العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 23-03-2010, 06:48 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيراتو انقلبت والايرباج مفتحش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

شكرا للاستاذ بدر بسيونى و الاستاذ atgps

انا مكنتش اعرف ان فيه عربيات الايرباج مابيشتغلش لما يكون الحزام مش مربوط بس ده اختراع هايل لان لو العربية مافيهاش الاوبشن ده و فيها ايرباج و فتح ( فى حادثة تصادم امامى ) و انت مش رابط الحزام حيكسر الرقبة لان الجسم بيندفع بسرعة العربية قبل التصادم و الاير باج بيقابله بسرعة 160 كم/س يعنى لو العربية قبل التصادم كانت سرعتها 40 مثلا يبقى السرعة الى بيها حيخبط فى الايرباج ( لو مش رابط الحزام ) = 160 + 40 = 200 كم /س يعنى ممكن تموت
نفس اللى انا فكرت فيه والله يااحمد
قديم 23-03-2010, 07:20 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

انا اسف يا جماعة انا لما شاركت مكنتش قريت الموضوع كاملا
لكن لما شفت الصورة ( يا ريت يبقى فيه صورة من قدام )
لان الصورة دى خلتنى احترم العربية
و الى فى الصورة دى خلانى اتاكد ان الاير باج ( الامامى ) مكانش المفروض يفتح لكن لو العربية مزودة بايرباج جانبى فكان المفروض يفتح
لان حساسات الايرباج بتعتمد على اتجاه العجلة التناقصية G FACTOR و بتتقاس ب ACCLEROMETERS
فيا ريت نشوف العربية من قدام
قديم 23-03-2010, 07:35 AM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute

صورة معتمه ولا تناسب وصف الحادث نهائي ... يعني مش شيفين السقف إللي المفروض يكون بعد أربع قلبات إتعجن وشايف القوائم الجانبية بعد القلبه بسم الله ماشاء الله مفيش سنتيمتر واحد إنضغاط من ثقل العربية وتهبيدها علي السقف
مش شايف غير شكل جانبي لربع العربية من زاويه خلفيه ....وبعدين مش قادر أفهم قدر يرفع صورة واحده ومعرفش يرفع باقي الصور إزاي .... أنا مش مقتنع بالموضوع ... أصلا .... أنا كبرت صورة النمرة ولقيتها 950 يعني القاهرة .. مش عارف هو القاهرة ولا الأسكندريه... حاجه كمان أنا مشيت طريق إسكندرية الصحراوي عمره ما كان فيه فرق في الإرتفاع بين الأسفلت والجانبي لا متر ولا إتنين زي ما هو بيقول .. وكمان قبل الكارته ب70 كيلو يعني قبل أو بعد مدخل مرسي مطروح من العلمين إستحالة الطريق ده كان شغلي في برج العرب عجنه رايح جاي يمكن أربع مرات في الأسبوع

التعديل الأخير تم بواسطة khaled al sharif ; 23-03-2010 الساعة 07:42 AM
قديم 23-03-2010, 08:16 AM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute

أنا هعلق على حاجة غريبة جدا لحظتها يا جماعة :

هو غيه كم السيراتو اللي كل يوم تتقلب ديه ؟ طب هو ده طبيعي ولا إيه الحكاية ؟؟؟
أنا عن نفسي متيقن إن العربية ديه فيها حاجة غلط ؟؟؟ لأن مش ممكن كل يومين سيراتو مقلوبة ولو تلاحظوا إن السبب شبه مجهول يعني حدفة في قلبه على طول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

العجيب برضه ‘ن العربية ديه هنا في الخليج بدأت برضه تنتشر زي مصر !!!!

قديم 23-03-2010, 08:46 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

بحب اشكر الاستاذ mesho 70 الصراحة كتالوج الانسر شارح العملية بوضوح بالذات موضوع الانقلاب من الاشياء التى لا تؤدى الى فتح الاير باج الامامى ( لانه مش هيفيد فى حاجة )
و الكتالوج برضه مبين باقى الاسباب الى عندها الايرباج الامامى مش حيفتح ذى
التصادم الخلفى
الجانبى
المطبات
و طبعا الانقلاب
فعلشان كده مفتحتش فى الحادثة ( لازم نشوف صورة من قدام علشان نقدر نحكم )
بعدين هل العربية دى مزودة بايرباج جانبى ( لان ده الى كان المفروض يفتح )