العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 06-12-2011, 07:04 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي كام سوال كدا اتمني الاجابة عليهم

مش عارف بصراحة موضوع تغيير ال2000 و ال 3000 .... لو فيه حد عملها فعلا ممكن يفيدنا اكتر
انا سمعت رايين فى موضوع الكارونة اليابانى .... واحد قالى انه موضوع جامد جدا و بيريح العربية و واخد تانى قالى انه مش كويس على العربية
صاحبى مكانش يعرف ان الكارونة بيتحطلها زيت اصلا
الكارونة بتاعته كانت بتعمل صوت لما بيجرى بيها بس . غير كدة ماكنتش بتعمل حاجة غريبة
و هى دى البى ام
قديم 07-12-2011, 04:41 AM
mik mik غير متواجد حالياً

mik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura about

هههههههههههه بتريح العربية؟؟؟؟؟
اة هي بتريحها وتخليها بطة بلدي بالظبط لانهم بيركبو كارونة بتاعت موتور اكبر من موتور العربية فا الاول مثلا مش هيحرك العربية 2 متر *
ال يريح ال
تعرف لو ركب كارونة بتاعت موتور صغير علي موتور كبير
هتلاقي طلعت العربية عالاول والتاني خرافية
لكن بعد كدا متلاقيش سرعة يعني العداد مش هيرفع معاك لاخرة مستحيل
هتلاقي فرق 20 او 30 او ازيد علي حسب انت مركب اية
قديم 07-12-2011, 11:19 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

كلامك صح جدا .... بس اخبار العزم ايه ؟؟ انا بتكلم على انك حطيت كارونة لموتور اصغر من الى كانت راكبة .... حتخلى العربية تجرى معاك ... بس ده على حساب العزم

انا سمعت ان فيه حاجة اسمها كارونة لوك .... يعنى العجلتين بيتحركوا مع بعض ....
الى اعرفه ان ممكن سرعة دوران العجل تختلف من عجلة للتانية ... خصوصا و انت بتاخد ملف ... العجلة الى ناحية الملف بتلف اقل من الى بعيدةعن الملف ..
اللوك بتاع الكارونة يخلى العجلتين يلفوا مع بعض
الى سمعته و مش متاكد منه ... ان الكارونة الى فيها لوك عجلها بيلف عادى جدا فى الملفات ... وبس الكارونة بتعمل لوك و تخلى العجلتين يلفوا مع بعض لما السرعة تزيد .... و ده بيدى ثبات اكتر للعربية

فيه لوك تانى سمعت عنه .. و ده بيبقى فى عربيات الدفع الرباعى ( الاند كروزر ربنا يوعدنا ) ... الكارونة بتعمل لوك لما عجلة من العجلتين تتحرك زيادة اوى عن عجلة تانى ( ده معناه ان العجلة دى بتبدأ تغرز ) فالكارونة تعمل لوك و تخلى العجلتين يتحركوا مع بعض .. فتحمل على العجلة الى مبتلفش كتير
قديم 07-12-2011, 02:14 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

متابع .......

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 08-12-2011, 10:43 AM
mik mik غير متواجد حالياً

mik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura aboutmik has a spectacular aura about

اولا بخصوص ان العزم هيقل هو ممكن يقل اة بس لو الموتور كبير ونوعة نضيف زي محركات بي ام او مرسيدس وياسلام لو 6 سلندر يبق انسي هتاد احلي شغل
مع العرلم ان الكارونة لو اتغيرت باصغر او اكبر من الاصلية بتاثر علي السرعة القصور والطلعة بتاعت العربية
يعني لو انت عربيتك 1600 وغيرت موتور 2000 وسبت نفس الفتيس والكارونة هتلاقي سحبها بقي رهييييييييييب اكتر من نفس العربية بس نازلة 2000 سي سي اصلا فاهم؟؟
لكن في الحالة دي السرعة القصور هتقل كتير يعني لو العربية 230 مثلا ممكن تجيب 200 بالعافية بس فرق السحب علي الاول والتاني خرافي طبعا

بالنسبة للكارونة اللوك دي مبتتركبش الا في المرسيدس وال بي امات وطبعا الدفع الرباعي
بص وظيفتها اية
طول ما انت ماشي مشي شوارع عادية هتبق معاك كارونة عادية يعني كل عجلة بتلف لوحدها لان لو اتعملها لوك وانت بتاخد ملف العربية مش هتحود
لكن بئي وعشان تعرف اشمعني بتركب اكتر في ال بي امات وخصوصا المواتيير من 2000 وطالع ال6 سلندر
بيكون في كارونة لوك بتتقفل اللوك بتاعها من التابلوة عادي
فا لما واحد يجي يعمل درفتات وتخميسات فا بيقفل اللوك بتاع الكارونة ويدوس بنزين فا العجل يلف مع بعضة فا العربية تخمس معاة فل و10
بالنسة للوك في الجيب والدفع الرباعي
في منة نوعين
نوع يدوي
انك بتنزل من العربيية تقفل اللوك بئيدك او الكهربا ودا مش تمام في الدفع ارباعي لان لو العربية غرزت والكهربا فيها حاجة يبق مش هتطلع
لكن اللوك اليدوي لما العربية بتغرز بيتقفلة بنفسك وتطلع من الغرزة تمام جدا
واي استفسار عن اللوك انا موجود