العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 11-09-2012, 12:52 AM
محامي 2 محامي 2 غير متواجد حالياً

محامي 2 is on a distinguished road
افتراضي نسب الاعاقة المطلوبة للحصول على سيارة معاقين

السلام عليكم
انا عندي استفسار اكون شاكر جدا لو لقيت جواب محدد ونصيحة من حد فاهم كويس
انا محامي ومن محافظة بعيد جدا عن القاهرة
وعندي اعاقة في دراعي الشمال نتيجة كسر وعملية بس هي مش واضحة اوي
هي عبارة عن اعوجاج بسيط في الزراع الايسر مع تغير حركاتة
يعني ما بيترفعش فوق اوي وما بيتفردش اوي يعني حركتة مبقتش طبيعية لانة بقي فيه ملخ في الاعصاب بس هو عامة شكلة العام مش ملفت للنظر الا لما باجي احركة
هل الحالة دي تستحق سيارة ولا ما احاولش واوفر فلوس ومجهود ومشوار وفي الاخر اكون مش مستحق ارجو رد من حد بيكون بيعرف نسب الاعاقة المطلوبة وهيكون ليه جزيل الشكر لانه هيكون اما رحمني من مشوار كبير او طمني اني اتحمل واقدم وانا قلبي جامد وشكررررررررا

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 11-09-2012 الساعة 01:24 PM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 11-09-2012, 01:39 AM
الصورة الرمزية Abo-Islam
Abo-Islam Abo-Islam غير متواجد حالياً

Abo-Islam has much to be proud ofAbo-Islam has much to be proud ofAbo-Islam has much to be proud ofAbo-Islam has much to be proud ofAbo-Islam has much to be proud ofAbo-Islam has much to be proud ofAbo-Islam has much to be proud ofAbo-Islam has much to be proud of
افتراضي رد: عااااااااااجل جداااااااا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محامي 2 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
يعني ما بيترفعش فوق اوي وما بيتفردش اوي يعني حركتة مبقتش طبيعية لانة بقي فيه ملخ في الاعصاب بس هو عامة شكلة العام مش ملفت للنظر الا لما باجي احركة
هل الحالة دي تستحق سيارة ولا ما احاولش واوفر فلوس ومجهود ومشوار وفي الاخر اكون مش مستحق ارجو رد من حد بيكون بيعرف نسب الاعاقة المطلوبة وهيكون ليه جزيل الشكر لانه هيكون اما رحمني من مشوار كبير او طمني اني اتحمل واقدم وانا قلبي جامد وشكررررررررا
رأيي إن اللي يفيدك أكتر في الموضوع ده هو القومسيون الطبي و اللجنه الطبيه لأنه بيحدد نسبة الإعاقه بنسبه مئويه و بناءً على النسبه المئويه دي تقدر تحدد الشريحة اللي تتبع ليها و هل تستحق سيارة معاق أم لا

اللهم اقسم لنا من خشيتك ما يحول بيننا
وبين معاصيك ومن طاعتك ما تبلغنا به
جنتك ومن اليقين ما يهون علينا مصائب
الدنيا ومتعنا بأسماعنا وأبصارنا وقوتنا
ما أحييتنا واجعله الوارث منا واجعل ثأرنا على من ظلمنا وانصرنا على من عادانا ولا تجعل مصيبتنا في ديننا ولا تجعل الدنيا اكبر همنا ولا مبلغ علمنا ولا تسلط علينا من لا يخافك ولا يرحمنا /
أخي الزائر ردد معى وقول **
***لا اله إلا انت سبحانك إني كنت من الظالمين***
أشكرك أخي الزائر على قراءة موضوعي ومنتظر الردود

صفحتي على الفيسبوك

http://www.facebook.com/ana.masry.940
قديم 11-09-2012, 02:22 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محامي 2 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

حالة حضرتك من الحالات التى تحتمل الرفض أكثر من الموافقة وهذا يتوقف على حسب حالة الزراع والقدرة على إستخدامة. لان إعاقة الزراع الأيسر لا يستحق سيارة لعدم إستطاعته الإمساك بالدريكسيون وفى نفس الوقت أستعمال الفتيس. لهذا ترفض الحالات التى يكون الإعاقة فيها للزراع اليسرى شديدة تمنعه من إستخدامة.و مع هذا فإن الكوميسون الامور بتكون حسب التساهيل يعنى ممكن واحد يعدى وواحد لا حسب الدكتور اللى بيكشف. ولكن بجد اعتقد انك مش هتخسر حاجة كبيرة قوى لو قدمت يا صابت يا خابت حتى ولو كان الرفض هو الغالب

لو حضرتك مش قدمت هتفضل تقول يا ريت كنت قدمت ويمكن كنت عديت من الكشف...

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 11-09-2012 الساعة 02:30 AM
قديم 11-09-2012, 01:14 PM
محامي 2 محامي 2 غير متواجد حالياً

محامي 2 is on a distinguished road

انا شاكر جدا للاهتمام والرد بس في نقطة عايز اوزضحها
دراعي ما بيعوقنيش نهائي في القيادة انا بسوق كويس جدا ومعايا رخصة كمان
وبستخدمة كانة طبيعي جدا
قديم 11-09-2012, 01:23 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ايوه مانت لو قولت كده او نتيجة القومسيون اثبتت كده مش هيتوافقلك

علشان كده سام بيقولك تحتمل الرفض اكتر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش