العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 21-03-2010, 05:18 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال مهم ارجو الاهتمام ولكم جزيل الشكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swat مشاهدة المشاركة

عتاب كبير لك أخي LUCKY MAN أنت كاتب حتى لو مارسيدس حتقلب
مستحيل المارسيدس مستحيل تقلب حتى لو ماشية بسرعة 900 ألف كيلو متر في الساعة لأن المارسيدس ألمانية بتلف المنعطف بسرعة 350 كم وما بتنعطف ميلي عن مسارها مو تقلب لأن المارسيدس كبقية السيارات المريخية مزودة بأنظمة تجعلها تخترق الجدران وتقتلع الأشجار وتقتحم الأعاصير وتنطلق بالفضاء الخارجي وتلف الكرة الأرضية ألف لفة وبعدها تنزل للأرض وتنطلق ألى سورية لتصل ألى وادي الموت ( وادي الموت منطقة منعطفات خطيرة في محافظة طرطوس في سورية ) وتلف منعطفاته بسرعة 700 كم وما راح تقلب
يا عم سيارة ألمانية ألمانية مو سيراتو كوري يعني شو جاب لجاب وأنت بتخبص في أيه
يعني من الأخر بلاش الأشاعات اللي أنت بتطلعها عن مرسيدس حرام عليك الله يهني أصحابها ptmnlo123per122 تحيــــــــــــــــــــــ ــــــــاتي لك أحلى عضو بالمنتدى ptmnlo123per122كمان مرة
أحلى مصر .
اى سيارة لها حدود وامكانيات واسمع منى هذة القصة فى عام 1996 كان لى صديق حدث حادث الاخية ادى الى وفاتة بالمرسيدس الفئة اس فى وقتها الضخمة وكان نتيجة الحادث كان يتجاوز وفقد التحكم بالسيارة وفى رصيف او جزيرة فى منتصف الطريق تفصل الاتجاهين ولمس فقط لمس بقول الشهود بالاطارات جهة الشمال الرصيف علما ان الرصيف ليس مرتف كما عندنا فى مصر وانقلبت السيارة عدة مرات وبقوة وبشكل مأساوى فهو وراد جدا
حادث اخر زميل لى انقلب بسيارة مرسيدس وهو داخل صينية بقوة اندفاع رهيب صينية عندنا يعنى فى سوريا دوار او ميدان مستدير وانقلب وكانت الفئة سى
طبعا دة مثلان للامر وكل شىء وارد هذا من جهة من ناحية اخرى يا لا يوجد شىء اسمة المرسيدس عمرة ما يقلب فى شىء اسمة القصور الذاتى والكتله والسرعة وهذة فى قانون الطبيعة والفيزياء يعنى لو مؤخذة لو انت ماشىء بصاروخ مش مرسيدس فى ملف بسرعة عالية وكما تزعم حضرتك 350 لنقل 160 فى داخل منحنى لو لم تكن سائق تستخدم مهارتك او فطرتك وقمت بفرمله قوية او حركة فجائية تلاقى نفسك كل سنة وانت طيب فى مكان تانى من العالم ربنا يعطيك طوله العمر ويعطى جميع المسلمين والمسلمات
لا طبعا لازم تكون حذر حتى الحوادث الاصطدام العادية كل الوسائل التى تجدها فى السيارات مهما كان يتم اختبارها على سرعات معتدله ومعينة وبعدها لا جدوى لها مفيش سيارة فى العالم مصممة علشان لنا تعمل حادث اصطدام وليكن من الامام بسرعة 120 كلم بس بلاش 180 وتنفع المخدات الهوائية ابدا كل الاختبارات تتم فى حدود سرعات 60 تقريبا كمعدل حتى حوداث الانقلاب التى تجريها السيارات كلها فى حدود سرعة لا تتعدى 60 وان كانت شديدة شوية ممكن 100 ومحصلتش وبامكانك التاكدة لا توجد وسائل وصل اليها حتى الان العلم لحمايتك وعنك الاميرة ديانا وكانت فى اامن سيارة بالعالم مرسيدس الفئة اس وعندما اصطدمت بعمود النفق وكانت سرعة السيارة من التحقيقات 100 كلم كانت النتيجة وعواقب تلك السرعة شديدو التاثير وفاة الاميرة ودودى الغايد وكانا يجلسان فى المقعد الخلفى والقائد اى السائق ظل فى غيبوبة فترة طويله وحبيس المستشفى شهور وظل فاقد الوعى ايام طويله انت تتكلم فقط عن سرعة 100 كلم متر
انت عارف لو ماشى بالسرعة دى وزنك كم عدة اطنان حسب قانون نيوتن القصور الذاتى عارف كانك وقعت من الطابق كم اكتر من الطابق 10 هل لو رميتك من الطابق 10 وتحت فى الشلرع عدة مخدات هوائية تنفع تخيل انك بقى راكب كتله تتعدى الطن وبالسرعة دى جسمك واخد طرقة حركة اد اية ؟ ولما جسمك يصطدم بشىء ثابت فجاءة ولازال جسمك فى حال حركة الجسم يتوقف وجمسمك مختزل طاقة الحركة ويحولها لطاقة تصادم حتى لو لم يتم صدمك وطلعت سليم ممكن تؤدى الى الوفاه فيما يعرف بالارتجاج الدخلى
تأثير سرعة السيارة على قوة الصدمة

