العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 06-06-2010, 04:22 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
رد: الكروز احسن من السيراتو بالدليل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eskenderiya مشاهدة المشاركة

نسيبنا من العربيات كلها

المهم انا بحيى حضرتك على طريقة نقاشك الموضوعى واسلوبك الراقى فالحوار حتى مع بعض الاختلافات فى وجهات النظر

بجد حضرتك شخص محترم جدا

وعلى فكرة انا مش داخلى ولا طلعلى حاجة بس انا بقول الصح طبقا لما هو معروف

انا بقالى 3 شهور محتار اجيب كروز ولا سيراتو هاى لاين بس بعد لما جربت الاتين ان شاء الله ناوى على كروز توب لاين

وبرده السيراتو حلوة على تمنها

تحياتى ليك
و الله انت اللي أحسن يا باشا
و باحييك مرة أخرى على الحوار الهادف , و في الاخر إحنا كلنا في هذا المنتدى بنفيد و نشتفيد من خبرات بعض
و برضه مش عيب إن الواحد يرجع عن رأيه إذا تبين أنه على خطأ يعنيممكن تلاقيني داخل عليك بعربية كروز مثلا أو ألاقي إن انت اشتريت الكورولاptmnlo123per154
مشكور على هذه المشاركة الجميلة و أراك في مواضيع أرى إن شاء الله

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 06-06-2010, 05:05 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكروز احسن من السيراتو بالدليل

alymonir العزيز طالما انا كذلك قدرت اسلوب العملى والعلمى فى حساب وتقدير الامور دعنى اقول لك ببعض ما يجوب فى نفسى لقد اعتمد الكوريين الان سياسة حرق المراحل والسيارات الكورية من سنتين او الثلاث سنوات لا علاقة لها بالجيل الحالى من ناحية الجودة والاداء والاعتمادية ونكهة القيادة وبالنسبة لطريقتك فى اختيار السيارة نعم ولما لا لكن انت كما تعلم ان السوق المصرى يتسم بكلمة واحدة وهى خارج نطاق الخدمة ومبهم ولا تتواجد فية اى نوع من الشفافية وبالتالى هناك عوامل اخرى تتداخل حين اتخاذ القرار والاختيار كالسعر والجودة والاعتمادية وهم ثلاث عناصر لا يمكن ان ناخذ عامل دون الاخذ بالثانى والثالث ومن ناحية انك استخدمت التويوتا فانا مقدر وحاسيس بكلامك لاننا فى بيتنا كنا من مستخدمين الكورولا وحاسيس بمعنى كلامك وفاهمة جدا وانك انت تقصد انك بتشترى معاها راحة البال وسيارة لا تخذلك حتى وان كانت ذات اداء غير مبهر ولكن هذا هو المطلوب فى سيارة متوسطة صغيرة او متوسطة علاوة طبعا على سهوله القيادة التى تميز السيارات اليابانية دون جميع سيارات العالم
لكن الكورية الان كما ذكرت سابقا اعتمدت سياسة حرق المراحل وهم يحاربون الان جاهدين ليس لغزو اسواق العغالم فهم تقريبا انتهوا من تلك الخطوة وفى طور التنفيذ ولكن الاستحواذ على حصة الاسد فى اكبر الاسواق العالمية وهى الامريكية كما يذكرنا التاريخ بنهاية فترة السبعينات مع هوندا والسوق الامريكى وكذلك القصة تكررت فيما بعد مع تويوتا والسوق الامريكى نفسة فى فترة منتصف الثمنيينات وهذا ما يتكرر الان مع الكوريين حيث انهم اقتحموا اصعب سوق فى العالم الامريكى الذى لا يرضى مستهليكين هذا السوق الا بالاجود والاقوى والاكثر اعتمادية وبالتالى مرحله ان السيارة الكورية كانت مرادف للجودة المتدنية قد ذهب وولى دون عودة
والمعيار والفيصل الان فرق السعر لو كتير محسوس فهل تقدم لى اليابانية مثلا الكثير الكثير
وكذلك على النظير الاخر سعر الكورية محتاج اعادة دراسة لتكون لنقل ليست بالسعر الزهيد انما مدروس وذكى
والاختيار والقرار لك الان ايهما انت تختار
حرق المراحل .... اما حرق الجيوب
وشكرا لك ودمت بود
قديم 08-06-2010, 11:42 PM
ميدوستار ميدوستار غير متواجد حالياً

ميدوستار is a splendid one to beholdميدوستار is a splendid one to beholdميدوستار is a splendid one to beholdميدوستار is a splendid one to beholdميدوستار is a splendid one to beholdميدوستار is a splendid one to beholdميدوستار is a splendid one to beholdميدوستار is a splendid one to behold

شكرا علي الموضوع الجميل والتحاور المثمر.
قديم 09-06-2010, 12:11 AM
الصورة الرمزية mohamednageh
mohamednageh mohamednageh غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد ناجح
التخصص العملى: صاحب مكتب رحلات

mohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to allmohamednageh is a name known to all

فعلا الكروز حت اسمها جزاب وشكلها شيك جدا باستثناء ملحوظتي الشخصية علي الشبكة الامامية لكن انا افضلها
والملحوظة هي ان علامة الكروز تكون وسط الشبكة ومن غير الجريدة الموجودة حاليا

ميسرها تروق وتحلي
قديم 09-06-2010, 01:16 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

بس هو تحليلك مش منطقى أنا شايف فيه تحامل
لأن مش معنى أن سيارة واخدة 5/5 فى أختبارات السلامة أن
صاجها أحسن من عربية تانية يعنى صاج ال132 ولا الكروز مثلا ؟مش ماشية كده لكن تحليلك صح شوف فرق السعر الأول لأول فئة من دى ودى وقارن كمان الكماليات وغيره هاتعرف ان السيراتو حسبه صح