العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 25-01-2012, 07:18 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
عاجل رد: عاوز اشترى نيسان صنى 2012

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعاصم83 مشاهدة المشاركة

يا اخ gedawy
أولا: انا مش داخل حرب علشان تلطمنى فى الحيط كده وبعدين انا امبارح بعتلك انت رسالة وسالتك عن السوبر صالون يعنى وثقت فى تعليقاتك فكان مفترض تبادلنى الثقة وتعطينى مما اعطاك الله (هههههه).

ثانيا: انا والله بعد ما بعت اللوجان رحت مركز بيع معتمد لرينو فقط فى اسيوط وسالته فيه تغيير فى ال 2012 قالى مافيش اى تغيير فطبيعى انى اثق فى كلامه

ثالثا: ابعت معلوماتك بسرعة علشان فعلا انا وثقت فى كلامك مفيش وقت

رابعا: المواقع الرسمية زى لقطة وكونتاكت وغيرهم ما بتجيبش تجارب دى فقط بتعرض الوضع الحالى للسيارة

خامسا:انا بعتذر لو فيه اساءة صدرت منى
لا حبيبى مفيش اسف بينا ولا سيىء احنا هنا كلنا اخوات وبنفيد بعض بس انا افتكرت انك بترد على فى موضوع اللوجان لانك قولت فيه ناس بتفتى فى الموضوع ده ومتفزلكه وانا كنت اصلا بتكلم مع واحد من الاعضاء فى الموضوع ده وافتكرت ان انت بتتريق بس على كلامى بدون سابق علم عشان كده تلائينى اتحفزت شويه سورى بس طبعا مقصدش انى ادايقك الجلاله خدتنى بس شويه ههههههه عموما حصل خير بص عشان مطولش عليك السياره نيسان صنى ممتازه سواء سوبر صالون او الايه كس صالون بس حوضحلك شيىء عالسريع كده لو ناوى السياره تبقى معاك ومش بتفكر تبيع خالص هات السوبر صالون ليه بقى لان السوبر صالون مشكلتها اعاده البيع فيها حتخسر كتير لكن الاى اكس صالون ممتازه جدا فى اعاده البيع فى حاله لو كنت بتفكر مثلا 3 او 5 سنوات وتبيع يبقى الاى اكس مناسبه اوى ليك وبعدين بص يا سيدى بقى استهلاك البنزين جوه البلد لو مش زحمه اوى بتكون 200 كيلو فى الصفيحه يعنى 20 لتر وممكن 210 كيلو كمان حسب اسلوب سواقتك وطبعا المعدل ده لان السياره معايا لسه بتلين يعنى معدتش لغايه دلوئت 1600 كيلو فيه ناس بتقول المعدل حيتحسن بعد 5000 كيلو بس معرفش المهم فى الطوالى بقى جربتها وطبعا سيارتى اى اكس اوتوماتيك وكنت ماشى ما بين 100 ال 120 الى 140 الى 150 كيلو لكن طبعا معدلى الثابت بين اسكندريه مصر كان 100 كم ساعه وشغلت التكييف نص ساعه متقطعه على 3 مرات كل مره 10 دقائق واستهلكت بنزين 270 كيلو فى الصفيحه بعد المشوار ده يعنى لو ماشى بسرعه 100 كيلو فى الطوالى مثلا ومش مشغل تكييف ممكن توصل معاك ما بين 300 الى 320 كم ساعه والخلاصه السياره ممتازه سواء الاى اكس صالون او السوبر صالون لو انت طويل بقى ممكن ترجع الكرسى ورا وممكن تعلى الكرسى وتوطيه زى منت عاوز وبرضه مبدئيا ومش بشكل قاطع بس دى ملحوظه ان معدل البنزين فى البلد اى داخلى مش ثابت على قاعده معينه يعنى لو بتركن السياره مثلا وبتدورها كل 3 ايام عشان تشحن البطاريه وبعدين توقفها من غير متتحرك بيها لمده اسبوعين مثلا وكل 3 ايام تروح تسخن فقط لمده ربع ساعه كده والا حاجه وبعدين بعد 15 يوم تطلع تمشى فى الزحمه بقى والكلام اليى انتا فاهمه ده حتاخد منك ما يعادل 180 كيلو لكل 20 لتر لكن لو سواقتك مثلا مبتسخنش كتير وقطعت مشوار حلو فى وسط البلد طول اليوم او على مدار يومين مثلا او 3 وجيت تفول حتاخد منك من 200 الى 210 كم لكل 20 لتر والكلام ده ينطبق عليا انا بس لانى لحد دلوئت فى فتره التليين بتاع العربيه يعنى المعدل حيتحسن ان شاء الله فيه حاجه تانيه بقى فى الاى اكس معرفش فى السوبر صالون موجوده والا لا هى ايه ان العفشه ناشفه شويه فى المطبات وده عشان السياره بيقولوا عفشتها رياضيه ولسه جديده مع الاستعمال حتخف وكمان مع الحموله وانا لغايه دلوئت محملتش فيها اوزان خالص بس عموما لو عاوز تريح السياره فى المطبات ومتشعرش بالدبه دى حتخلى ضغط الكاوتش 32 امامى 29 خلفى حتبقى كويسه جدا معاك وعلى فكره االعزل بتاعها ممتاز جدا متقلقش من اليى يقولك عزل وحش وكلام فارغ من ده كل ده فى موديل 2012 مش موجود المهم بس وانت بتختار حاول تروح معرض فيه كذا سياره الاول وتفحصها كويس وتفتح وتقفل الابواب وتشوف لان ساعات بيكون فعلا بعض الابواب بتفتح وتقفل حلو وساعات تلائى باب او بابين تقال فى الفتح والقفل وتشيك على مسجل السياره قبل متشتريها وتشوف التكييف خليه يشغلهولك لمده دقيقه بس عشان تطمئن انه شغال والا لا وتختار لون بقى يكون فاتح لان الاسود بتاعى بقى كل شويه عاوز يتغسل ههههههه مشكلته بيلم تراب اوى لكن انت لو من عشاق اللون الاسود اتحمل بقى ههههههه عموما فى الرصاصى وفيه الدهبى والنبيتى الوان تحفه بجد وممتازه برضه وصلى استخاره قبل متروح تشترى والخلاصه السياره زى الفل وقطع غيارها موجوده واسعارها كمان نزلت عن السنتين اليى فاتوا اوى وكمان فيه منها استعمال يعنى الخلاصه صفقه رابحه بخصوص سياره يابانى اعطالها قليله بالمقارنه بالكورى طبعا وكيلها مش وحش زى بقيه وكلاء مصر وبرضه انا عندى مبدأ مهم طول منت بتحافظ على الحاجه هى كمان حتحافظ عليك وبخصوص شكاوى بعض الناس دى بتبقى قسمه ونصيب ومفيش حاجه مفيهاش عيب الكمال لله وحده وفى كل السيارات عمرك محتلائى سياره بدون عيب يعنى تبقى مميزه من كله وبرضه خلى بالك لان فيه ناس كتير مع الاسف وكلاء لشركات منافسه بيدخلوا يشوهوا منظر السياره وخلاص عشان يصرفوا نظر الناس عنها والنوع ده من الناس مع الاسف منتشر على النت وبكثره زى الفلول كده هههههههه اتمنى اكون افدتك المهم برضه صلى استخاره وربنا حيكرمك ان شاء الله بس الخلاصه السياره جميله متقلقش وعلى فكره كمان رسالتك اليى بتقول بعتهالى دى موصلتنيش ومعرفش عنها اى شيىء خالص وده للاحاطه بس عشان تكون عارف وانا تحت امرك فى اى شيىء عاوز تعرفه احنا هنا كلنا بنخدم بعض اذكر نقاط استفسارك بالتحديد وحجاوبك عليها بكل سعه صدر وبص بقى النقطه الاخيره فى الموضوع ده الفرق بين السوبر صالون والاى اكس صالون اعلى فئه 2012 اليى هى مزوده بنظام abs الفرق بينها وبين السوبر صالون ام 103000 جنيه الاتى

