العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 20-09-2012, 01:46 PM
الصورة الرمزية ahmed_zamalek7
ahmed_zamalek7 ahmed_zamalek7 غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed_zamalek7
التخصص العملى: accounting

ahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond reputeahmed_zamalek7 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زيادة أسعار البنزين والسولار تنتظر موافقة «مرسى»

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

عندنا والله لسه بتكلم على الموضوع بتاع البنزين ولاول مره اتمنيت انه يغلى مش جنية واحد لا خمسه جنية

لانى النهارده جيت اركن العربيه
ملقيتش مكان مع ان شارعنا واسع وقدمنا مدرستين يعنى الرصيفين من النحيتين لصف عمارات واحد

فبكلم جارنا قلتله ليه الزحمة ديه بالذات السنه ديه كدا
قالى عد معايا
عندك جارك كذا عنده 4 عربيات ادى واحده والتانية والتالته والرابعه

و جارك كذا عنده 3 عربيات
ادى واحده اتنين تلاته

وكذا عنده ثلاث عربيات ادى واحده واتنين والتالته

وهكذا وهكذا لغاية ما لاقيت انى الوحيد اللى فى الشارع معايا عربيه واحده

وفعلا من خلال مرقبتى للناس ديه لاحظت انهم عندهم كل العربيات ديه بدون اى فائده حقيقية

يعنى تقدروا تقولوا فشخرة على الفاضى منهم واحد

والله العظيم والله العظيم
كل صلاة بيروح يصليها فى الجامع اللى على اول الشارع مسافة لاتتعدى 50 متر فقط والله بيروحها بالعربيه الجولف موديل 2011 اه والله

مع العلم انه سليم جسديا جدااا

ففعلا الحكاية كلها ان الناس بقت مستهترة جداااااااااا
وبتوع التكاتك الى احتلوا المعادى وعيال صغيرة عماله تلف بيها و قلة ادب للركاب على شتيمة على اعمال منافية للاداب حتى السيدات من الركاب لا يسلمون من هذا
وفى الاخر لو مشوار تكلفتة فى تاكس ابيض لا تتعدى 2.5 جنية

هو ياخد فى المشوار خمسه جنية ولو مدفعتش شوف اللى هيحصلك
والناس برضوا مصره على التكاتك معرفش ليه مع انهم لو خدوا تاكس ارخص من التوكتوك حاليا

غير الشباب المستهتر اللى عمال يلف فى الشوارع يحرق فى بنزين ويرزل على خلق الله ويعمل حوادث
كل ده علشان لتر البنزين باقل من جنيهان يعنى ايه يعنى لو حرقلة ب 20 جنية بنزين ايه يعنى

كفاية كدا
حضرتك الناس المعاها 3 او 4 عربيات فى البيت يعنى ده بالميت دافع نص مليون جنيه فى تمن العربيات ديه بس غير مصاريف صيانتها تفتكر ده هيفرق معاه الذياده اصلا انت كده حضرتك بتوسعله الشوارع عشان يوفر فى البنزين عشان يلف برحته

والشباب المستهتر اصلا مش هتفرق معاه يحرق 20 زى مبيحرق 100

قديم 20-09-2012, 01:54 PM
الصورة الرمزية Oussama
Oussama Oussama غير متواجد حالياً

Oussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really nice

بصراحة يا جماعة هو ده العدل .... واحد جايب عربية ب 80 الف و بيفولها ب 70 جنية ؟؟ طاب ازاى كده عدل

و واحد جايب عربية موديل 80 متكملش15الف و بيفولها ب 40 جنية

و الله انا بشوف مواقف من الناس اللى معاها موديلات عربيات حديثة بجد تقول عليهم دولت كفار مش مسلمين

بجد انا فرحان بالزيادة ديت علشان كل حاجة علشان ملقيش عربية ملهاش لزمة و احد بس اللى ركبها و يقف يسد بيها الشارع و يعطل الناس و منظرة و خلاص

انا من مؤيدين القرار و اى حد يبقى شايف غير كده يبقى مش مصرى و لا حاسس ب الناس الافقر منة
قديم 20-09-2012, 02:11 PM
الصورة الرمزية رفيق
رفيق رفيق غير متواجد حالياً

رفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Oussama مشاهدة المشاركة

بصراحة يا جماعة هو ده العدل .... واحد جايب عربية ب 80 الف و بيفولها ب 70 جنية ؟؟ طاب ازاى كده عدل

