العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 08-08-2015, 09:00 AM
lanos_power lanos_power غير متواجد حالياً

lanos_power is on a distinguished road
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات المتسوبيشى Mitsubishi ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

انا معايا لانسر شارك 2011 2000 سي سي اشتريتها مستعمله ماشيه 36500 كم

اولا لما اكون ماشي بسرعه بطيئه من 20-50 كم/ساعه و اشيل رجلي و ادوس بنزين تانى بحس بنتشه كده و لما اشيل رجلي بحس بالعربيه بتتكتم

ثانيا لما بفرمل خالص قبل العربيه ما تقف بحس بالعربيه كانها سقطت اولاني

ثالثا الجير بتاع العربيه cvt و المفروض اني محسش باي نقلات بس احيانا بحس بالنقله

غير كده العربيه ناعمه تماما

يا ريت يا جماعه تردوا علي عشان انا اتخنفت تماما من العربيه و مبقتش عاوز اسوقهاو بفكر ابيعها
قديم 08-08-2015, 01:19 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات المتسوبيشى Mitsubishi ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

ان شاء الله الموضوع بسيط
الاول اتاكد ان الموتور سليم يعني الايدل والبوابة نظاف ومفيهمش مشكلة
وطبعا البوجيهات والرشاشات وحساس الماف او الماب

انا قصدي ان المشكلة ممكن تكون في الموتور مش في الفتيس

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 17-09-2015, 05:47 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

ايه الخبار ... .... ..... ...... .........

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 13-07-2016, 03:32 AM
dodong dodong غير متواجد حالياً

dodong is on a distinguished road

سيارتي لانسر 2008 اوتوماتيك.. عند بداية التشغيل يرتفع الrpm ويصل لاكثر من 1500 وكذللك عند السير بها .. يصل لأكثر من 2000 علي سرعة 60كم....كما ان صوت الموتور عالي...وتشعر بالسيارة تسير حتي من غير ماأدوس بنزين
احدهم فحصها وقال ان الجير محمل ع الموتور والسرعة الثالثة لاتشبك (والجير بيكون علي D)
فهل احتاج لتغيير الجير كله ام المشكلة في الحساسات؟
قديم 31-07-2016, 12:21 PM
ayman shalaby ayman shalaby غير متواجد حالياً

ayman shalaby is on a distinguished road

عندي عربية تيجو 2000 سقطت لها موتور لانسر 2000 بفتيس اتوماتيك ستيب ترونيك الموتور والكنترول المفروض انهم من نص لانسر بوما - بس واضح ان الموضوع فيه لعب - المهم الموتور موديل 4G94 استرالي والكنترول بعد مش مشغل الموتور كويس مدي error علي البوابة وبيرتل جامد
كلهم قالوا لي محتاج الكنترول بتاع الموتور ده لفيت علية مش لاقية خالص
عايز اعرف حتي اجيب الكود بتاع الكنترول او part number بتاعة وممكن اجيبة من برة ده سهل بالنسبة لي بس اضمن ان رقمة مظبوط

او اي حلول اخري

الكلمات الدليلية
متسوبيشى mitsubishi