العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 21-03-2010, 10:54 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال مهم ارجو الاهتمام ولكم جزيل الشكر

الف سلامة والحمد لله على سلامتك واهم حاجة انك بخير

بالنسبة لموضوع الايرباج الايرباج مصممة (انا بتكلم عن اللى فى الدركسين واللى فى التابلوه قدام الراكب بجوار السواق )ماتفتحش الا لما الخبطة تحصل من ادام ومش اى خبطة بحيث تتجاوز الجزء الااول من الماتور بس فلو المنطقة ماتخبطش مش حتفتح حتى لو اتقلبت ميت قلبة
قديم 21-03-2010, 11:01 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة depo مشاهدة المشاركة

الله يسلمك يفندم المهم انا امنت ان العربية دي خفيفة جدا ولا جنوت محوقة معها ولا حتي اي حاجة انا كانت معايا اكتر من عربية قبلها بس مش كده
انا تأميني شامل المصرية التكافولية
انا سؤالي علي الايرباك وده عيب تصنيع وحقي اني اشتكي
ده ايميلي
depo_27@hotmail.com
أولا الحمدالله على سلامتك
ياترى حزام الأمان كان مربوط؟ لأن الايرباج لاتعمل الا اذا كان حزام الأمان مربوط وده كعامل أمان للركاب.
وفى معظم السيارات بيحصل لوك للحزام على أخر وضع عند الحادثة ومن تلك النقطة يمكن معرفة اذا كان الحزام مربوط أم لا.

قديم 21-03-2010, 11:33 AM
swat
Guest

الله يسلمك يفندم المهم انا امنت ان العربية دي خفيفة جدا ولا جنوت محوقة معها ولا حتي اي حاجة انا كانت معايا اكتر من عربية قبلها بس مش كده
ده ايميلي
depo_27@hotmail.com
أولاً : ألف حمدالله على السلامة وياريت أنا كنت فدائك ..........

ثانياً : السيراتو مش خفيفة بل تعتبر : ثقيلة الوزن عن باقي فئاتها وزنها أتوماتيك 1326
بينما كورولا أوتماتيك 1324
شافروليه كروز 1324
ألنترا 1126

ثالثاً : لو عربيتك سيراتو هاي لاين المزودة بي 8 أير باج ............... ولم يطلعوا حقك تشتكي وتزم السيارة
بينما لو عربيتك سيراتو فئة أولى أو ثانية أو مانويل يعني مزودة بأير باج واحد أو أثنين ولم يطلعوا قل قدر الله وما شاء فعل
لأن في هذه الحالة يجب أن يكون أصطدام السيراتو مباشرة وحصرا في المقدمة لأن حساسات الأير باج موجودة في المقدمة للفئات السابقة الذكر يعني لو أنقلبت ألف مرة ( أنشاء الله أنا ولا أنت ) وما طلع الأيرباج عادي لأن الضربات سوف تصيب أجناب السيارة ... ولا يحق لك الشكوى أو ذم السيارة ...

