العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 30-10-2013, 10:24 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اولع فيها ولا اعمل ايه

يا باشا حضرتك لو نزلت التوفيقية (محطة جمال عبدالناصر بالمترو أمام المحطة)
هتلاقى الفلتر إللى أنت عاوزة, و ممكن تلاقيهم عند أى محل قطع غيار بس المهم يكون متخصص بيجو
و الكربراتير محتاج ضبط عند واحد متخصص مش عند أى ميكانيكى, و كمان الكربراتير مبيتنضفش من جوه بالـ WD40
لأنه حامى و ممكن يأكل المعدن نفسة و يدخلك فى حوار أكس و باب
مؤقتاً هات حتة شاش عريض و إربطها على مدخل الهوا بتاع العمة (مكان الفلتر الرياضى إللى فى الصورة)
ده حل مؤقت علشان التراب و غيره بس لازم تسرع و تجيب فلتر هوا

قديم 30-10-2013, 10:47 PM
titomtito titomtito غير متواجد حالياً

titomtito is on a distinguished road

انا لفيت التوفيقيه علي الفلتر ورحت لمصطفي العجل بردو مش لاقيه !!!!انا حطيت سفنجه علي الفتحه ولسعتها الاول علي النار علي شان متفرولش وو صلت خرطوم الفايظ بتاع العمه سبحان الله اتظبطت شويه عن الاول لو ممكن حضرتك تقولي انضف الكربراتير بايه بدل الدبليو دي و انا اشتريه لاني معرفش حد عدل في اكتوبر ينضف الكربراتير وصعب اني انزل تحت دلوقتي ولو ممكن تساعدني في موضوع البوجيهات اجيب نوع ايه مع الكراسي لاني هجيب كراسي بوجيهات علي شان احافظ عليهم يعني اجيب سن طويل ولا قصير واسمهم ايه وهل في حاجه مكتوبه عليهم معينه
قديم 30-10-2013, 10:59 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

هات منظف كربراتير إسبراى
بحوالى من 15-20 جنية (حسب المحل, مرة لاقيتة بـ30 جنية عند واحد فى حلوان بس تقريباً كان فاكرنى بأشربه !!!)
عندك أنواع كتير أفضلهم ابرو Abro
و بالنسبة للبوجيهات, ركب بوجيهات عادية سن طويل و من غير كراسى
المكنه ما شاء الله لسة متعمرة مش محتاجة لا كراسى و لا سن قصير و لا الشغل ده علشان تديك أفضل أداء
بالنسبة للأنواع:
يا تجيب صينى مكتوب علية صينى (Made in China) و ده أكيد مش هيبقى مضروب و غالباً هتكون شركة (مش تحت السلم)
أو تجيب NGK يابانى بس لازم تتأكد أنه أصلى لأن ده تحت السلم بالهبل
الصينى من 15 جنية ل30 جنية الطقم (4 بوجيهات)
اليابانى حوالى 45 جنية بس المهم أنه يكون يابانى
(بصراحة أنا شغال بالصيتى لأنى إتخميت قبل كده فى اليابانى)

قديم 30-10-2013, 10:59 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
لو هتركب كرسي يبقي بوجيهات عاديه لو مش هتركب كرسي يبقي بوجيهات سن قصير
وفي منظف للكربيراتير

والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين