العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 11-10-2013, 12:08 PM
titomtito titomtito غير متواجد حالياً

titomtito is on a distinguished road
افتراضي مساعده لوجه الله

بسم الله الرحمن الرحيم
كل عام و انتم بخير
انا معايه بيجو 305 مو 79 العربيه عملت ليها عمره وبقت زي الفل وبتجيب مشاء الله 140 علي الطريق بس في شويه مشاكل عايزكم تسعدوني فيها لاني بحب اعمل تصليح العربيه من غير ميكانيكيه و لو رحت له عايز اروح و انا فاهم
اولا اكبر مشكله بتقابلني في الطلعه الاولي للعربيه بتترج رجه غريبه حتي لو مشيت كتير ووقفت وجيت اطلع بتترج من عند الماتور وتترعش وترزع جامد انا اكدت علي قواعد الماتور االي هما بيبقو شيليه من الجناب تمام مفيهومش حاجه

المشكله التايه في صوت زنه جمده قوي في الماتور وطقطقه وتكحيت هل ده ابه تكيهات ولا كهربا ولا ايه

بالنسبه للكربراتير عندي 2 مسمار بتاع البنزين مقفول علي الاخر علي شان لو فتحته سنه بيقع من مكانه ومسمار الهوا مربوط علي الاخر بردو ولمبه الزيت علي الوضع ده بتفضل منوره علي السلنسيه وسعات تقعد ترعش لما بفتح مسمار الهوا عدد 2 لفه صوت الماتور بيعلي بس اللمبه بتاعت الزيت مبتقدش ولا بترعش والسحب والتجميع بيبقي احسن والرجه اللي قولت ليكم هليها بتقل بس مش بتروح
فهل اسيب مسمار الهو مقفول ولا افتحه لان صوت الماتور بيعلي فهل ده غلط ولا هيسخن الماتور او هياكل بنزين او كده ارجو عدم البخل في الاجابه لاني محتاجها قوي علما باني بحط زيت شل احمر وهغير لزيت ديزل موبل دلفاك او شيل ريمولا x3
قديم 11-10-2013, 01:57 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعده لوجه الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titomtito مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
كل عام و انتم بخير
انا معايه بيجو 305 مو 79 العربيه عملت ليها عمره وبقت زي الفل وبتجيب مشاء الله 140 علي الطريق بس في شويه مشاكل عايزكم تسعدوني فيها لاني بحب اعمل تصليح العربيه من غير ميكانيكيه و لو رحت له عايز اروح و انا فاهم
اولا اكبر مشكله بتقابلني في الطلعه الاولي للعربيه بتترج رجه غريبه حتي لو مشيت كتير ووقفت وجيت اطلع بتترج من عند الماتور وتترعش وترزع جامد انا اكدت علي قواعد الماتور االي هما بيبقو شيليه من الجناب تمام مفيهومش حاجه
خلي عفشجي او ميكانيكي هوا الي يبص عليهم
ثانيا احتمال من اسطوانة الدبرياج السوست ضعفت

المشكله التايه في صوت زنه جمده قوي في الماتور وطقطقه وتكحيت هل ده ابه تكيهات ولا كهربا ولا ايه
مش فاهمك

بالنسبه للكربراتير عندي 2 مسمار بتاع البنزين مقفول علي الاخر علي شان لو فتحته سنه بيقع من مكانه ومسمار الهوا مربوط علي الاخر بردو ولمبه الزيت علي الوضع ده بتفضل منوره علي السلنسيه وسعات تقعد ترعش لما بفتح مسمار الهوا عدد 2 لفه صوت الماتور بيعلي بس اللمبه بتاعت الزيت مبتقدش ولا بترعش والسحب والتجميع بيبقي احسن والرجه اللي قولت ليكم هليها بتقل بس مش بتروح
فهل اسيب مسمار الهو مقفول ولا افتحه لان صوت الماتور بيعلي فهل ده غلط ولا هيسخن الماتور او هياكل بنزين او كده ارجو عدم البخل في الاجابه لاني محتاجها قوي علما باني بحط زيت شل احمر وهغير لزيت ديزل موبل دلفاك او شيل ريمولا x3
شغل الكربرتير روح لمتخصص احسن ينضفة ويعايرة علي الواقع
اما لمبة الزيت احتمال كبيرة ان الطرمبة ضعفت ودة ممكن يرجع لصوت الي انت بتقولة في اول الموضوع
خلي ميكانيكي يبص عليها او علي الترس الخاص بتشغيلها

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 11-10-2013, 03:56 PM
titomtito titomtito غير متواجد حالياً

titomtito is on a distinguished road

الف شكر ليك علي المتابع الكربراتير انا عملته ب wd40 ومنضفه كويس وفرق معايه جامد بالنسبه للنقطه بتاعت زنة الماتور الماتور في صوت زن زي اللي بيبقي في الترانزستو كده ززززززز وفي صوت تكحيت كان في رايش حديد بين اجزائه علما باني مغيرتش فلتر الزيت من 4 تغيرات بنسي اغيره هههههه فهل ده ممكن يكون السبب وايه رئ حضرتك في موضوع زيت موبل ديلفاك mx3 وعلبة ابرو لاني لسه عامل عمره من شهر بالظبط
وياريت تقولي رئ يك في النقطه دي

لما بفتح مسمار الهوا عدد 2 لفه صوت الماتور بيعلي بس اللمبه بتاعت الزيت مبتقدش ولا بترعش والسحب والتجميع بيبقي احسن والرجه اللي قولت ليكمهليها بتقل بس مش بتروحفهل اسيب مسمار الهو مقفول ولا افتحه لان صوت الماتور بيعلي فهل ده غلط ولا هيسخن الماتور او هياكلبنزين او كده

ملحوظه قد تفيد لما بدوس دبرياج وانقل مبين اي غيار العربيه بتنتش معايه معادا الغيار الرابع واكتر نتشه بتبقي مبين الاول والتاني
قديم 11-10-2013, 05:43 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=99110
في حد يسيب الفلتر كل دة
انا شاكك في سلامة طرمبة الزيت
وشاكك ايضا في سلامة سوست اسطوانة الدبرياج

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.