العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 18-10-2010, 03:09 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طريقة التفحيط المثالي (مانيول, اتوماتك )

للاسف الكلام ده مينفعش فى العربيات بتاعتنا ..

ده محتاج عربيات دفع خلفى وموتور لا يقل عن 2000 cc ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 19-10-2010, 09:23 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

الحركة دى يارجالة بتأثر على مليون حاجة فى العربية من ضمنها الموتور, الكبالن بتبوظ علشان بتحمل عليهم, الفتيس فيه حمل كبير جدا على التروس, والكاوتش ومسامير الجنوط, فيه أيه يارجالة أنتوا بتهزروا ولا أيه.

أنت بالحركة دى بتحاول تخلى العجل يسيب الموتور ويلف لوحده, ومع أحتكاكه بالأرض بيتأكل وبيحمل جامد على كل الأجزاء اللى بين العجل والموتور, كأنك واقف على مطلع 60 درجة ودايس بنزين, العربية مش هتتحرك لأنها مش قوية كفاية والمطلع بيحمل وزن زيادة على الموتور بيخليه مش قادر يحرك العربية.

وده كمان غير أنك بتحمل على مسامير الجنط برضه وبتضعفها.

وأحنا عربياتنا دى عامة عربيات لعبة متنفعش للحاجات دى, والصور اللى صاحب الموضوع حاططها خير دليل

وحاجة مهمة, وهتعجبكوا أوى, الحركة دى بعربية دفع أمامى اوتوماتيك أو مانيوال سهلة جدا, فرامل يد, بنزين الى 4000 لفة, وسيب دبرياج.

دفع خلفى لازم تعديل على نظام الفرامل, فيه ناس بتقفل خطوط الفرامل اللى رايحة على العجل الخلفى, بحيث لما تدوس فرامل العجل اللى ورا ميقفلش لكن اللى قدام يقفل, وتأمرك براحتك.

ودى ممكن تعملها حتى بمشبك غسيل, أو تعمل نظام متكامل علشان تعمل الموضوع ده بضغطة زرار من جوه عربيتك.

أنما الطريقة المذكورة أعلاه دى زى مالعضو الفاضل أستاذ حسام قال متنفعش للمواتير الضعيفة, و 2000 سى سى ضعيفة برضه, الموستانج 4000 سى سى يارجالة يعنى تزق حيطة مش تأمرك بس

اللى عايز يلعب يجرب فى رمل أو ميه, كده مش مشكلة ومفيش ضرر على العجل أو أة حاجة تانية, وتجربة لمرة أولى, أنما الأسفلت بلاش.

وده فيديو ظريف ك finale للرد:-

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 30-10-2010, 05:10 AM
الصورة الرمزية lionmb
lionmb lionmb غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد ابراهيم محمد عبدة
التخصص العملى: طالب في مدرسة كليه السلام بنين (اشاره روكسي)
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

lionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud oflionmb has much to be proud of

مش موستنج بس دفي كمان سوباريو وفعلا الحركة دي في التراب
لان السيارات دي ياضية يعني سيارات سباق
بس انا مش مقتنع انها بدمر المتور كده شكرا injection

أتيت القبور فناديتُها
فأين المعظّم والمُحتقر ؟؟

وأين المُذلّ بسلطانه؟؟
وأين المزكى إذا ما افتقر

تفانوا جميعاً فما مخبرٌ
وماتوا جميعاً ومات الخبر

تروحُ وتغدوا جناة الثري !!
وتمحوا محاسن تلك الصور

فياسائليّ عن اُناس مضوا
أما لك فيما بقى مُعتبر !!

تفكر في نبات الارض و انظر .... الى آثار ما صنع المليك ُ
عيون ٌ من لجين شاخصات .... بأبصار هي الذهب السبيك ُ

على قضب الزبرجد شاهدات .... بأن الله ليس له شريك
قديم 30-10-2010, 06:42 AM
corsair
Guest

انا مش شايف اي استفادة من موضوع التفحيط ده غير ان محدش هيسقفلي لما اضيع العربية بسبب الموضوع ده
قديم 30-10-2010, 08:00 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

انا مش شايف اي استفادة من موضوع التفحيط ده غير ان محدش هيسقفلي لما اضيع العربية بسبب الموضوع ده
بدون زعل ولا انا بصراحه وزى ماهو واضح فى الفيديو منظره قدام المزز (انا اسف فى الكلمه)