العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 08-07-2009, 09:13 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dahab مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بعد اذن حضرتك يا استاذ محمود انا كنت محتاج اعرف احسن نوع لمض يركب فى الاكسارا. انا عندى اللمبه اللى فى الفانوس الشمال الواطى بتعها اتحرق شغاله عالى بس
لو عند حضرتك اى معلومه عن الانواع والاسعار واماكن البيع يبقى كتر خيرك
والف شكر لحضرتك
اخي العزيز
افضل الانواع فلبس و انواع عديده .
اما تغير اللمبه افتح الغطاء وراح تشوف اللمبه .
الافضل اذهب الى كهربائي سيارات اذا ما عندك خبره.
تحياتي
هذه الموقع شرح بالصور تغير اللمبه الاكسارا2
http://rolfje.wordpress.com/2006/03/...citroen-xsara/

التعديل الأخير تم بواسطة mahmoudfs ; 08-07-2009 الساعة 09:23 PM
قديم 08-07-2009, 09:32 PM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

شكرا يا جماعة على الردود شكرا ابو الدهب وشكرا ايمن وشكرا محمود

طيب ممكن حديقولنا تفرق ايه فى الكماليات مثلا عن الكورى او الايطالى مثلا وسعرها كام فى المتوسط

ptmnlo123per122

قديم 09-07-2009, 01:19 AM
fepsceasar fepsceasar غير متواجد حالياً

fepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond repute

انا بحب الاكسارا وبحب كل الناس اللى بتشارك فى منتدى سيتروين

ابو كمال
قديم 09-07-2009, 02:55 AM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MosTafaFox مشاهدة المشاركة

شكرا يا جماعة على الردود شكرا ابو الدهب وشكرا ايمن وشكرا محمود

طيب ممكن حديقولنا تفرق ايه فى الكماليات مثلا عن الكورى او الايطالى مثلا وسعرها كام فى المتوسط

ptmnlo123per122
العفو يادرش ده من بعض ماعندكم ياباشا

اما بخصوص تفرق ايه عن الكورى والايطالى

اولا هى اقرب للأيطالى منها للكورى تماما

عفشه ناشفه بعض الشئ مقارنة باليابانى والكورى

عوامل امان abs و 2 ايرباج وده قياسى فى كل سيارات الاكسارII

فتيس رياضى بمعنى الكلمه بياخد الاوامر ويتم تخزينها فى الكنترول الخاص بالفتيس

ليعرف طريقة قيادتك وتنفيذ الاوامر كما تم تخزينها.

بمعنى انك ممكن تركب اكسارا 2 صاحبها مابيجريش وما بيعملش كيك داون ولا يستخدم القياده الرياضيه فى اغلب الاحوال تحس ان العربيه مش بتنفذ اوامرك مظبوط لأنه تم تخزين مود القياده الغير رياضيه التى تم تعويدها عليه من قبل صاحبها والعكس ايضا

زجاج كهربى بالكامل 4 زجاج مرايات كهربا باور طبعا (بس تقيل سنه) زى كل الاوروبى
كراسى مريحه جدا رياضيه

تكييف تمام لا يؤثر تقريبا على السحب (لو السياره مضبوطه تمام)
موتور قوى جدا يسمى N7 وده نزل فى موديلات كتيره جدا وتم تطويره عن طريق مجموعة PSA العالميه المالكه لبيجو وستروين
وموجود فى الموديلات الاتيه:
ستروين C4 - بيجو 307 - بيجو 207 -بيجو 206 1600 cc - ستروين C3 1600 - اكسار2 اما البيجو 308 فهو موتور N7 بس جيل احدث

ولعلمك السياره اكسار 2 لسه بتحدم فى الراليات حتى الأن وياما سبيستيان لوب اخد بيها جوائز

وتقدر تعمل سوفت وير للكنترول الخاص بالموتور تعلى الهورس باور الى 130 حصان من غير اى تربو او ماشابه ذلك.

وفتح الشنطه والباب بالريموت ناهيك عن كمبيوتر الرحلات و الPSI ووظائفه وتأمينه ضد السرقه عن طريق تكويد المفتاح.

ويارب ماكونش نسيت حاجه ولو نسيت محمود ودهب يفكرونا

أبو الفتوح رئيسأ
قديم 09-07-2009, 01:18 PM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of

الف شكر لحضرتك يا استاذ محمود فعلا انا رحت اربكوم فى مدينه نصر واستقريت على الفليبس (120 ج) وان شاء الله الاجازه اللى جايه هروح اركبهم وهما فعلا حلوين اوى وهبقى اقول اخبارها اه

انت يا ايمن كده قلت كل حاجه الله ينور عليك يا كبير ptmnlo123per171

I'M always
DAHAB
it's my Name