العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-01-2009, 11:58 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار يا جماعة عيز عربية فى حدود من80الى90الف

انا شوفت الاسود منها النهارده ... فعلا جميله ماشاء الله .. لون مخلي شكل العربيه فخم جدا ومحليها عن الالوان الفاتحه
بس الاسود لازم نضافه يومي اول بأول ... التراب في بلدنا ملوش حل ...

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 26-01-2009, 09:51 PM
agamy_80 agamy_80 غير متواجد حالياً

agamy_80 is on a distinguished road

أستلمت البرسونا2009لوكس ايتوماتيك واختارت اللون الاسود وهى فعلا ذى ما قلت الاسود فيها مالوش حل رائع جدا والسيارة ما شاء الله بمجرد تحط رجلك على البنزين تطير وسحبها سريع عكس الناس ما قالوا ان الاتوماتيك سحبه بطي بص حصلة حاجة زعلتنى ان وانا بفتح الكبوت من زراره طلع فى ايدى وفى التوكيل قالوا حاجة بسيط وهعملهالك واحنا واقفين وانا رايح بكره اخد جواب المرور بس الغريب انا شارى نقدا وخت صورة من جواب الاستلام وصورة من ايصال الدفع وقالى ان الورق هيروح علشان يخلص الافراج وجواب المرور وكمان علشان يجيب المفتاح التانى بتاع العربية لانه اعكنى مفتاح واحد فقط فهل كل هذا طبيعى ولا فيه حاجة غلط وعلى فكرة انا لسة متعلم السواقة جديد من شهرين تقريبا المفروض اعمل ايه اول مااركب البرسونا او اخالى بالى من ايه فى الاتوماتيك وشكرا على ردودك ومتابعتك لى اخ سام وان شاء الله بعد ما اخلص اجراءات المرور سوف اعطى انطباعى عن السيارة وهى فعلا رائع بالفعل وشكرا
قديم 26-01-2009, 10:09 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الف مبروك يا اخ عجمي
ربنا يديك خيرها و يحميك من شرها
العربيه ما تخافش منها بس اعمل صيانتها في ميعادها
الفتيس الاتوماتيك اهم حاجه له الزيت
لازم تكشف عليه كل فتره
و تغيره كل 40 الف كيلو بكده تضمن انه يعيش معاك باذن الله

حـازم خـضـر

قديم 26-01-2009, 10:30 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

اولا الف مبروك و تكون قدم خير و سعد
بالنسبه لجواب المرور ححكيلك اللي حصل معايا يمكن يفيدك ....
العربيه انا اشتريتها من معرض (فرعي ) في اكتوبر والمعرض الاصلي في مدينه نصر فطبعا اتأخر جواب المرور يوم عقبال ما كتبوه بأسمي في المعرض الاصلي وختموه و جابوه اكتوبر ... فممكن اوي يكون اللي حصل معاك حاجه زي كده ( يكون ورق العربيه و نسخه المفتاح و الختم في مكان و يسيبو نسخه المفتاح التانيه وصوره من الورق في المعرض ).. والله اعلم

سوق العربيه عادي خالص .. بس بلاش قرص على الموتور في اول 1000 كم وحاول السرعه متعديش 100 كم/س او ال RPM يعلا عن 3000 دد ... وطالما هي اوتوماتيك و مبتكبسش بنزين جامد (كيك داون) حتلاقي الار بي ام ماشي تمام معاك والموتور مستريح
الصبح لما تدور متسخنش كتير يعني دقيقه و تحرك بالعربيه على سرعه هاديه لحد ما تبتدي تسخن لوحدها
وطبعا حيكون عندك صيانه بعد 1000 او 1500 كم حسب التوكيل ... ودي مهمه علشان تغيير الزيت و الكشف على مستوى السوائل
ومستنين التقييم ptmnlo123per122

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 26-01-2009 الساعة 10:38 PM
قديم 26-01-2009, 11:37 PM
agamy_80 agamy_80 غير متواجد حالياً

agamy_80 is on a distinguished road

متشكريين يا جماعة وربنا يبارك فيكم وقريبا تقيم كامل عن السيارة