العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 08-11-2010, 03:07 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مين زار واحة سيوه؟

شكرا يااستاذ اشرف بس الرحلة بكل الطلعات والسفارى حتتكلف كام
قديم 08-11-2010, 07:13 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

شكرا يااستاذ اشرف بس الرحلة بكل الطلعات والسفارى حتتكلف كام
على مهلكم شويه ياجماعه عشان الموضوع يتنظم صح اولا الرحله دى لو للفسحه فقط يبقى تكون شهر يناير فى اجازة نصف العام يعنى نتفرج على العيون والاثار ونتمتع بمناظر البحيرات وناكل اللحم الضانى التمام ولحم البعرور اللى هو الجمل الصغيروممكن نأجر من هناك سياره 4x4 ودى تتكلف فى اليوم بين400 الى 500 جنيه للسياره 7 افراد ونطلع البقعه الخضراء فى الصحراء .
ثانياً: اللى له رغبه ياخد حمام رمل للاستشفاء ده بيبقى شهر يوليو وأغسطس وممكن معاه نقوم بنفس الفسح بدون سفارى .
فايه رأيكم تستنو شويه لماأكمل الموضوع لانى لسه فى اوله وتكونوا كونتوا فكره احسن عن سيوه وتختاروا توقيت الرحله المناسب واسلوبها.
وهى تكلفه الرحله اليوم الواحد حيكون فى حدود عن 200 جنيه للفرد شامله الاقامه والوجبات والردم أو الفسح ولابد من الحجز قبل الذهاب.

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"
قديم 08-11-2010, 08:44 PM
الصورة الرمزية koashraf
koashraf koashraf غير متواجد حالياً
من انا؟: وديع فى شراسه واحب الخير للجميع.
التخصص العملى: كيميائى .
هواياتي: السيارات والكمبيوتر وصيد السمك

koashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond reputekoashraf has a reputation beyond repute

كيف عرفت واحه سيوه وزرتها أول مره؟
حدث ذلك منذعدة سنوات ماضيه اثناء دردشتى مع صديقى تاجر منتجات سيوه من زيت زيتون وبلح وخلافه والذى كنت معتاد على الشراء منه كلما ذهبت الى مطروح وأنا كل عام اذهب الى مرسى مطروح للتصييف واشترى من عبد الرحيم السيوى (شفاه الله) هذة المنتجات خصوصا زيت الزيتون البكر حيث اتناوله لتقليل نسبه الكوليسترول والدهون التى اعانى من ارتفاعها فاخذ منه كميه تكفينى طول العام فنشاْ ود بينى وبين محمد عبد الرحيم السيوى ابنه الذى لاحظت انه يتكلم هو والعاملين لديه لغه محليه خاصه بهم فسألته عنها وعرفت انها احدى تنويعات اللغه الامازيغيه والتى دخلت عليها بعض الالفاظ الاخرى العربيه وهى لغه غير مكتوبه اندثرت ابجديتها ويتحدثها السكان السيويون للحفاظ على هويتهم ولايعلمونها لاحد فقد حاول ابنى عمر ان يعرف معانى بعض الكلمات فابتسموا ابتسامه عريضه ولم يعقبوا واعتبرت ذلك رفض بلباقه .
المهم اثناء الحديث اخبرته عن الانزلاق الغضروفى والرطوبه التى اعانى منهما لانى اعيش فى مدينة الاسكندريه الساحليه_فقال لى بسيطه علاجك عندى قلت الحقنى بيه فقال حمامات الرمال الساخنه بواحة سيوه..وماهى هذه الحمامات ..
فبدأ بالشرح..واحة سيوه عباره عن منخفض تحت مستوى سطح البحر ب16 متر ممايجعل نسبة الرطوبه فيها منخفضه للغايه وجوها جاف جدأ خصوصاً فى الصيف وقد اعتاد اهالى الواحه شهر يوليوواغسطس من كل عام ان يردموا انفسهم فى هذه الرمال بأسلوب ونظام تعلموه وتوارثوه من اجدادهم .طيب وانا مالى ياعم محمد؟وايه علاقة ده بمشكلتى؟ قالى استنى بس هل تعلم ان الالمان والايطاليين وجنسيات أخرى تأتى من دول العالم لعمل هذه الحمامات والدفن فى الرمال الساخنه؟طيب وايه تأثيرها؟
شوف اولاً تطرد الرطوبه الزائده من الجسم وتنظم ضغط الدم وتعالج أمراض الروماتيزم والروماتويد وخشونة المفاصل والانزلاق الغضروفى وتساعد على تخسيس الجسم .هنا بدأت اهتم واركز معاه -طيب هل هذه الطريقه مجربه؟
قالى احناكل عام بنعمل هذة الحمامات بصفه منتظمه -لكن اللى شهر الموضوع ده كعلاج للروماتيزم والروماتويد الالمان والاجانب لما جت حالات مستعصيه وشفيت بهذه الطريقه شفاء تام وبعد ماكانت علاج محلى اصبح ليها مراكز استشفاء فى سيوه ويأتى كثير من المصريين والاجانب كل عام للعلاج.طيب لما احب اروح هناك اروح ازاى وعند مين ؟ سهله انت أنوى وسيب البااقى على الله وأنا ارتب لك كل حاجه.
طيب ازاى حاروح هناك ؟ اتوبيس غرب الدلتا له مواعيد منتظمه كل يوم وأوفرلك جراج لعربيتك حتى تعودوممكن تروح بعربيتك لوحبيت-يعنى الطريق كويس قال امان.
تركته وأنا أفكر فيما قال كنت أعانى من الام العمود الفقرى ولاأستطيع الجلوس طويلاً على المكتب والدكتور اخبرنى ان حالتى ان تقدمت عن ذلك فلا مفر من عمليه.
لكن كيف اسافر هذه المسافه فى طريق لم اطرقه من قبل ومعى اسرتى وأولادى؟
واناعائد الى الشقه المفروشه التى كنت استأجرها بمطروح مريت على ميكانيكى كنت أعرفه هناك .
السلام عليكم ازيك ياعم محمد؟الحمد لله خير عندك مشكله فى العربيه؟ مش بالضبط عايزك تكشفلى عليها وتغير طٌقم كهرباء؟بعد الكشف على العربيه قالى بس هيا مش محتاجه!! قلت له بص بقه العربيه دى تنفع اروح بيها سيوه؟قاللى ليه بتقول كده عربيتك زى الفل وأقل منها بكتيير تنفع تروح.(للعلم العربيه لادا/مو2004)وبعدين انا من سيوه انت عايزتروح هناك ليه ؟حكيت له القصه قال لى اتوكل على الله ولن تندم ولوعايزاى حاجه هناك انا تحت أمرك وده تليفونى لواحتجت شىء فى الطريق.كده بقه العمليه كملت ده كلهم متفقين عليا ولا ايه....
يتبع
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 1218598766165219700.jpg‏ (10.8 كيلوبايت, المشاهدات 89)
نوع الملف: jpg انا والكورولا.jpg‏ (92.7 كيلوبايت, المشاهدات 15)

"اللهم أنصر الاسلام وأعز المسلمين"

التعديل الأخير تم بواسطة koashraf ; 08-11-2010 الساعة 08:52 PM
قديم 08-11-2010, 09:02 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

أنا متابع يا أستاذ أشرف كمل لنا الحكاية

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 08-11-2010, 09:05 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

متابع معاك يا استاذ اشرف وياريت توضح موضوع التخسيس دة لانى محتاجة

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي