العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 08-11-2010, 09:59 PM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough
افتراضي هل اللوجان 1 تنفع تاكسي ؟

السلام عليكم
كنت عايز استفسر من حضراتكم
هل اللوجان 1 اللي هي ب 57 الف تقريبا واللي من غير تكييف تنفع تشتغل تاكسي
انا مش قصدي علي القاهرة انا عارف التاكسي الابيض انا بتكلم عموما
لان هي دي ارخص عربية حديثه غير اللادا
انا شايف انها انتشرت بقت كتير فعلا انتو شايفين كده وهل مثلا لو غيرنا نص لونها او لونها كله يروح الضمان او اشتغلنا سمركة بره او اي شئ
ده الشئ الاول
ثانيا قطع الغيار هل هي اغلي من الفرنا واللانوس وليه مدام هي منتشره حاليا بشكل كبير فعلا يعني شايفها من اكتر العربيات في مصر
وبالنسبه للبنزين بيمشي معاها 80 ولا هتسقط علي طول ولا عايزه 92
وهل هي موفرة يعني ال 92 بفرق سعره هيمشيها زي ال 80 في اللادا
وشكرا
قديم 08-11-2010, 10:11 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل اللوجان 1 تنفع تاكسي ؟

نصيحة بلاش الفاضية لانها مفيهاش اى كماليات .. وكمان مفيهاش اهم حاجة وهى الباور علشان كده سواقتها هتكون سخيفة جدا ..

موضوع الضمان مش هقدر افيدك فيه ...
اما موضوع قطع الغيار لسه باذن الله هترخص لان العربية مش منتشرة زى الانوس والفيرنا اللى بقالها سنين موجودة ...

وبالنسبة للبنزين هتمشى ومش هتقول لا للبنزين الـ 80 ..

وسيبكم من اللى يقولك العربية الانجيكشن متمشيش بالـ 80 .. انا عربيتى هيونداى افانتى 1997 وانجيكشن وماشى بالـ 80 زى الفل .. هو ممكن ياثر على المدى البعيد على طلمبة البنزين والرشاشات (وتغيرهم هيكون اوفر من انك تحط بنزين 92) وخصوصا انك عاوز تشتغل تاكسى ...

بس كده .. اتمنى اكون افدتك ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 08-11-2010, 10:37 PM
mialbedewy mialbedewy غير متواجد حالياً

mialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the roughmialbedewy is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

نصيحة بلاش الفاضية لانها مفيهاش اى كماليات .. وكمان مفيهاش اهم حاجة وهى الباور علشان كده سواقتها هتكون سخيفة جدا ..

موضوع الضمان مش هقدر افيدك فيه ...
اما موضوع قطع الغيار لسه باذن الله هترخص لان العربية مش منتشرة زى الانوس والفيرنا اللى بقالها سنين موجودة ...

وبالنسبة للبنزين هتمشى ومش هتقول لا للبنزين الـ 80 ..

وسيبكم من اللى يقولك العربية الانجيكشن متمشيش بالـ 80 .. انا عربيتى هيونداى افانتى 1997 وانجيكشن وماشى بالـ 80 زى الفل .. هو ممكن ياثر على المدى البعيد على طلمبة البنزين والرشاشات (وتغيرهم هيكون اوفر من انك تحط بنزين 92) وخصوصا انك عاوز تشتغل تاكسى ...

بس كده .. اتمنى اكون افدتك ...
شكرا جزيلا لردك
هو موضوع الباور مش مهم اوي اصلا اللادا من غير باور
بس الصراحه انا مسقتش باور قبل كده فمعرفش شعوره
قديم 11-11-2010, 05:33 AM
ahmed elzyat ahmed elzyat غير متواجد حالياً

ahmed elzyat is on a distinguished road

عن تجربتي الشخصية اوفر من ال131 لما كنت بحطلها بنزين 80 وعلى فكرة ال 131 كانت 1300 سي سي بس يعني ال92 بقا افضل وعن تجربة فعلية