العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 15-02-2009, 12:20 PM
fadynabil fadynabil غير متواجد حالياً

fadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the roughfadynabil is a jewel in the rough
افتراضي رد: رينو سيمبول 2009

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

طب ايه الحكمه ان التوكيل بيقول ان دي بديل الكليو
هيا الكليو مالها ؟؟
مادام موجودة و حتي شكلها احلي ،،
و ليها شكل جديد تحفه و احلي و احلي

انا هادور علي اصلها و فصلها
ياما انتا تعترف لوحدك

هوه ده الكلام .. شكلها تحفة ياريت تنزل مصر
قديم 15-02-2009, 12:42 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

الرينو سيمبول هى بديل الرينو كليو السيدان فى العالم كله.......

يعنى من هنا ورايح كليو يعنى هاتش باك فقط

قديم 15-02-2009, 12:48 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

اللهينور كده اتضحت الرؤيه شكرا يا ترونكى

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 15-02-2009, 02:28 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

الرينو سيمبول هى بديل الرينو كليو السيدان فى العالم كله.......

يعنى من هنا ورايح كليو يعنى هاتش باك فقط
والله يا باشا انا عن نفسى مش متأكد من الكلام ده واللى بلغنى لما سألت فى الشو روم لما كنت بتفرج على السيمبول ان السيمبول بديل الكليو فى مصر
وكده كده الكليو السيدان كانت تركى والكليو الهاتش باك فرنساوى
والسيدان مكانتش بتنزل فى العالم كله هى تعتبر كانت مخصصه لكام دوله كده
انما الهاتش باك كانت متاحه للدنيا كلها
فيا ريت لو حضرتك جبتلى اثبات للموضوع دهptmnlo123per1127
وشكرا ليك
اخوك بوب

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 16-02-2009, 10:21 AM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

اللهينور كده اتضحت الرؤيه شكرا يا ترونكى
العفو يا باشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

والله يا باشا انا عن نفسى مش متأكد من الكلام ده واللى بلغنى لما سألت فى الشو روم لما كنت بتفرج على السيمبول ان السيمبول بديل الكليو فى مصر
وكده كده الكليو السيدان كانت تركى والكليو الهاتش باك فرنساوى
والسيدان مكانتش بتنزل فى العالم كله هى تعتبر كانت مخصصه لكام دوله كده
انما الهاتش باك كانت متاحه للدنيا كلها
فيا ريت لو حضرتك جبتلى اثبات للموضوع دهptmnlo123per1127
وشكرا ليك
اخوك بوب
بص يا بوب

أنا معنديش أثبات قاطع بس غير أن ده اللى أتقالى فى التوكيل........لو دخلت على موقع رينو العالمى ( مش رينو مصر يعنى ) هتلاقى كل موديلات الكليو هاتش باك و هتلاقى برضه السيمبول موجوده........

ممكن برضه تبص على دى

The Clio has been sold as the Renault Lutecia in Japan, as Honda owns the right to the name Clio in Japan (being one of Honda's sales networks in Japan). A four-door saloon was developed for certain markets where sedans are traditionally preferred over hatchbacks and is sold under names Renault Clio Classic, Renault Clio Symbol, Renault Clio Sedan, Renault Clio Tricorps, and Renault Thalia. It is also sold under the Nissan nameplate in some Latin American markets as the Nissan Platina with slight changes in the front of the car to make it resemble the Nissan Altima.

من ويكيبيديا ( http://en.wikipedia.org/wiki/Renault...281990-1998.29 )

يعنى رينو كليو بتتباع فى اليابان بأسم تانى عشان كلمة كليو مملوكة لهوندا
ده غير أن كليو كلاسيك ( اللى أحنا بنقول عليها سيدان ) هى سيمبول هى تاليا هى كليو ترايكوربس .....بس بيختلف الأسم من سوق لأخر عشان أسباس تسويقية أو عشان الأسم مستخدم من قبل شركة تانية زى الحالة بتاعة اليابان كده.

أنا متوقع أنهم قرروا أنهم يوحدوا أسمها فى العالم كله تحت أسم سيمبول عشان التخبط العجيب فى أسمائها فى مختلف الأسواق..........والله أعلم

الكلمات الدليلية
رينو, رينو سيمبول, renault, renault symbol