العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 03-02-2010, 02:50 PM
asyl84 asyl84 غير متواجد حالياً

asyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud of
افتراضي رد: تقرير عن النيوسيراتو أثناء و بعد صيانة الآلف !

[quote=Dr. Bolbolan;130161]دايمآ الناس مستعجله ! و كله يغنى على ليلاه ! ( مع احترامى لحضرتك طبعآ ) !

و مع انى ردى على حضرتك ح يحرق الموضوع ! بس هوه يتلخص فى كلمتين ! اذا كانت الفلوس اللى معاك

تحويشة العمر ! واذا كانت سواقتك على قدك شويه واذا كنت من الناس اللى مابتحبش المغامره و بتقلق من أى

كلام تسمعه أو أى حاجه تحصل لها ! فأنا أرشح لك الالنترا ! رغم انها جرايه برده بس أرخص والكلام عليها قليل !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122[/quot
شكرا ليك يادكتور طبعا بس انا كنت اقصد بسواقتى انها محترمة انى بحب جداا احافظ على حاجتى مش قصة الجرى لا انا سواقتى مش على اداها خالص انا على الرغم ان عمرى 26 الا انى الحمد لله بسوق من اكتر من 15 سنة يعنى ايام اعدادى مثلا وبعرف اتعامل مع السرعة كويس انا بس عارف ان كل كبير فى الاكبر منة والله وحدة هو الاكبر ومش طلبة حوادث لان الى بيتكسر مش بيتصلح حتى لو كان انسان انا كل مشكلتى انى قلقان من الكلام وبس الناس بتكلم كتير عنها واى عربية جديدة عيوبها مش هتبان اوى خصوصا ان عربيتى شاهين يعنى اى حاجة بالنسبة ليا ومقارنتها بالشاهين فى السحب والكلام دة هيبقى حلو لكن فى المتانة اعتقد ان عربيتى تكسب ومش لاقى حد هنا يفييدنى صح ويقول تقييم معقول عن العفشة والعيوب بتاعتها يعنى انا اقدر اقيم عربيتى كويس وقبل ما اقيمها لازم اقيم نفسى واقول انا سواقتى شكلها اية لان السواقة مش ندوس على البنزين ونمشى وبس لكن دى متعة وانا احب متعة القيادة ياريت تفكر تانى وتقول لكن قصة انها تحويشة العمر لا دول بسلف كمان من الاهل والنترا 99 الف وسيراتو 103 الف يعنى ال4 الف مش هى الى هتزود الطين بلة وشكرااا
قديم 03-02-2010, 03:25 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

[quote=asyl84;130187]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

دايمآ الناس مستعجله ! و كله يغنى على ليلاه ! ( مع احترامى لحضرتك طبعآ ) !

و مع انى ردى على حضرتك ح يحرق الموضوع ! بس هوه يتلخص فى كلمتين ! اذا كانت الفلوس اللى معاك

تحويشة العمر ! واذا كانت سواقتك على قدك شويه واذا كنت من الناس اللى مابتحبش المغامره و بتقلق من أى

كلام تسمعه أو أى حاجه تحصل لها ! فأنا أرشح لك الالنترا ! رغم انها جرايه برده بس أرخص والكلام عليها قليل !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122[/quot
شكرا ليك يادكتور طبعا بس انا كنت اقصد بسواقتى انها محترمة انى بحب جداا احافظ على حاجتى مش قصة الجرى لا انا سواقتى مش على اداها خالص انا على الرغم ان عمرى 26 الا انى الحمد لله بسوق من اكتر من 15 سنة يعنى ايام اعدادى مثلا وبعرف اتعامل مع السرعة كويس انا بس عارف ان كل كبير فى الاكبر منة والله وحدة هو الاكبر ومش طلبة حوادث لان الى بيتكسر مش بيتصلح حتى لو كان انسان انا كل مشكلتى انى قلقان من الكلام وبس الناس بتكلم كتير عنها واى عربية جديدة عيوبها مش هتبان اوى خصوصا ان عربيتى شاهين يعنى اى حاجة بالنسبة ليا ومقارنتها بالشاهين فى السحب والكلام دة هيبقى حلو لكن فى المتانة اعتقد ان عربيتى تكسب ومش لاقى حد هنا يفييدنى صح ويقول تقييم معقول عن العفشة والعيوب بتاعتها يعنى انا اقدر اقيم عربيتى كويس وقبل ما اقيمها لازم اقيم نفسى واقول انا سواقتى شكلها اية لان السواقة مش ندوس على البنزين ونمشى وبس لكن دى متعة وانا احب متعة القيادة ياريت تفكر تانى وتقول لكن قصة انها تحويشة العمر لا دول بسلف كمان من الاهل والنترا 99 الف وسيراتو 103 الف يعنى ال4 الف مش هى الى هتزود الطين بلة وشكرااا
يا سيدى الفاضل واضح انك قرأت موضوع تقييم أول 700 كم ! أعتقد انى شرحت فيه كل حاجه ولازم على الآقل

