العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 17-02-2010, 11:05 PM
الصورة الرمزية flashfox
flashfox flashfox غير متواجد حالياً
من انا؟: fox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light
افتراضي رد: عاوزة حد يفيدني عن رينو لوجان... شاريها و مجربها

انا برشح اللوجان وبقوة وانا معايا واحدة فول اوبشن و خلص الكلام

logan what ever
قديم 03-03-2010, 04:05 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
رد: عاوزة حد يفيدني عن رينو لوجان... شاريها و مجربها

اللوجان طبعا بلا منازعptmnlo123per154 ( إذا قارناها مع المنافسين الحاليين في حدود نفس الاسعار) ،،، كفايه انها رينو (ماركة عريقة أوروبية الاصل و لها سمعة و تاريخ طويل) و أكثر ما تهتم به هو الامان و البيئة و التكنولوجيا و أنا هكون صريح معاكي جدا جدا

أنا عندي عربية لوجان روماني 2009 ( الدفعة الاولي ) جميع الكماليات و كنت شاريها بـ 75000 ج من الوكيل كاش و فيما يلي اعرض مميزاتها و عيوبها بصراحة شديدة

أولا مع الجانب المشرق المميزات :-

متينة
تكييف قوي جدا و فوق الرائع حتي في عز الصيف وفي الاشارات و الزحمة
عفشة ما فيش كلام و عاليه عن الارض
صاج مش هتلاقي زيه اللا في اللادا
استهلاك بنزين ممتاز و أكثر من ممتاز
موتورها 1600 و صوته عادي جدا جدا و ليس عالي أو كما قال البعض !!!! و علي فكرة هو نفس موتور ميجان 1 و طبعا مشهود له بالكفائة و القوة
اير باج و ده مش منتشر كثير في العربيات المنافسة لها
راديو سي دس
صالون و شنطة واسعين جدا
ثابته جدا جدا علي الطريق حتي مع سرعة 180 كم (كنت بجرب العربية)

ثانيا مع الجانب الاخر عيوبها:-

الباور ضعيف و يوجد رعشة في الموتور عند لف العجل للاخر ( التوكيل يؤكد منذ سنة و شويه أنه بعت المشكلة دي لفرنسا و في انتظار ردهم عليها !!! طبعا كلام فارغ و ضحك علي الذقون لحد ما الضمان يخلص و بعدين الحل جه و هيكلفك الفات )
دواسة البنزين بتعمل صوت زنة عند رفع الرجل من عليها بين النقلات و التوكيل قال هوه تصميمها كده (تكون سايبه من فوق)
يوجد تسريب لصهد الموتور عند قدم السائق و خصوصا في السفر و روحت للتوكيل و حط لباد عازل علي حسابه و برضه زي ما هيه شكلهم بيشتغلوا الناس
التصميم نفسه به طابع فرنسي قد يكون غير مستصاغ عند البعض مثل الكلاكس في مفتاح الانوار و عدم وجود وحده مجمعة للتحكم في النوافذ بباب السائق كما تعودنا في كل العربيات ذات الزجاج الكهرباء ، السنتر لا يستجيب مع المفتاح من الخارج ( في حالة استخدام المفتاح الذي ليس به ريموت) و تنك البنزين يجب أن يفتح من الخارج

و أهم نقطة هيه ان التوكيل حرامييييييييييييييييييييي ي طبعاااااااااااااااااااااا ااااا و اسعاره نارررررررررررررررر مرايا الباب اليمين 1000 ج و صيانة العشرين مع تغيير التيل الامامي بـ 1300 ج و لازم تروح من بدرري و ما تمشيش الا الساعة 3 عصرا و حاجة تزهقققققققق
سعرها في اعادة البيع وحشششششششششششششششش جدااااااااااااااااااا عربيتي مش جايبه اكثر من ستين الف و أنا شاريها بـ 75000 ج و العربية تعتبر لا تزال علي الزيرو

و العذاء الوحيد أنها عربية محترمة جدا و أمان جدا وراسيه علي الارض جدا جدا و متينة جدا جدا و نامل ان تتوافر قطع الغيار خارج التوكيل بكثرة خصوصا مع انتشار العربية بعد ما نزل منها المغربي و يبقي ساعتها شكرا للتوكيل ووداعا لمصاصي الدماء

علي فكرة أنا كان معايا لانوس 2001 كاملة مانيوال من الزيرو وهي عربية زي الفل وأحسن الف مرة من الفيرنا و بندم انني بعتها و اشتريت اللوجان ptmnlo123per1106خصوصا انني بعت اللانوس و دفعت فرق 25000 جنيه ،،،،، ومع ذلك أنا أري أن ندمي للتغيير كان يرجع في الاساس لأنني اشتريت بخمسة و سبعين الف و بعدها بشهور قليلة ظهرت المغربي بسبعة و ستين الفا ( حاجة تزعل 8000 ج فرق سعر لنفس السيارة في شهور قليلة )ptmnlo123per111 بس أنا أنصح أي حد دلوقتي ناوي يشتري أن يتوكل علي الله و يجيب المغربي لان سعرها تحفة و العربية في ظل ذلك السعر هيه نمرة واحد بلا منازع و ربنا يعينا علي التوكيلptmnlo123per111