الفرق فى السعر يشمل الآتى 1-جنوط اسبور-2-ابانوس لالبواب من الداخل والتابلوه 3- بار للوصل بين المساعدين الخلفيين والاماميين يربط بينهم مما يساعد على اتزان السياره فى السرعات العاليه والمنحنيات الحاده والبار ده موجود خلفى فقط فى فئه الاى اكس صالون اعلى فئه 4-فرامل مزوده بنظام 5 EBD+BA+abs- مقابض نيكل داخليه وخارجيه6-الدركسيون (الطاره) + الفتيس + فرامل اليد مصنعه من الجلد الطبيعى7-مساند رأس خلفيه ----- سى دى شنجر 6 اسطوانات + وصله يو اس بى 8- مخدع خلفى مزود بمكانين لوضع الاكواب موجود بمنتصف الكنبه الخلفيه كل هذه الاختلافات السابقه لا توجد فى الموديل ex صالون ما عدا الايه اكس صالون اعلى فئه طبعا اليى هى فيها abs فقط ودى بتعمل 96000 الف جنيه بس عاوزك تسأل بقى بخصوص العفشه الرياضيه دى لان الاى اكس صالون فيها عفشه رياضيه برضه بس تسأل لان فيه ناس بتقول ان عفشه السوبر صالون مختلفه واريح مش عارف بقى الكلام ده صح والا دعايه بس لان موديلات الصنى الاى اكس بعد 2010 كلها عفشه رياضيه فهل هى هى اليى بتركب فى السوبر صالون والا لا وعلى فكره اليى حيفتيك اكتر فى الحوار ده لازم يكون واحد بتاع قطع غيار سيبك خالص من الموزع او التوكيل لانهم مش حيفتوك يأما عن جهل وعدم معرفه يأما عن تضليل عشان يخليك تروح للسوبر صالون عشان فيها ربح كويس للبائع وعلى فكره الاسكالا رينو عربيه حلوه جدا زى الصنى بس مع الاسف وكيلها مبالغ اوى فى قطع غيارها ومش منتشره خالص وصيانتها فى التوكيل وقطع غيارها مش زى اللوجان خالص اللوجان قطع غيارها حلوه ومنتشره لكن الاسكالا لا واعاده بيعها زفت ومش حتنتشر خالص يبقى على ايه كل ده بقى تظلم نفسك وتدخل فيها!!!!! يارب اكون افدتك
تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة elgdawy2007 ; 25-01-2012 الساعة 08:15 PM
قديم 25-01-2012, 08:44 PM
الصورة الرمزية ابوعاصم83
ابوعاصم83 ابوعاصم83 غير متواجد حالياً
من انا؟: مواليد 1983 من محافظة اسيوط اعمل الان بجامعة الفيوم

