العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 10-07-2011, 02:04 AM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اركب سوستتين بدل سوستة واحدة فى كل مساعد استطلاع اراء

مش المشكله فى تركيب السوستتين داخل بعضهما المهم ايه الى هيحصل بعد التركيب
1- هتلاقى العربيه غير مريحه اكنك راكب عربيه نقل من القديمه ناشفه جدا
2- اذا كان لما المساعد بيكون ناشف او محجر بياثر فى البطحات ويقطعها ويسمع فى الكارتيرات ويضهر الشروخ ويزيدها الى فى الصاج
3-كل مطب هياثر على الكوتش
4- هتحتاج لتغيير اجذاء فى العافشه كل فتره لان السسته مش بتروح وبتيجى
5- اجزاء فى السياره هتبتدى تتفكك لقوه المطبات على العفشه
لو حبيت تزود الثبات
شوف عربيات السباق بيعملة فيها ايه فى العفشه
1- تقليل ارتفاع السياه
2-تقليل ارتفاع الكاوتش وذياده عرضعه
3-ممكن بدل استعمال 2 ياي داخل بعضهم ممكن تحط 2 مساعد
البيجو استيشن يوجد فى الخلف 4 ياى 2 فوق كل عجله لو العربيه مشيت بها فاضيه تحس انا مش مريحه يس لو ركبو 7 ركاب تحس بانها ناعمه
خد بالك من التغيير علشان متصرفشى على الفاضى
قديم 10-07-2011, 02:13 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

لازم تعمل حساب الخلوص مابين الأجزاء وبعضها، على الأقل 3-5 مم بين السوستة الخارجية والداخلية والمساعد
بص على الصورة رقم 3 في الرابط ده http://www.burningmatches.com/photography.php

دي صورة لفكرة زي اللي بتقول عليها موجودة في عربية قطار، وخد بالك من الخلوص مابين السوست

لو الخلوص عندك يسمح... Go Ahead

بص ... فيه فكرة تانية... حط سوستتين فوق بعض... زي اللي في الرابط ده
http://www.autopressnews.com/2008/01/H&R/coilover.shtml

بس صدقني... المساعد الناشف أضمن واسهل

...
مهو المساعد الناشف غالى وانا بصراحة 19 سنة يعنى مش بشتغل فا بحاول اشغل عقلى عشان اريح جيبى انا حتى مش بخلى ميكانيكى يشتغل فيها خالص غير فى الشديد القوى لاكن اى حاجة عندى العددة وانا الى بشتغل
ومش فاهم حوار سوستتين فوق بعض اية الفكرة فى كدة هتعمل اية كدة يعنى

قديم 10-07-2011, 02:22 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

مش المشكله فى تركيب السوستتين داخل بعضهما المهم ايه الى هيحصل بعد التركيب
1- هتلاقى العربيه غير مريحه اكنك راكب عربيه نقل من القديمه ناشفه جدا
2- اذا كان لما المساعد بيكون ناشف او محجر بياثر فى البطحات ويقطعها ويسمع فى الكارتيرات ويضهر الشروخ ويزيدها الى فى الصاج
3-كل مطب هياثر على الكوتش
4- هتحتاج لتغيير اجذاء فى العافشه كل فتره لان السسته مش بتروح وبتيجى
5- اجزاء فى السياره هتبتدى تتفكك لقوه المطبات على العفشه
لو حبيت تزود الثبات
شوف عربيات السباق بيعملة فيها ايه فى العفشه
1- تقليل ارتفاع السياه
2-تقليل ارتفاع الكاوتش وذياده عرضعه
3-ممكن بدل استعمال 2 ياي داخل بعضهم ممكن تحط 2 مساعد
البيجو استيشن يوجد فى الخلف 4 ياى 2 فوق كل عجله لو العربيه مشيت بها فاضيه تحس انا مش مريحه يس لو ركبو 7 ركاب تحس بانها ناعمه
خد بالك من التغيير علشان متصرفشى على الفاضى
عمومااا العربية بايسة الارض يعنى متسقطة على الاخر جنط15 عريض وراكب فيها بس الفكرة انى مش عايز العربية تميل فى الغرز او الملفات لان دة بيعومهااا ولو قارنتها بلعفشة الكونى لا يوجد مقارنة
سؤال : طيب ما هو العفشة الكونى ناشفة جدااا طيب ما لو هتئزى العربية ماكنتش الشركة عملتها

قديم 10-07-2011, 02:34 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matmm مشاهدة المشاركة

مهو المساعد الناشف غالى وانا بصراحة 19 سنة يعنى مش بشتغل فا بحاول اشغل عقلى عشان اريح جيبى انا حتى مش بخلى ميكانيكى يشتغل فيها خالص غير فى الشديد القوى لاكن اى حاجة عندى العددة وانا الى بشتغل
ومش فاهم حوار سوستتين فوق بعض اية الفكرة فى كدة هتعمل اية كدة يعنى
المساعد الناشف مش غالي ولا حاجة ... بس الموضوع عايز شوية لف عشان تلاقي حاجة توفقها على عربيتك

بص.. أنا كان عندي عربية كريسيدا 82... وحصل إني اضطريت أركب مساعدين خلفي مش بتوع العربية... بس طلعوا ناشفين جدا... غالبا كانوا بتوع عربية نص نقل دبابة... ونتيجة الكلام ده كالتالي:
1- ثبات عالي جدا في الملفات
2- عفشة قاسية جدا.. أنا كان ضهري بيوجهني وانا سايق
3- في بعض المطبات مع السرعة المتوسطة (50-60 كم/س) العجل ما بيتحركش في المطبات والعربية بتبقى شبه طايرة
4- العربية بتبقى مريحة (نسبيا) لما بتبقى كاملة العدد في الكنبة اللي ورا
5- بدأت أشك إن العربية فيها شروخ أنا مش شايفها

أنا كنت عايز عربية مريحة شوية... ولما مساعد منهم اتكسر (ماهو مش راضي ينعم) حمدت ربنا وزكبت المساعدين الأصلي بتوعها، بس حسيت بفرق الثبات

أنا رأيي من رأي الأستاذ esamenen
قبل ما تعمل حاجة... فكر في العواقب بتاعتها

على فكرة... في عربيات السباق والرالي... دايما العربية بيتعاد على كل اللحامات اللي فيها، عشان ماتفكش من بعضها بسبب العفشة الناشفة (مساعدين أو سوست)

أما بالنسبة للسست اللي فوق بعضها... بيبقى فيه واحدة ضعيفة تاكل المطبات والتانية ناشفة تسند العربية.... بس الحاجات دي عايزة حسابات جامدة شوية

...
قديم 10-07-2011, 02:36 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

لو عندك مشكلة في الملفات... راجع على الاستابليزر