العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 04-04-2012, 01:16 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان صني 2010 اوتو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة acasper3d مشاهدة المشاركة

شكرا دكتور اسلام , بالنسبة للنتشة الي بتحصل هي في اغلب الوقت بتحصل لو العربية باردة بس ساعات ممكن تحصل لو سخنة , وهي انا مثلا دايس علي البنزين بنسبة عادية بيجي قبل ما ينقل وبيأخر rpm بعدين بالظبط كان العربية نطط قدام ورجعت ورة تاني بس اكيد مش بالقوة دي بس انتا لو سايق ممكن تتحرك في الكرسي , اما بالنسبة للبطارية فهي باطرية كلورايد مصري سايلة , وانا مش عارف كنت حاسس انها صغيرة ,وصراحة كنت عاوز اغير البطارية ب varta جافة وكنت عاوز اجيب واحد حتي لو اكبر من الفولت بتاع العربية , بس لو كان في تسريب في الشن كانت البطارية نامت او ان العربية مدورش , بس العربية كانت دايرة بس دواسة البنزين هيا الي كانت بتفصل وتشتغل , والكلام ده حصل لمدة يوم واحد وتاني يوم وانا رايح التوكيل محصل اي حاجة ,بس في التوكيل قالي ان المشكلة في الاغلب في البطارية .بس انا حاسس ان في مشكلة في ال grearbox والكهربة بس . المشكلة ان لو قولت كده في التوكيل هيأقولي طيب هنشوف وبعدين يقول مفيش حاجة , فا لو في بعض النقاط المححدة الي ممكن اقدر اقول عيلها بحيث يقدر في التوكيل يركز علي النقط دي يبقي جيد جدا .
وشكرا للاهتمام .

طب ياريت يا جماعه حد يفيدنا في الحوار ده عشان كلام الراجل كله عندي وبالذات المشكله ديه "وهي انا مثلا دايس علي البنزين بنسبة عادية بيجي قبل ما ينقل وبيأخر rpm بعدين بالظبط كان العربية نطط قدام ورجعت ورة تاني بس اكيد مش بالقوة دي" ومشكله التنتيشه وفعلا التوكيل لما روحت واقلتله عندنا في المنصوره اقلي انا فحصت العربيه علي الكومبيوتر وطلعت مفيهاش حاجه فكده تبقي طبيعي كده ولا ده عيب في عربيتي انا والعضو اللي عنده المشكله ياريت حد يفيدنا وخاصه اني صحبي معاه كيا سيراتو وبتعملش الحاجات ديه خالص
قديم 07-04-2012, 12:33 PM
msi_msi2002 msi_msi2002 غير متواجد حالياً

msi_msi2002 will become famous soon enoughmsi_msi2002 will become famous soon enough

يا جماعه الموضوع بسيط
والموضوع ليه شقين ، اولا العربيه والثانى البنزين
- فالى بيحصل بالذات لو العربيه بارده وخاصة فى الشتاء والجو البارد ويزيد فى الصباح الباكر
الى بيحصل ان ال rpm بيزيد ويرجع يقل حتى يعطى الغيار وهذا ناتج من عملية الحرق والحل بسيط كل ما عليك انك لا تظل ضاغط على البنزين ولكن ارفع ودوس
فالذى يحدث ان الغيار يتغير بعد رفع رجلك وياخذ غيار السرعه الجديد وذلك بدون زيادة ال rpm
وبالتالى النتشه هتقل وده دايما الى المهندس بيعملها

بالنسبه للبنزين
اولا انصح انك كل فتره تضع بنزين 95 ولو مره كل شهرين او شهر علشان تفوق الماتور وتنظفه وتحافظ على عمره

ثانيا فى الشتاء بالذات حاول تحط 92 لو امكن لأن ببساطه كل لما على البنزين قلة المشاكل بتاعته والعربيه بارده تحديدا

اى استفسار انا حاضر
اخوكم م/ محمود مهندس تكرير بترول
قديم 07-04-2012, 01:25 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msi_msi2002 مشاهدة المشاركة

يا جماعه الموضوع بسيط
والموضوع ليه شقين ، اولا العربيه والثانى البنزين
- فالى بيحصل بالذات لو العربيه بارده وخاصة فى الشتاء والجو البارد ويزيد فى الصباح الباكر
الى بيحصل ان ال rpm بيزيد ويرجع يقل حتى يعطى الغيار وهذا ناتج من عملية الحرق والحل بسيط كل ما عليك انك لا تظل ضاغط على البنزين ولكن ارفع ودوس
فالذى يحدث ان الغيار يتغير بعد رفع رجلك وياخذ غيار السرعه الجديد وذلك بدون زيادة ال rpm
وبالتالى النتشه هتقل وده دايما الى المهندس بيعملها

بالنسبه للبنزين
اولا انصح انك كل فتره تضع بنزين 95 ولو مره كل شهرين او شهر علشان تفوق الماتور وتنظفه وتحافظ على عمره

ثانيا فى الشتاء بالذات حاول تحط 92 لو امكن لأن ببساطه كل لما على البنزين قلة المشاكل بتاعته والعربيه بارده تحديدا

اى استفسار انا حاضر
اخوكم م/ محمود مهندس تكرير بترول

الله ينور عليك يا هندسة والله كلام زي الفل أحب بس أزود حاجات صغيرة.
إني والعربية باردة لااازم تنتش وإنك لو صبرت دقيقة دقيتين قبل الحركة هتصون عربيتك وتحميها وخليها تسخن في الآيديال أحسن ماتسخن وإنتا ماشي.
موضوع إنك تغير بنفسك دا موضوع سلس جدا وبسيط وغير ملحوظ إطلاقا لو إتعودت عليه هتفرق معاك في عدة حاجات.
أولا لو إتحركت بالعربية قبل ماتسخن.
ثانيا العربية هتبقى هادية جدا في الغيارات وناعمة في الحركة.
رابعا لو دا إسلوب قيادتك هتلاقي الي قلبهم خفيف وكبار السن بيستريحولك جدا في سواقتك.
خامسا بتصون المكنة والجير على المدا البعيد وبتديلك عمر إفتراضي اكبر بكتير وبشكل ملحوظ.
سادسا هتلاحظ الفرق في لون زيت المكنة وقت الغيار هتلاقيه تقريبا غير مستهلك.
وكل دا مش مطلوب منك تحققه في أكتر من رعشة بسيطة لرجلك على دواسة البنزين.
ملحوظة:
هتخسر التسارع لأنك بتغير بدري شوية عن المعتاد وماتقلقشي من موضوع التسقيف لأنك لو مش واخد السرعة المناسبة حتى لما تخف رجلك سنة وتدوس تاني بغرض تغيير نسبة التعشيق مش هتنقل وتفضل على نفس الغيار.