رابعاً : مع أعتذاري لك نحن لسنا أغبياء حيث وجدت مشاركة لك في موضوع السيراتو بين الفشل والفشل الذريع بتقول فيه ما يلي :
الاستاذة عندها حق قسمابربي الكلام كله صح وعن تجربة انا اتقلبت بالعربية دي من كام يوم والكياس لسة علي الكراسي العربية ماكملتش معايا 80 يوم وفعلا خفيفة جدا وهاوصلها للقضاء انا الايرباك مفتحش مع اني اتقلبت 3 او 4 مرات لولا ستر ربنا ومهندس المعينة اثبت كده ان العربية اتقلبت اكتر من 40 متر الجنوت مش تقيلة زاي مانتو فاكرين وعملت محضر اثبات حالة وعملت تقرير طبي بالكسور والاصبات والعربية دي فعلا مفهاش اي امان ولا ايرباك ولا ثبات علي الطريق
ptmnlo123per172 ptmnlo123per172 ptmnlo123per172
يعني أنت من كام يوم عملت حادث وأنقلبت 3 أو 4 مرات ومصاب بكسور ومع ذلك ورغم كسورك دخلت نت وعملت عضوية في مصر موتورز ((لأنك عضو جديد كما هو واضح))
وأتحفتنا بمشاركاتك ......... يعني المستشفى اللي بمصر متل عنا بسوريا ههههههههههه فيها نت وشاشات بلازما للمرضى
والله يا أخي أنت حببتني بالسيارة أكتر وأكتر يعني الواحد يقلب فيها 3 أو أربع مرات وبعد كام يوم يستطيع ألاشتراك بعضويات وتصفح النت هذا أن دل على شيء يدل أن السيراتو مزودة بقفص خفي لحماية السائق .
ملاحظة بسيطة أنا لو بينكسر فانوس بسيارتي ماراح أدخل نت واشترك بعضويات واستشير العالم شو بدي ساوي
بكل سرعة وحزم براجع التأمين وبعمل اللازم ( يعني ما أحلاها سيارتي مدمرة متل ما عم تحكي وأنا تاركها بالشارع وداخل نت
أستشير العالم شو بدي ساوي ...
في الختام أنا بعتذر منك ومو قصدي أنك كاذب بس بدي شوية أجوبة للأسئلة السابقة وياريت كونك فاضي وما عندك شي تصورلنا السيارة كام صورة بعد الحادث ....
مشكوووووووووووووووووووووو ر
تحياتي شيل التاء وأقبل الباقي هدية ptmnlo123per122أحلى مصر

قديم 21-03-2010, 11:47 AM
swat
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

حمدالله على السلامة حضرتك عامل تأمين ؟ واية نوعة
حضرتك مخطىء كنت ؟ انا اسف على الاسئله الكتيرة
بس ساعات العربية او معظم السيارات لها حدود حتى لو على سرعة 80 او 100 وحصل حركة غير محسوبة او فوجائية لو مرسيدس حتقلب حتقلب
الف حمد الله على السلامة وربنا يعوضك عليك وكويس انك بخير ياريت حضرتك تدى بيانات اكتر وتفاصيل
عتاب كبير لك أخي LUCKY MAN أنت كاتب حتى لو مارسيدس حتقلب
مستحيل المارسيدس مستحيل تقلب حتى لو ماشية بسرعة 900 ألف كيلو متر في الساعة لأن المارسيدس ألمانية بتلف المنعطف بسرعة 350 كم وما بتنعطف ميلي عن مسارها مو تقلب لأن المارسيدس كبقية السيارات المريخية مزودة بأنظمة تجعلها تخترق الجدران وتقتلع الأشجار وتقتحم الأعاصير وتنطلق بالفضاء الخارجي وتلف الكرة الأرضية ألف لفة وبعدها تنزل للأرض وتنطلق ألى سورية لتصل ألى وادي الموت ( وادي الموت منطقة منعطفات خطيرة في محافظة طرطوس في سورية ) وتلف منعطفاته بسرعة 700 كم وما راح تقلب
يا عم سيارة ألمانية ألمانية مو سيراتو كوري يعني شو جاب لجاب وأنت بتخبص في أيه
يعني من الأخر بلاش الأشاعات اللي أنت بتطلعها عن مرسيدس حرام عليك الله يهني أصحابها ptmnlo123per122 تحيــــــــــــــــــــــ ــــــــاتي لك أحلى عضو بالمنتدى ptmnlo123per122كمان مرة أحلى مصر .
قديم 21-03-2010, 02:13 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

ده ايميلي
depo_27@hotmail.com
الف سلامه على حضرتك و ربنا يعوض عليك ان شاء الله, هو حضرتك كنت رابط الحزام ولا مش رابطه؟ علشان لو الحزام مش مربوط الإيرباج مش حيفتح
معلش سؤال كمان, هو ممكن حضرتك تحكيلنا شويع عن الحادث: يعنى سرعتك و ايه الى حصل علشان تتقلب و كده يعنى,,,,

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

الف سلامة والحمد لله على سلامتك واهم حاجة انك بخير

بالنسبة لموضوع الايرباج الايرباج مصممة (انا بتكلم عن اللى فى الدركسين واللى فى التابلوه قدام الراكب بجوار السواق )ماتفتحش الا لما الخبطة تحصل من ادام ومش اى خبطة بحيث تتجاوز الجزء الااول من الماتور بس فلو المنطقة ماتخبطش مش حتفتح حتى لو اتقلبت ميت قلبة

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.