تكون حضرتك كونت فكره عن النيوسيراتو ! انت اللى حتشترى وانت اللى ح تركب ! وأدينى قلت لك النترا ! بس

واضح انك عايز السيراتو ! هاتها و مش هتندم بس لو ندمت ماترجعش تقول الناس أو فلان اللى قال لى هاتها !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1106

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 03-02-2010, 03:38 PM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute

أنا لاقيت موضوع لدكتورنا الكبير فدخلت بسرعه ، بس يا خسارة لقيتوا بيستخدم اسلوب التشويق و الاثارة

مستنين الحلقات بعد الفاصل -من غير موز لو سمحت يا دكتور- لأن الموز بيخلي نفسي تقلب

علي فكرة يا دكتور موضوع إن أي حد يفتي في العنواين دي خاصية قاهرية

في اسكندرية اللي يسأل عن عنوان نجاوبوه و نقلبوه ههه

بصراحة عادة سيئة لأهل القاهرة لدرجة إني وصلت لملخص إني مسألش إلا سواق تاكسي و علي الأقل اتنين منهم قبل أي تحرك

في الانتظار بعد الفاصل

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 03-02-2010, 04:29 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam_galal مشاهدة المشاركة

أنا لاقيت موضوع لدكتورنا الكبير فدخلت بسرعه ، بس يا خسارة لقيتوا بيستخدم اسلوب التشويق و الاثارة

مستنين الحلقات بعد الفاصل -من غير موز لو سمحت يا دكتور- لأن الموز بيخلي نفسي تقلب

علي فكرة يا دكتور موضوع إن أي حد يفتي في العنواين دي خاصية قاهرية

في اسكندرية اللي يسأل عن عنوان نجاوبوه و نقلبوه ههه

بصراحة عادة سيئة لأهل القاهرة لدرجة إني وصلت لملخص إني مسألش إلا سواق تاكسي و علي الأقل اتنين منهم قبل أي تحرك

في الانتظار بعد الفاصل
معك حق يا أستاذ جلال ! خاصيه قاهرية سيئه و من زمان ( أنا ساكن بس فى القاهره ) ! ptmnlo123per1147

وفعلا والله بدون مجامله ( رغم تحفظاتى على بعض الاسكندرانيه اللى قابلتهم طول عمرى فى العمل ) !

الا ان فى الاسكندريه فعلا و جربتها عشرات المرات ! اذا سألت أحدآ عن عنوان ما يشرحه لك بالتفصيل

ويمكن ياخدك من ايدك يوصلك المكان رغم انه عكس اتجاهه ! و كمان البلد الوحيده اللى لو ركبت فيها

باص أو ترام تجد الشباب الجالسين يقومون احترامآ لكبار السن ! والله على ما أقول شهيد !

والله مش بأستخدم أسلوب الاثاره و التشويق ! فعلا أمس كتبت الكلمتين دول بعد يوم مرهق وأنا نايم ! والنهارده

الصبح حاولت أرفع الصور على الموقع اللى أنا عارفه لكن الموقع فيه مشكله حتى الآن ! وشويه كده ان لم يفتح

نكمل بأمر الله !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 03-02-2010, 04:35 PM
asyl84 asyl84 غير متواجد حالياً

asyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud of

بص يادكتور انا لما سالتك سالت واحد عندة خبرة فى شىء ما وانتظرت رد قاطع معتمد على اسباب مقنعة واعتقد انى قريت الموضوع بتاع تقرير سيراتو بعد 700 واعتقد انة دة على حسب ماتعلمت فى كى جى 2 اسمه تقرير السيراتو اثناء وبعد الصيانة يعنى بعد 1000 كيلو اكيد العربية اتغيرت يعنى لازم كنت الاقى تقيم تانى للسيارة بكل العيوب والمميزات مرة تانية بعد 1000 كيلو لان لو العربية بتبان بسهولة يادكتور كان اى حد بمجرد انة يجربها ياخد قرارة على طول واعتقد انك غير قادر على تحمل مسئولية راى وتقول الاسباب الى خليتك تقتنع او تقول رائيك دة وعلى العموم انا شاكر جدااا ليك واعتقد انى قادر انى اعرف سيراتو والنترا لما اشترى واحدة منهم واكيد هفيد الى بعدى اكتر باسلوب منطقى وللناس الى بعدى احسنلكم انكم تصلو استخارة احسن لان الناس هنا مش ناوية تتكلم باسلوب منطقى عيبنا كمصريين اننا بنشجع تييت تييت اهلى وبس لكن مين فين محدش عارف حاجة