التعديل الأخير تم بواسطة hossamhussein0 ; 03-03-2010 الساعة 04:15 PM
قديم 07-03-2010, 11:37 PM
harani harani غير متواجد حالياً

harani has a spectacular aura aboutharani has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringoo مشاهدة المشاركة

انا معايا لوجان فول اوبشن لو عايزة تستفسرى عن اى حاجة انا تحت امرك
بس تكون اسئلة حيوية ... مش الكلام بتاع السمع زى الرينو فبر ... والرينو توكيله غالى والحوارات الغريبة دى
وبلاش نربط اللوجان بالميجان عشان دى فئة ودى فئة تانية ومنتظر اسألتك واوعدك ان ارد عليكى بمنتهى الامانة وبدون تحيز
استاذي الفاضل
عندي استفسار لو تسمح
في واحد في المنتدى قال ان الدبرياج ضمانه 3 شهور بس و ان في الشهر الراابع حدث عطل به كلفه 1200 ج
معقولة الكلام دة
سؤال ثاني
يعني ايه فوجات امامى وخلفى
قديم 08-03-2010, 12:31 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

يا جماعة اشتروا اللوجان ومحدش يخاف هى سيارة جيدة وحققت مبيعات قياسة تخطت المليون سيارة فى اوروبا فى فترة قياسية ورغم انها بسعر ليس بالمرتفع الا انها تتمتع بمظهر جيد وجودة جيدة انا مش من محبى الرينو او الفرنسى وبعدين لما الواحد يخسر من الميجان غير لما يخسر من اللوجان نسبة وتناسب مش بالدرجة المحسوسة خصوصا اننا طبقة مش بتغيير سيارة كل عام ولما بنجيب سيارة زيرو معناها متوسط همرها من 5 الى سبع سنوات دة الطبيعى خصوصا فى ناس كتير بتجيب السيارات قسط من ناحية اخرى ايوة هو نفسة التوكيل نصير بتاع نصير لكن لا خوف لان اللوجان سيارة بسيطة سمبل فى ميكانيكيتها وهندستها تقليدية وبخصوص قطع الغيار انها مش رخيصة نوعا ما احنا مش كل يوم بنكسر فوانيس ومرايات ومع انتشار السيارة المتوقع ومن الظاهر لانى بسافر كل شهر وملاحظ انتشارها فى كل اجازة وبلتالى مع انتشارها قطع غيارها تكون منتشرة بالتالى ومتوفرة وبعدة انواع كمان للقطعة الواحدة بصراحة اذا اخذنا فى عين الاعتبار السعر فهى صفقة ذكية للغاية وشكرا لكم جميعا
قديم 08-03-2010, 03:59 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

يا جماعة اشتروا اللوجان ومحدش يخاف هى سيارة جيدة وحققت مبيعات قياسة تخطت المليون سيارة فى اوروبا فى فترة قياسية ورغم انها بسعر ليس بالمرتفع الا انها تتمتع بمظهر جيد وجودة جيدة انا مش من محبى الرينو او الفرنسى وبعدين لما الواحد يخسر من الميجان غير لما يخسر من اللوجان نسبة وتناسب مش بالدرجة المحسوسة خصوصا اننا طبقة مش بتغيير سيارة كل عام ولما بنجيب سيارة زيرو معناها متوسط همرها من 5 الى سبع سنوات دة الطبيعى خصوصا فى ناس كتير بتجيب السيارات قسط من ناحية اخرى ايوة هو نفسة التوكيل نصير بتاع نصير لكن لا خوف لان اللوجان سيارة بسيطة سمبل فى ميكانيكيتها وهندستها تقليدية وبخصوص قطع الغيار انها مش رخيصة نوعا ما احنا مش كل يوم بنكسر فوانيس ومرايات ومع انتشار السيارة المتوقع ومن الظاهر لانى بسافر كل شهر وملاحظ انتشارها فى كل اجازة وبلتالى مع انتشارها قطع غيارها تكون منتشرة بالتالى ومتوفرة وبعدة انواع كمان للقطعة الواحدة بصراحة اذا اخذنا فى عين الاعتبار السعر فهى صفقة ذكية للغاية وشكرا لكم جميعا
أوجزت و أفدت ،،،، الله ينور عليكptmnlo123per154ptmnlo123p er154ptmnlo123per154

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون