العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 14-10-2013, 03:41 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي ضبط رجلاش الدبرياج....إزاى؟؟؟

كل عام و أنتم بخير
و عيد سعيد علينا كلنا
--------------
كنت عاوز أطلب منكم طلب (بما إن المنتدى فيه أخى الأستاذ أدهم و ربنا يباركله عامل أحلى شغل و الأحسن أنه مصورة من الألف للياء (لأن معظم شروحاتنا هنا نظرى, أو مدعمة بصور قديمة و أتحذفت و لو فيه فيديو يبقى أجنبى , لذلك كنت بأحلم بحملة فيديوهات صيانة مصرية كاملة زى بتاعة الأستاذ هشام الجزار و الأستاذ أدهم و غيرهم, بس سلسلة كامله).

عاوز أعرف طريقة ضبط مقاس الدبرياج (الدبرياج عالى أو واطى)
أنا أعرف أنه ليه مقاس ( فى كتالوج اللادا 25-35 مم)

الموضوع ممكن يكون بسيط بس أنا حصل معايا موقف :
واحد ميكانيكى معندوش ضمير منه لله نزل تحت العربية و لعب فى الدبرياج بقيت ماشى من غير سحب نهائى, كان عاوزنى أغير طقم دبرياج و مش عاوز العربية تمشى من قدام الورشة, و بصراحه عاندت و زقيتها لميكانيكى تانى بس مش عاوز أقولكم تعبت أد أيه, فمش عاوز أتعرض للموضوع ده تانى.

طبعاً لو فيه صور مع الشرح يا ريت, لو فيديوهات أنجليزى يا سلام, و لو فيديوهات عربى بقى يبقى تتعزموا عندنا.

قديم 01-11-2013, 09:36 PM
elnagar175 elnagar175 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد النجار فنى ميكانيكا سيارات
التخصص العملى: فنى ميكانيكا سيارات

elnagar175 is on a distinguished road
Post رد: ضبط رجلاش الدبرياج....إزاى؟؟؟

مساء الخير
مستر الدبراج فى اللادا من تحت الجانب اليسار للسيارة يعنى تحت السائق يوجد بين المستر وبين فرش الدبرياج مسمار لة رجلاش صامولة 17 وصامولة 13 كنتر لو الدبرياج بيفصل فوق يتم ربط الصامولة 17 ناحية المستر يعنى هيبقا ربط يمين مع عقارب الساعة والربط يكون من ناحية مؤخرة السيارة ولازم يكون معاك بنز امريكانى علشان تمسك صوبع الدبرياج ونتا بتربط الصامولة بتاعت الرجلاش ولو الدبرياج واطى هتعكس الحركة على حسب البدال مش المقاس
ودمتم بخير
‏‎www.facebook.com/servicemotors