العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 08-11-2010, 09:44 PM
الصورة الرمزية Badr Salah
Badr Salah Badr Salah غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في ملكوت الله
التخصص العملى: محلل اقتصادي
هواياتي: مشاهدة الأفلام الأجنبية

Badr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant futureBadr Salah has a brilliant future
افتراضي رد: دروس مستفادة من حدثة عربيتي الماتركس

الجزء الثالث ( بناءاً علي رغبة الجماهير)

اشترينا الباب الجديد وتوجهت للسمكري الطيب اخو الحلاق عندي في العمارة
ركب الباب الجديد بشطارة وفضينا الباب القديم وركبنا حجته في الباب الإستيراد وظبط شوية
كدمات في صاج العربية وكده السمكرة خلصت.

وبدأت رحلة البحث عن الشخص المحترف اللي ها يرش العربية( البوهيجي او صنيعي الدوكو)
بدأت استقبل الآراء من جميع الأصدقاء
واحد كهربائي سيارات صحبي قلي ملكش دعوة انا بقة ها اوديك لأحد علماء هذا الزمان في رش العربيات واسمه الدكتور محمد العمدة وده بقة حاصل علي سبعة دكتوراة في رش العربيات الزيرو ( يعني اللي اول مرة ترش).
توكلت علي الله واخدت صحبي الكهربائي ومعاية اتنين اصحابي ورحنا زرنا البروفسير محمد العمدة دخلنا الورشة وطلع من حجرة العمليات وقلع الجونتي وطلع بص علي العربية
وقال تمام تمام ها ترش الباب وحته في الكبوت وحته صغيرة عند غطا التنك يبقة بلاش 1200 جنية علشان خاطر حسين (الكهربائي) يبقة الف جنية ...........قلت له ليه يا عم قلي انا ها اجيب لها بـ 400 جنية بويه (دوكو) قلت له يعني انت مصنعية ايدك 600 جنيه قلي اه ايوه
قلت له ماشي خد 600 جنيه وانا جايب البوية معايا (ترا ترا طخ طراخ طخ طخ)

ايوه دي المفاجأة انا كن نزلت مع واحد صحبي جبنا البويا نفس لون العربية من عند الحج احمد في ميدان سليمان جوهر في الدقي وجبنا نوع كويس جداً.

اول ما سمع ان انا معايا البويا اتحولت ملامح وشة للأنسان تاني غير اللي كان بيضح ويقول تشربوا ايه يا بهوات من فنتو ثانية. وراح قايل جبت البويا منين قلت له من عند الحج احمد . راح علي طول قلي البويه دي مش ها تنفع وها تبوظ العربية انا لازم اجيب البويا بنفسي ,قلت له ملكش دعوة خليها تبوظ العربية انا راضي انت رشها واي حاجة غلط انا اللي جايب اللون ده, قلي لا انا مش بقدر اشتغل غير بنوع بويه (زبالة ) معين المهم من هنا لهنا قال ها اخد الف جنيه واجيب البويه رحت انا سيبه وماشي وقلت له ها احوش الألف جنيه واجيلك استناني ها ها ها ها

طبعاً لفيت علي كذا واحد لحد ما لقيت صنيعي ابن حلال اخد البويه وقلي ده نوع محترم واخد مصنعية 300 جنيه واستغل فيها يومين يوم سنفر ومعجن الكدمات الصغيرة و اليوم التاني رحت معاه الفرن ودخلت علي الصنيعي اللي ها يمسك المسدس وظبطة بعشرين جنيه راح ماسك العربية مظبطها وطلعت بالسلامة ورحت له بعد اسبوع راح ملمع العربية بالمكنة والحمد لله بقة زي الفل

الدرس الثالت اللي اتعلمته

(اتأكد من نوع البويه اللي ها ترشها علي عربيتك لأن الصنيعية بيجيبوا بويه رخيصة ويحط الفرق في جيبه)

وده السبب اللي خلة البروفسير البوهيجي يرفض يشتغل في العربية لأنه عرف انه مش ها يعرف يطلع مكسب من البويه اللي كان ها يجبها ب 400 جنيه وانا جبتها ب 200 جنيه ونوعية انضف من اللي كان ها يحطها علي العربية ويبقة كسب في العربية 600 جنيه مصنعية و200 جنية فرق بويه.

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

نبذة صغيرة عن تقنية المستقبل (السيارات الكهربائية)
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...739#post315739

الماتركسوية يتفضلوا يتفرجوا علي صور ماتركس متظبطة
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42365

التعديل الأخير تم بواسطة Badr Salah ; 08-11-2010 الساعة 09:56 PM
قديم 08-11-2010, 10:04 PM
الصورة الرمزية johnny161094
johnny161094 johnny161094 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية اداب جامعة عين شمس
هواياتي: القراءة و كورة القدم و قيادة السيارات

johnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura about

الف شكر علي الموضوع الي اتعلمنا منو كتير و ايوه كدة افضحوهم عشان نعرف ناخد حقنا منهم

Johnny love Seat Ibiza
قديم 08-11-2010, 10:22 PM
الصورة الرمزية MASalex
MASalex MASalex غير متواجد حالياً

MASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to beholdMASalex is a splendid one to behold

شكرا يا أستاذ بدر على الموضوع الجميل
وياريت كل واحد يشارك تجاربة للآخرين
قديم 09-11-2010, 10:52 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

مش عارف اواسيك على الباب و لا اهنيك على الاسلوب الجميل و الشيق
مصائب قوم عند قوم فوائد !!
قدر الله وما شاء فعل ... وان شاء الله الموضوع الجي يكون عن خبر كويس وبنفس الاسلوب الشيق والافاده ...
جزاك الله خيرا

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 19-11-2010, 03:27 PM
bahaa23973 bahaa23973 غير متواجد حالياً

bahaa23973 is a jewel in the roughbahaa23973 is a jewel in the roughbahaa23973 is a jewel in the rough

حمد الله على سلامتك و سلامة عربيتك و عرض شيق و مثير بس عايز اعرف فى جزء رابع ولا اكتفيت بالثلاثة و ياريت يكون فى رابع يلخص الدروس المستفادة ......... و شكرا