أظهرت الإحصائيات بأن 28% من الحوادث المميتة هي نتيجة السرعة الزائدة.
السرعة الزائدة تؤدي إلى:
* عدم تمكين السائق من اتخاذ الأجراء السليم لتفادي الحادث, لقصر الوقت المتاح.
* زيادة تأثير القوى المؤثرة على السيارة في حالة المناورة, يؤدي إلى صعوبة التحكم بالسيارة.
* زيادة مقدار قوة الارتطام وجسامة التلف الناتج من الحادث.

ويبين الشكل مدى قوة اصطدام السيارة بجسم ثابت عند السرعات المختلفة.
تماثل حالة اصطدام السيارة تسير بسرعة 100 كم/ ساعة بجسم ثابت, بحالة سقوط السيارة من ارتفاع مبنى مكون من 13 طابق وارتطامها بالأرض! ارتفاع الطابق 3 متر.

تقدير مسافة السقوط الحر للسيارة لتصل إلى سرعة 100 كم/ ساعة (سرعة الارتطام= التصادم)

ع2 = ع.2 + 2 جـ ف
حيث:
V, ع = السرعة النهائية (100 كم/ساعة) = 100/3.6 =27.78 م/ث
Vo , ع. = السرعة الابتدائية = صفر
g, جـ = عجلة الجاذبية الأرضية = 9.81 م/ ث2

S, ف = المسافة المقطوعة (م)
فتكون المسافة:
ف = (ع2- ع.2) / (2 جـ)

وبقسمة المسافة على ارتفاع الطابق (3 م):
39.39÷ 3 = 13.13 طابق

قديم 21-03-2010, 05:23 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

التأمين على أموالك وممتلكاتك:

احرص علي أداء الزكاة
والصدقات تحفظ أموالك وتنميها
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم:
ما من يوم يصبح العباد فيه إلا ملكان ينزلان فيقول احدهما اللهم أعط منفقا خلفا
ويقول الآخر اللهم أعط ممسكا تلفا
ويقول صلي الله عليه وسلم أيضا
ما نقص مال من صدقة

ولك منى ولكل اعضاء مصر موتورز خالص التحية والاحترام
كن يقظا .......... تصل سالما ان شاء الله تعالى
قديم 21-03-2010, 09:00 PM
الصورة الرمزية depo
depo depo غير متواجد حالياً

depo has a spectacular aura aboutdepo has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

اكيد طبعا لازم تشتكى ولو حكمت ترفع قضيه لان الاير باج مانفتحش
انشاء الله الاخوه هنا ممكن تفيدك
الله يسلمك بس انا عاوز اعرف هناك فين
قديم 21-03-2010, 09:16 PM
الصورة الرمزية depo
depo depo غير متواجد حالياً

depo has a spectacular aura aboutdepo has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swat مشاهدة المشاركة

أولاً : ألف حمدالله على السلامة وياريت أنا كنت فدائك ..........

ثانياً : السيراتو مش خفيفة بل تعتبر : ثقيلة الوزن عن باقي فئاتها وزنها أتوماتيك 1326
بينما كورولا أوتماتيك 1324
شافروليه كروز 1324
ألنترا 1126

ثالثاً : لو عربيتك سيراتو هاي لاين المزودة بي 8 أير باج ............... ولم يطلعوا حقك تشتكي وتزم السيارة
بينما لو عربيتك سيراتو فئة أولى أو ثانية أو مانويل يعني مزودة بأير باج واحد أو أثنين ولم يطلعوا قل قدر الله وما شاء فعل
لأن في هذه الحالة يجب أن يكون أصطدام السيراتو مباشرة وحصرا في المقدمة لأن حساسات الأير باج موجودة في المقدمة للفئات السابقة الذكر يعني لو أنقلبت ألف مرة ( أنشاء الله أنا ولا أنت ) وما طلع الأيرباج عادي لأن الضربات سوف تصيب أجناب السيارة ... ولا يحق لك الشكوى أو ذم السيارة ...

