العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 20-04-2010, 10:40 PM
A.Adams A.Adams غير متواجد حالياً

A.Adams will become famous soon enoughA.Adams will become famous soon enough
افتراضي رد: ممكن حد يساعدني لأني بجد تايهة :(

بدايه انا هاتكلم فى موضوع وسطاء التامين واللى معروفين فى السوق باسم البروكرز
بص حضرتك هو كويس ان يكون ليك وسيط تامين لكن هو سلاح ذو حدين لان منهم اللى بيكون مهتم بالفلوس وبس وميعرفش العميل كل حاجه فى الوثيقه وبذلك فاعليك بانتقاء الشخص ولازم تعرفى الوثيقه محمله ولا لا وفى حاله التصليح فى الوكيل هلى بتتحملى نسبه منالتصليح لان ده موجود فعلا وده لان اسعار الوكيل غالبا ما يكون مبالغ فيها ومرتفعه عن اسعار السوق .
ثانيا الشيىء المختص عن الخدمه لو الوسيط التامينى تابع للشركه اساسا هيفهم حضرتك كل حاجه لان ده فى مصلحتك ومصلحه الشركه وهى دى اساسا شغلنته يعنى مثلا فى شركتى انا بافضل مع العميل لحد ما ياخد الشيك وفى بدايه التعامل بيقبى الاتفاق على ان الشيك بيصرف فى خلال من 5 الى 8 ايام عمل بعد استيفاء المستندات المطلوبه فانا لو كاشركه مش هاقدر التزم مش هاقولك كده من الاول ولا هاوجع دماغى صح لكن ما دام انا اتفقت مع حضرتك على كده فانا ملتزم بكده.
بالنسبه لاحسن الشركات فى مصر الشركات كلها متسواها واحد ولكن اللى بيفرق من شركه الى شركه الناس اللى شغاله جوه مش الشركه بمعنى ان انت بتتعاملى مع اشخاص لان كل شركات التامين خاضعه لنفس جهات الرقابه اذن الفارق فى الناس وطموح الشركه.
بالنسبه لاسعار شركتى ارجو ان حضرتك تتصلى بيا واعرف من حضرتك تفاصيل اكتر لان هى مش سعر وبس فى نسب تحميل او بدون وغيره من بنود الوثيقه فالمقارنه مش اسعار بس وأسف على الاطاله .
قديم 20-04-2010, 11:17 PM
looolooo29 looolooo29 غير متواجد حالياً

looolooo29 is on a distinguished road

شكرا أ / أحمد وهحاول أكلم حضرتك بكرة إن شاء الله
قديم 21-04-2010, 12:18 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

السلام عليكم حمد الله على سلامتك

اولا : بالنسبة للوقت حضرتك كنتى بتصلحى فى توكيل السيارة الوقت او التاخير من عندهم لا دخل لشركة قناة السويس فى الموضوع لا افهم سبب ان قناة السويس اخرت استلامك للسيارة 3 شهور هل لمعاينة او لماذا ارجو منك توضيح السبب

ثانيا : ال 3000 جنية كثيرة جداا على سيارة ماروتى هل هى نسبة اهلاك ام ماذا فتورة التوكيل معتمدة عن الشركة و لماذا تم التخفيض من 3000 الى 750 غريبة

ثالثا : ال AIG انتهت و تغير اسمها الى شارتس بسبب سمعتها فى السوق اتهزت و مش هاتم التامين على ماروتى ب 6 % فقط النسبة هاتزيد و هاتدفعى كل مرة تصليح 100 جنية

عموما الموضوع مش واضح فية حاجات كثيرة انا بشتغل فى قناة السويس للتامين و تحت امرك فى اى مساعدة و لا تنسى ان قناة السويس عوضتك عن سيارتك و اعتقد انها غلطة وكيل التامين الخاص بيكى فىالشركة لانة لم يهتم بشغلة و تابع الموضوع و فهمك الخطوات

عمرو احمد
01003388954
قديم 30-04-2010, 10:10 AM
nafadnnnnnnnnnn nafadnnnnnnnnnn غير متواجد حالياً

nafadnnnnnnnnnn is on a distinguished road
افتراضي عايز افضل شركة تامين من حيث السرعة فى التعامل والراحة وكل حاجة

عايز افضل شركة تامين من حيث السرعة فى التعامل والراحة وكل حاجة او بمعنى تانى لو لقدر اللة حصل حاجة فى العربية مدفعش شلن ويبقى فية سرعة فى التعامل مش تعالى الاسبوع الجاى لا البعدة لا هتدفع مش عارف كام ياريت تكونوا فهمتوا قصدى يعنى من الاخر عايز رااااااااااااااااحة باااااااااااااال وشكرا ياجماعة
قديم 01-05-2010, 02:31 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: عايز افضل شركة تامين من حيث السرعة فى التعامل والراحة وكل حاجة

السلام عليكم شركة قناة السويس للتامين الاصلاح فى خلال حسب اصابة السيارة و مش هاتدفع فلوس هاتصلح و تمشى فى مركز معتمد من شركة قناة السويس للتامين و استلام السيارة من المكان الى تحبة و تسليمها ليك فى المكان الى تحبة الشغل البيت اى مكان

عمرو احمد
01003388954

التعديل الأخير تم بواسطة تامين سيارات ; 01-05-2010 الساعة 02:36 PM

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة