العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 20-07-2013, 05:05 PM
elghoul10 elghoul10 غير متواجد حالياً

elghoul10 is on a distinguished road
طلب شكرا لاستاذ حسن مصطفي شكرا جزيلا

شكرا مصطفي بيك حسن علي الاهتمام والرد بس كنت عايز اعرف منك طريقه فك فبر القوايم دون تكسيرها اوتكسير الكلبسات وكذلك الفبرتين الخلفيتين وعلي فكره انا عايز اريح السقف فقط بحيث استطيع مد يدي عشان اعدل تطبيقتين في السقف كده بسبب الناس السابت الرصيف وبتمشي علي سقف العربيات زي منت عارفعلما بان التطبيقتين في السقف ناحيه اليمين والاخري ناحيه الشمال في السقف وشكرا لمساعدتك
قديم 20-07-2013, 09:09 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن
مصطفى-حسن مصطفى-حسن غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب محل
هواياتي: غطس حر

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future
افتراضي رد: شكرا لاستاذ حسن مصطفي شكرا جزيلا

العفو
بس انا واللة فورت العربية كلها وصورتها وعملت بيها مواضيع تفصيلية لكن مفورتش السقف ولا صورتة
بس خلى بالك قصتة تافهة مش ضخمة
انت ممكن تجرب الاول تستعدل الصاج بالضغط بأيدك لفوق وانت قاعد جوة العربية من غير ما تفك حاجة (عملتها اكتر من مرة بسبب لعب الكورة والكلاب اللى بتنام على العربية فوق)

بقعد فى العربية تحت المكات المتطبق واروح ضاغط لفوق بيترد الصاج فى مكانة تانى عشان الصاج عندى فابريكة مش واخد معجون وفة نفس الوقت السقف بتاع العربية (الفرش) مرن اوى ما بيتكسرش

جرب كدة الاول ولو منفعش هبقى اتابع معاك طريقة الفك بالتفصيل
بس خلى بالك لو الصاج بتاعك واخد معجون احتمال المعجون يطقطق
ومتابع معاك

صفحتى على الفيس https://www.facebook.com/profile.php?id=1000015256 47162
قديم 21-07-2013, 02:14 AM
elghoul10 elghoul10 غير متواجد حالياً

elghoul10 is on a distinguished road
طلب الاستاذمصطفي حسن العظيم

اولا انا اسف اني غلط في اسم حضرتك وشكرا لاهتمامك بالد عليه اولا باول ولكن احب اوضح لحضرتك الموضوع اولا السقف عندي والحمد لله فبريكه وبالفعل انا عملت زي ماحضرتك عملت من داخل السيارة واتعدلت والحمد لله ولكن بقيت تطبيقات صغيرة يمين وشمال في جوانب منتصف السقف تقريبا ومزعلني اوي بصراحه وحولت اعدلهم من جوة ولكن سماكه السقف من الجنبين لا تصل للضغط عليهم لذلك وجب الوصول لصاج السقف من الداخل مباشرة واعتقد اني مش حنزل السقف خالص كل الانا محتاجه تهويه السقف من الجانبين حتي يتثني لي علي الاقل ادخل ايدي واضغط علي التطبيقتين الموجودتين في السقف ايه رايك واشكرك مرة اخري علي التواصل وفرصه سعيده لمعرفتي بسيادتك
قديم 21-07-2013, 03:47 AM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن
مصطفى-حسن مصطفى-حسن غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب محل
هواياتي: غطس حر

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future
افتراضي رد: الاستاذمصطفي حسن العظيم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elghoul10 مشاهدة المشاركة

اولا انا اسف اني غلط في اسم حضرتك وشكرا لاهتمامك بالد عليه اولا باول ولكن احب اوضح لحضرتك الموضوع اولا السقف عندي والحمد لله فبريكه وبالفعل انا عملت زي ماحضرتك عملت من داخل السيارة واتعدلت والحمد لله ولكن بقيت تطبيقات صغيرة يمين وشمال في جوانب منتصف السقف تقريبا ومزعلني اوي بصراحه وحولت اعدلهم من جوة ولكن سماكه السقف من الجنبين لا تصل للضغط عليهم لذلك وجب الوصول لصاج السقف من الداخل مباشرة واعتقد اني مش حنزل السقف خالص كل الانا محتاجه تهويه السقف من الجانبين حتي يتثني لي علي الاقل ادخل ايدي واضغط علي التطبيقتين الموجودتين في السقف ايه رايك واشكرك مرة اخري علي التواصل وفرصه سعيده لمعرفتي بسيادتك
يا اخى الفاضل مفيش داعى للكلام الكبير قوى دة
انت كدة بتحرجنى

بالنسبة للحتت الصغيرة اللى فاضلة فى السقف هقولك على فكرة بسيطة
هات حتة خشبة صغيرة (ايد شاكوش مثلا او ايد مقشة)
ولف عليها من فوق حتة فوطة مثلا (طبقتين او تلاتة)
وبعدين حطها تحت المكان الصغير المنبعج من السقف من تحت الفرش بتاع السقف
وبعدين اضغط لفوق بالعقل
واحدة واحدة هتلاقيها جابت معاك طالما السقف فابريكة ومش واخد معجون
فكرة ايد المقشة ان الضغط يكون مركز فى الاماكن الصغيرة
وفكرة الفوطة انها تمنع اختراق ايد المقشة لفرش السقف
بس خليك حريص عشان متبوظش الفرش بتاع السقف
وجرب وانا متابع معاك

وسعيد بمعرفتك

صفحتى على الفيس https://www.facebook.com/profile.php?id=1000015256 47162