العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 06-03-2010, 01:33 PM
elkomi15 elkomi15 غير متواجد حالياً

elkomi15 will become famous soon enoughelkomi15 will become famous soon enough
افتراضي رد: الرجاء المساعدة : عاوز اشترى بروتون ساجا 2010

مشكلة البروتون عموماااا قطع غيارهاااا غالية فى مصر -------بالنسبة لساجا اتوقع تنجح فى مصر لأن سعرها رخيص واكيد اقتصادية فى البنزين ودة مهم جدا سعة الماتور 1300 شايف انة مش مناسب شوية للأوتماتيك
ولاكن بص بشكل عام هى افضل من الفيرنا والانوس وهتكسر الدنيا بسعرهااااا ---------------وخصوصا لو قطع الغيار اصبحت مناسبة لسعر السيارة -------------
من اهم الأسباب ايلى خلتنى مشتريش البروتون برغم انى كنت مقتنع بيها جدا سئلت على المرايا وجدت سعرها 500ج
وخوفونى من قطع الغيار
واشتريت نيسان صنى ومش مقتنع بشكلها اوى لاكن مريحة وعربية بتاعت شغل وبتتحمل
قديم 06-03-2010, 01:36 PM
elkomi15 elkomi15 غير متواجد حالياً

elkomi15 will become famous soon enoughelkomi15 will become famous soon enough

وعلى فكرة انا متابع زيك برضة للسيارة ومستنى تعليقات الأخوة على السيارة ومدى تحملها وعيوبهاااا لأن لاتوجد سيارة بدون عيوب ---------------وحاطط فى دماغى ان العربية سعرها رخيص يعنى ولا هى ابيزا ولا جولف -----

بس لو ربنا سهل والسيارة ابلت بلاء حسن من ملاكهااااا ان شاء الله ممكن اشتريهاااا لأن بصراحة سعرهاااا تحفة ورخيصة جدااااااااااا
قديم 29-09-2010, 08:49 PM
hithm abd elfatah hithm abd elfatah غير متواجد حالياً

hithm abd elfatah is an unknown quantity at this point

الساجا معايا و هى تحفه بس عايزه وكيل تانى
قديم 17-10-2010, 01:38 AM
HMN HMN غير متواجد حالياً

HMN is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
دي أول مشاركة لي في المنتدى وكنت بفكر أشتري العربية بروتون ساجا أوتوماتيك لأني شايف أن سعرها مناسب جدا في الفئة دي ، لكن سمعت ان قطع غيارها غالية ، فهل دا صحيح وهل هي متوافرة في السوق أو في التوكيل بس بعد المدة دي من دخولها السوق المصري؟ وإيه أخبار التوكيل حاليا ؟
قديم 18-10-2010, 12:18 AM
sayed911 sayed911 غير متواجد حالياً
من انا؟: طالب بكلية الهندسة الفرقة الثالثة مدني
التخصص العملى: مهندس تشييد وبناء

sayed911 is on a distinguished road

حضرتك انا معايا العربية ومتابع الموضوع ولكن مش عايز احط رد يمكن يزعل حد حضرتك نقول انه انا ها ابقى مثال انا جايب العربية زيرو حتى الآن ومعتقدش انه الإنسان ها يدور على قطع الغيار قبل العربية الخوف انها تبقى مش متوفرة زي الناس اللي تبقى بتشترى العربية ويقولك سعر اعادة البيع يا جماعة استبشروا خيارا !! يعني مثلا حضرت اشتريت عربية زيرو ها تبفكر تغير فيها حاجة قبل الـ 100 الف الى حاجات الصيانة حضرتك الا بقى لو حادثة لا قدر الله فليها حلول تانية كتير قوي + العربية قطع غيارها في انتشار زي الجين تو اول منزلت وتعالا شوف الجين تو انتهاردة في مصر عاملة ازاي وانتشارها عامل ازاي صدقني يا اخي العربية ممتازة بالنسبة للفئة السعرية هية تعتبر متميزة بالنسبة لسعرها بصراحة الحمد لله الذي هداني لها ..