او كان فى حل تانى انى اهلك الموتور خالص واجيب واحد استيراد وخلاص بس كنت عايز اعرف ده هايشتغل معايا قد ايه
قديم 24-12-2009, 01:27 AM

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

موتور خفيف
تقدر تمشي بيه لغاية لما ميرضاش يدور
المهم تزود الزيت باستمرار
يا باشمهندس احمد انا مش عارف اقولك ايه بصراحة
كأنك كنت بتقرا افكارى
شكرا يا جميل على الرد والاهتمام
قديم 24-12-2009, 01:29 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AAAH مشاهدة المشاركة

شكرا يا دكتور على اهتمامك
وعلى فكره العربيه فبريكة تماما وموديل 95 وصاحبها كان بيسافر بيها كل فتره وبيركنها سواء هنا او هناك والعربيه عامله 160000 كيلو فقط
والقصة ان لما الميكانيكى كان بيبص عليها وفتح الكبوت ودور العربيه قعد يقرص جامد على البنزين فترة طويله لحد ما طلع دخنة بسيطة جدا لا تكاد ترى ويناءا عليه قال المكنه خفيفة وقاللى امشى بيها كده حوالى ست شهور واعملك نص عمره بس حاسس ان موضوع الست شهور ده عشان عايز يعمل شغل مش اكتر والله اعلى واعلم

هو ده يعتبر مبرر انه يقول المكنة خفيفه !!

الدخنه كان لونها اسود ولا ابيض ؟!

غير كده اللي هو عملو ده مينفعش يتسمي اختبار للموتور او حاجة تخليه يقول ان المكنة خفيفة !! زي ما الدكتور قالك تابع الزيت لو لقيته بينقص يبقي الموتور عايز طقم شنبر او الاسهل فك البوجيهات لو لقيتها متعرق عليها زيت يبقي عايزه شنبر انما اللي هو عملو ده مش مقياس !

IBIZA
قديم 24-12-2009, 02:04 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

هو ده يعتبر مبرر انه يقول المكنة خفيفه !!

الدخنه كان لونها اسود ولا ابيض ؟!

غير كده اللي هو عملو ده مينفعش يتسمي اختبار للموتور او حاجة تخليه يقول ان المكنة خفيفة !! زي ما الدكتور قالك تابع الزيت لو لقيته بينقص يبقي الموتور عايز طقم شنبر او الاسهل فك البوجيهات لو لقيتها متعرق عليها زيت يبقي عايزه شنبر انما اللي هو عملو ده مش مقياس !
موضوع اللون ده صعب شويه لأننا كنا بالليل والدخنة كانت قليله جدا هفوه يعنى
بس الصبح اكلمة ان شاء الله واسأله هيا كانت بيضه والا سوده وايه بالظبط اللى خلاه يقول الموتور خفيف
وان شاء الله افك البوجيهات واقولك
وشكرا يا باشا
قديم 24-12-2009, 05:35 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

ان شاء الله مفيش حاجة اهم حاجة تابع مستوى الزيت يوميا لو بينقص بشكل ملحوظ دة معناه فعلا السيارة محتجة عمرة ولو الموضوع بسيط ممكن تمشى علية لكن بدون تحميل واجهاد علية وشكرا