رابعاً : مع أعتذاري لك نحن لسنا أغبياء حيث وجدت مشاركة لك في موضوع السيراتو بين الفشل والفشل الذريع بتقول فيه ما يلي :
الاستاذة عندها حق قسمابربي الكلام كله صح وعن تجربة انا اتقلبت بالعربية دي من كام يوم والكياس لسة علي الكراسي العربية ماكملتش معايا 80 يوم وفعلا خفيفة جدا وهاوصلها للقضاء انا الايرباك مفتحش مع اني اتقلبت 3 او 4 مرات لولا ستر ربنا ومهندس المعينة اثبت كده ان العربية اتقلبت اكتر من 40 متر الجنوت مش تقيلة زاي مانتو فاكرين وعملت محضر اثبات حالة وعملت تقرير طبي بالكسور والاصبات والعربية دي فعلا مفهاش اي امان ولا ايرباك ولا ثبات علي الطريق
ptmnlo123per172 ptmnlo123per172 ptmnlo123per172
يعني أنت من كام يوم عملت حادث وأنقلبت 3 أو 4 مرات ومصاب بكسور ومع ذلك ورغم كسورك دخلت نت وعملت عضوية في مصر موتورز ((لأنك عضو جديد كما هو واضح))
وأتحفتنا بمشاركاتك ......... يعني المستشفى اللي بمصر متل عنا بسوريا ههههههههههه فيها نت وشاشات بلازما للمرضى
والله يا أخي أنت حببتني بالسيارة أكتر وأكتر يعني الواحد يقلب فيها 3 أو أربع مرات وبعد كام يوم يستطيع ألاشتراك بعضويات وتصفح النت هذا أن دل على شيء يدل أن السيراتو مزودة بقفص خفي لحماية السائق .
ملاحظة بسيطة أنا لو بينكسر فانوس بسيارتي ماراح أدخل نت واشترك بعضويات واستشير العالم شو بدي ساوي
بكل سرعة وحزم براجع التأمين وبعمل اللازم ( يعني ما أحلاها سيارتي مدمرة متل ما عم تحكي وأنا تاركها بالشارع وداخل نت
أستشير العالم شو بدي ساوي ...
في الختام أنا بعتذر منك ومو قصدي أنك كاذب بس بدي شوية أجوبة للأسئلة السابقة وياريت كونك فاضي وما عندك شي تصورلنا السيارة كام صورة بعد الحادث ....
مشكوووووووووووووووووووووو ر
تحياتي شيل التاء وأقبل الباقي هدية ptmnlo123per122أحلى مصر
استاذي القصة مش قصة قفص يحمي السائق او لا القصة ستر من عند ربنا ودي حاجة ولا انا ولا انت نقدر ندخل فيها ومع احترامي ليك انت ملكش حق انك تكذبني علشان مستحيل اقول كده علي نفسي من غير مايكون في حاجة وثانيا مش العربية الي فيها قفص لحماية السائق زاي ماقولت ستر ربنا اني اتقلبت خارج الطريق علي الرمال ودي ارحمل من الاسفلت كنت اتعجنت طبعا والحمدلله علي كل شئ وثالثا انا ماتفرقش معايا العربية ولا الف زايها انا بحمد ربنا اني طلعت منها بس كل واحد فينا لو حس انو مضحوك عليه مش هايسكت انا اوك معترف اني غلطان بس بردو مش هاسكت علي عيوب العربية دي وهافضل اقول وانا مش اول واحد اشتكي منها وهاوصلها لابعد حد ممكن مع احترامي لحبك ليها
قديم 21-03-2010, 09:23 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة depo مشاهدة المشاركة

استاذي القصة مش قصة قفص يحمي السائق او لا القصة ستر من عند ربنا ودي حاجة ولا انا ولا انت نقدر ندخل فيها ومع احترامي ليك انت ملكش حق انك تكذبني علشان مستحيل اقول كده علي نفسي من غير مايكون في حاجة وثانيا مش العربية الي فيها قفص لحماية السائق زاي ماقولت ستر ربنا اني اتقلبت خارج الطريق علي الرمال ودي ارحمل من الاسفلت كنت اتعجنت طبعا والحمدلله علي كل شئ وثالثا انا ماتفرقش معايا العربية ولا الف زايها انا بحمد ربنا اني طلعت منها بس كل واحد فينا لو حس انو مضحوك عليه مش هايسكت انا اوك معترف اني غلطان بس بردو مش هاسكت علي عيوب العربية دي وهافضل اقول وانا مش اول واحد اشتكي منها وهاوصلها لابعد حد ممكن مع احترامي لحبك ليها

ســـبحان الله ! أولا ! و حمدلله على ســلامتك ثانيا !

و ياريت بدل كل الكلام ده تفهمنا ايه اللى حصل ثالثآ ؟؟؟

يعنى ما ينفعش نقول مثلا : اوعى تروح الحته الفولانيه ! اوعى تمشى هناك !

الحته دى ملعونه ؟ اللى يروح هناك يبقى مستبيع ؟؟؟ من غير ما تقول فيه ايه ؟؟

أو الناس تسألك ليه ؟؟؟ معلش أعذرنى علشان أنا معايا سيراتو و ركبى سابت !!

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1106

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127