و واحد جايب عربية موديل 80 متكملش15الف و بيفولها ب 40 جنية

و الله انا بشوف مواقف من الناس اللى معاها موديلات عربيات حديثة بجد تقول عليهم دولت كفار مش مسلمين

بجد انا فرحان بالزيادة ديت علشان كل حاجة علشان ملقيش عربية ملهاش لزمة و احد بس اللى ركبها و يقف يسد بيها الشارع و يعطل الناس و منظرة و خلاص

انا من مؤيدين القرار و اى حد يبقى شايف غير كده يبقى مش مصرى و لا حاسس ب الناس الافقر منة
انت بتقول الكلام دة علشان معندكش عربية ولا حتدفع بنزين والناس كلها مش لازم توافق على القرار دة والمفروض نعمل وقفة احتجاجية ولو حصل نعمل اضراب والناس توقف العربيات لمدة يوم واحد او اتنين ومحدش يمون وهما لوحدهم هيرجعو زى مكان وبعدين لو زاد فعلا مالمواصلات حتزيد وبدل المواصلة ام5جنية حتبقى ب15جنية والناس الى معندهاش عربيات زى حضرتك هى الى حتتعب وتدفع فلوس اكتر

الله لا اله الاانت سبحانك انى كنت من الظالمين الا رسول الله نحن فداك يارسول الله
قديم 20-09-2012, 02:39 PM
الصورة الرمزية Oussama
Oussama Oussama غير متواجد حالياً

Oussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيق مشاهدة المشاركة

انت بتقول الكلام دة علشان معندكش عربية ولا حتدفع بنزين والناس كلها مش لازم توافق على القرار دة والمفروض نعمل وقفة احتجاجية ولو حصل نعمل اضراب والناس توقف العربيات لمدة يوم واحد او اتنين ومحدش يمون وهما لوحدهم هيرجعو زى مكان وبعدين لو زاد فعلا مالمواصلات حتزيد وبدل المواصلة ام5جنية حتبقى ب15جنية والناس الى معندهاش عربيات زى حضرتك هى الى حتتعب وتدفع فلوس اكتر
انا حرد بحاجة بسيطة جدااا

مفيش حكومة اى بلد فى العالم كله بتدى دعم للاغنياء !!!! الا عندنا احنا بس

هو البلد بتدى دعم للناس دى لية ؟؟

و الناس اللى معاهم عربيات من فئة ال 80 بيقفوا و يضربوا بعض على البنزين لية ؟؟

و كمان فى الاخر البنزين ال 80 بيتسرق برضوا .... محدش سمع عن بنزين 90 او 29 او 95 مسروق قبل كده ؟؟

يعنى واحد رايح و ربنا رزقة من وسع بياخد من حق الفقر او المواطن المتوسط

و كمان عاوز يعمل ثورة او اضراب لو البنزين زاد ؟؟ بجد احنا ناس غربية جداااا

امال الناس اللى معاها عربيات الموديلات القديمة تعمل اية تروح تبعها و متشتغلش ؟؟

انا نفسى القرار ده يتنفز فعلا
قديم 20-09-2012, 03:05 PM
الصورة الرمزية رفيق
رفيق رفيق غير متواجد حالياً

رفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to allرفيق is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Oussama مشاهدة المشاركة

انا حرد بحاجة بسيطة جدااا

مفيش حكومة اى بلد فى العالم كله بتدى دعم للاغنياء !!!! الا عندنا احنا بس

هو البلد بتدى دعم للناس دى لية ؟؟

و الناس اللى معاهم عربيات من فئة ال 80 بيقفوا و يضربوا بعض على البنزين لية ؟؟

و كمان فى الاخر البنزين ال 80 بيتسرق برضوا .... محدش سمع عن بنزين 90 او 29 او 95 مسروق قبل كده ؟؟

يعنى واحد رايح و ربنا رزقة من وسع بياخد من حق الفقر او المواطن المتوسط

و كمان عاوز يعمل ثورة او اضراب لو البنزين زاد ؟؟ بجد احنا ناس غربية جداااا

امال الناس اللى معاها عربيات الموديلات القديمة تعمل اية تروح تبعها و متشتغلش ؟؟

انا نفسى القرار ده يتنفز فعلا
انا الى حرد عليك المرادى واسئل وانتا تعرف انك غلطان السعودية وبلاد الخليج البنزين فيها بتراب الفلوس ومية الشرب هناك اغلى من البنزين علشان مفيهاش حرمية عاوزين يسرقوا بحجة الغاء الدعم

الله لا اله الاانت سبحانك انى كنت من الظالمين الا رسول الله نحن فداك يارسول الله