ابوعاصم83 is a name known to allابوعاصم83 is a name known to allابوعاصم83 is a name known to allابوعاصم83 is a name known to allابوعاصم83 is a name known to allابوعاصم83 is a name known to all
افتراضي رد: عاوز اشترى نيسان صنى 2012

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elgdawy2007 مشاهدة المشاركة

وعلى فكره كمان رسالتك اليى بتقول بعتهالى دى موصلتنيش ومعرفش عنها اى شيىء خالص وده للاحاطه بس عشان تكون عارف وانا تحت امرك فى اى شيىء عاوز تعرفه احنا هنا كلنا بنخدم بعض
السلام عليكم
مليون شكر على رسالتك الجميلو ووقتك وجهدك انت والله فكرتنى باخ اسمه dragon كان على صفحة النيو اكسنت كان دايما يكلمنى عنها لكنى فى الاخر اشتريت اللوجان وبعتها لظروف
مليون شكر

اللهم صل على
سيدنا محمد
وعلى آله وصحبه وسلم
قديم 25-01-2012, 09:00 PM

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعاصم83 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
مليون شكر على رسالتك الجميلو ووقتك وجهدك انت والله فكرتنى باخ اسمه dragon كان على صفحة النيو اكسنت كان دايما يكلمنى عنها لكنى فى الاخر اشتريت اللوجان وبعتها لظروف
مليون شكر

ربنا يعوضك خير ان شاء الله وانا عن نفسى محبش حد ياخد رايى فى شيىء وكلمه فيه بأختصار عشان كده طولت عليك شويه فى الشرح بس عشان تكون ملم بالموضوع بشكل اكثر واوضح
قديم 26-01-2012, 03:36 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز اشترى نيسان صنى 2012

elgdawy2007مجهود رائع منك ياريت اداره الموقع تسند اليك اشراف قسم النيسان انت انسب واحد للقسم ده وشكرا علي المجهود الرائع
قديم 26-01-2012, 06:32 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jojojojojo مشاهدة المشاركة

elgdawy2007مجهود رائع منك ياريت اداره الموقع تسند اليك اشراف قسم النيسان انت انسب واحد للقسم ده وشكرا علي المجهود الرائع
ربنا يخليك يا رب انا بحب اقدم خدمه لاى عضو حسب معلوماتى المتواضعه لانى شعرت ان فيه ناس محتاره وناس تانيه بتضللها عن عمد وناس حظها وحش فعلا وبتنقل اليى هى شايفاه من واقع تجاربهم السيئه مع السياره ودى بتكون نتيجه حظ سيىء او سوء استخدام ممكن برضه وناس ليس لديهم خبره كافيه بالتعامل مع السياره بشكل عام وناس حابه الرأى والمشوره بصدق واخلاص ودون اقتضاب فى المضمون ايضا لذلك اردت فقط التنويه لكل هؤلاء مجمعين بالحقائق الفعليه لكى يكونوا على بينه من امرهم ويستطيعوا اتخاذ القرار الصائب عن درايه كافيه بكافه الامور حول السياره وحول تجارب الآخرين بها سواء تضليل عن عمد او بدون قصد او عدم الخبره فى التعامل مع السياره بشكل عام مع الوضع فى الاعتبار اننا جميعا اخوه ونعمل يد واحده فى سبيل نهوض المنتدى ورفع خبره الساده الاعضاء بشكل يكفل اعطاء هذه السياره حقها الفعلى دون مبالغه او اطراء زائد عن اللزوم فقط اعطائها حقها المهضوم من جانب البعض الذين يتعاملون معها بشكل سطحى دون تجربه فعليه مؤكده لعده سيارات من نفس الفئه لاعطاء قرار صائب بشأن هذه السياره وانا ان كنت اتخذت فيها قرار شراء فهذا لاننى تعاملت مع معظم انواع وموديلات هذه السياره وعن نفسى ارى انها بالفعل سياره تستحق كل تقدير واحترام والله الموفق ودمت ودام اعضاء المنتدى الكرام بكل خير وسلام