العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 27-03-2014, 12:16 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي أي مشكلة في السيارات الكيا (KIA) ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

أي مشكلة في السيارات الكيا KIA ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله
أي استفسارات او مشاكل - كونترول - كهرباء - ميكانيكا
واتمنى ان الموضوع يكون مفيد للناس ولأصحاب المراكز

Kia Rio - Kia Soul - Kia Forte - Kia Forte Koup - Kia Forte 5-Door- Kia Sportage - Kia Sorento - Kia Optima - kia cerato - kia picante - kia carens

والله اعلي واعلم

.

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 01-04-2014, 05:24 AM
valantino_egy valantino_egy غير متواجد حالياً

valantino_egy will become famous soon enough
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الكيا (KIA) ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

سلام عليكم
شكرا ع المشاركه بالخبره
انا عندى مشكله فى بكره التحويل بتاعت التكييف معلقه على الهوايه اللى تحت الإزاز بس بحركها على أى هوايه تانيه بس مش بتحول
والمشكله التانيه كنت عملتلها موضوع فى قسم العفشه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة valantino_egy مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بفضل الله جبت كارينز 2010 عامله 58 ألف كيلو من 50 يوم بالظبط
العربيه بسم الله ماشاء الله كانت زى الفل ... قلت أروح أشيك على العفشه .. الراجل قاللى المساعد اليمين جايب زيت وعايز يتغير ... طبعا ماينفعش تجيب واحد بس .. جبت 2 جديد من الخضرى فى المنصورة بــ 1100 جنيه ... وغيرت جلبتين مقصات عشان اقفل باب العفشه وما ارجعلوش تانى وفى نفس اليوم بعد ماخلصت روح أظبط زوايا وأرصص بعد ماالراجل خلص لقيت العربيه بتحدف يمين رجعتلو تانى وتالت ... كل شوية نجرب وارجعله .. المهم انها ما اتحلتش برضو .. وع فكره العربيه كانت بتحدف يمين قبل ما أعمل أى شغل فيها ...الراجل بتاع ظبط الزوايا قاللى العربيه ارتفاعاتها مش مظبوطه يعنى اليمين قدام أعلى من الشمال ... واليمين ورا أوطى من الشمال ...رجعت للعفشجى بدل اليايات ورا وقاللى الكلام ده مش مظبوط وروح لواحد تانى هو اللى مش عارف يظبط الزوايا
سبت الموضوع شويه ... قيمه شهر بالظبط ... سمعت اول امبارح صوت من اليمين قدام .. خفت ليكون المساعد باظ تانى
واللى حسبته لقيته .....المساعد اليمين قدام جاب زيت ...فى واحد بيقوللى أكيد مش أصليين
بس حتى لو مش أصليين يبوظ بعد شهر من تركيبه .. مع العلم انو الواحد بيحافظ ع العربيه من المطبات جدا
مش عارف بقى .... افتونا يا أهل الخبره

وشكرا تانى مره ع الفكره والخدمه اللى عايز تقوم بيها
قديم 08-04-2014, 04:03 PM
أبو عاصم أبو عاصم غير متواجد حالياً

أبو عاصم is on a distinguished road
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الكيا (KIA) ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

الإخوة الكرام ، كنت أريد أن أعرف المعلومات التي تخص تكييف كيا شوما ، فالتكييف عندي ضعيف، وهل هذه السيارة فيها فلتر للتكييف؟ وإذا كان موجودا فأين هو، وهل ممكن أعمل له صيانة بنفسي، أم لا بد أن أذهب إلى فني تكييف. وشكرا للجميع على حسن تعاونكم.
قديم 19-05-2014, 12:43 AM
الصورة الرمزية shebnez
shebnez shebnez غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Mechatronics Engineer
هواياتي: Swimming , Driving

shebnez has a spectacular aura aboutshebnez has a spectacular aura aboutshebnez has a spectacular aura about

محتاج استشاره ياريت في الموضوع ده لأنه متكرر و رحت التوكيل مظهرتش عنده و معرفش يحلها

المشكله باختصار ساعات احس برجرجه و ال rpm بيكون ساعتها اعلى من الطبيعي بتاع التسخين في بداية الدواره فقط ، و بتروح بعد التسخين . و ساعات تظهر و ساعات لأه يعني تقريبا مره و مره بس لما تبات مش ابطل و ادور علطول .

عملت صيانة 60000 في التوكيل و قلتلهم عالمشكله قالولي شفنا كل حاجه و مظهرتش معانا .

العربيه كيا ريو أوتوماتيك موديل 2011 ماشيه 63000 كم

خايف الموضوع يزيد عشان كده عاوز المه بدري بدري , اول مره ظهرت معايا كانت عند 58000 كم .

هل من آراء ؟؟ و شكراً

ptmnlo123per154
قديم 19-05-2014, 01:04 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة valantino_egy مشاهدة المشاركة

سلام عليكم
شكرا ع المشاركه بالخبره
انا عندى مشكله فى بكره التحويل بتاعت التكييف معلقه على الهوايه اللى تحت الإزاز بس بحركها على أى هوايه تانيه بس مش بتحول
والمشكله التانيه كنت عملتلها موضوع فى قسم العفشه

وشكرا تانى مره ع الفكره والخدمه اللى عايز تقوم بيها
اولا :- انا اسف علي التاخير لاني كل يوم علي الموقع واول مره اشوف المشاركة دي
قطع الغيار في مصر فعلا فيها مشكلة وممكن المساعد يبوظ بعد اسبوع مش شهر
ياريت حضرتك تقول لنا عملت ايه

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.

الكلمات الدليلية
مشاكل, صيانة, كيا, كشف, كنترول