العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 26-06-2012, 09:15 AM
mera70 mera70 غير متواجد حالياً

mera70 is on a distinguished road
افتراضي رد: شرح جميع استفسارات تقسيط المستعمل

انا عندى عربية 128 موديل 86 اساسياتها ممتازة يعن دو وركب على كزل بامانة بدون اى تظبيطات انا تانى رجل عليها . وعايزة ادخلها فى لانوس او شيفورليه او هيونداى موديل حديث نسبيا وحالة حلوة ويكون الفرق مش اكتر من 30000 ولو هاقصته يبقى نظام القسط ايه
قديم 07-07-2012, 02:53 AM
midoasaad midoasaad غير متواجد حالياً

midoasaad is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

اعزاء هنا ان شاء الله هتجد كل الاسئلة والاجوبة لكل الاستفسارات ال بدور فى زهنكم عن تقسيط الجديد والمستعمل
وهنبداء بالمستعمل
س‌)عايز اشترى عربية مستعملة ادفع مقدم كام واقسط على مدة قد اية
اقل مقدم الان فى مصر 40% من ثمن اى سيارة مستعملة وتقسط الباقى على مدة من سنة الى خمس سنوات يحدد حسب موديل السيارة وحسب الضمنات للمشترى
س) لية ميكونش فى مقدم 25% زى السيارات الجديدة
لانها عربية استعملت وبتالى بعد مدة حتى لو كسر زيروا هيكون فى قسط عليك ومصاريف صيانة ( ومظنش ان اى حد ممكن يكون ملتزم فى السداد مع كل المصاريف دة )
س‌)ينفع اقسط عربية بصورة ودية وميكونش فى ضمنات كفاية لى يعنى بصورة البطاقة بس
لاعلشان مفيش اليوم اى جة تمول السيارات وميكونش واخد ضمنات كفاية تجاة المشترى ولا بنك ولا شركة تمويل
س) لية فائدة المستعمل بتكون كبيرة فى مصر
اى شركة او اى فرد بيقوم بتمويل بيكون واخذ قروض وبيرجع يبيع القروض دة فى شكل تقسيط سيارات وبتالى هو واخد قرض بفائدة ولازم يدخل لية عائد على ذلك (مع مراعات المصاريف وان فى عملاء بتتعثر وقضاء وامور كثيرة ......................... ............)
س‌)كل الناس بتشتغل فى تقسيط المستعمل معنى كدة ان فى جهات كثيرة لتمويل
لا يوجد جهات كثيرة للتمويل اغلب المعارض بتتعامل مع نفس الجهات فى تمويل السيارات والنظام واحد
س‌)طيب عايز اقسط عربية وهدفع المبلغ على سنة او ستة اشهر ممكن تعمل الموضوع دة ودى بينى وبينك
اكبر التوكيلات فى ظل الظروف الاقتصادية دة لا تستطيع تاخير 5 الف جنية من ثمن السيارة لو لمدة شهر واحد ودة طبيعة اى انسان فى اقراض مال الى اى شخص اخر وبتالى هيطبق عليك نفس النظام ولازم تثبت دخلك وتقسط على المدة ال انت عيزها وتتلتزم
س‌)طيب لو انا قولت عايز اقسط على 3 سنوات وربنا كرمنى بفلوس بعد حصولى على السيارة المستعملة ب 6 اشهر ينفع ادفع الفلوس مروة واحدة
نعم وبتالى هيتم خصم فوائد المدة القادمة ويسوى لك المبلغ المتبقى باكملة
س‌)اية الضمنات ال مطلوبة منى
صورة البطاقة وايصال كهرباء للمكان اقامتك حتى لو مش باسمك وباسم زوجتك او والدك او اخوك
اثبات الدخل بورقة مفردات مرتب والى اصحاب السجل التجارى اثبات دخل بكشف حساب بنكى
يعنى اى حد بيقول ان دخلة كل شهر كبير يثبت الموضوع دة ( ولو هو صريح مع المكان البيشترى منة هيوضح لية كل الامور وازاى يساعدة علشان يجيب عربية
س‌)طيب انا مش من سكان القاهرة ينفع اقسط
سابقا كان ينفع ومن بداية 2009 لا وبعد مدة مش كبيرة هيرجع تانى تقسيط المستعمل للمحافظات
الى كل الناس لو عندك اى استفسار ممكن تكتبة بوضوع وانا هرد عليك ولو مستعجل 0125485222
وتابعونا فى الجزء الثانى لتوضيح انظمة تقسيط الجديد
السلام عليكم اخ سيف اولا اود اشكرك على الموضوع الاكثر من رائع
ثانيا احب استفسر عن شئ انا بشتغل مدرس فى ليبيا بمرتب حوالى 8 الاف مصري فى الشهر وعايز اجيب عربيه قسط ينفع ولا ايه الظروف علما بأني من سكان المنصوره
ارجو الرد سريعا
قديم 14-07-2012, 06:03 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mera70 مشاهدة المشاركة

انا عندى عربية 128 موديل 86 اساسياتها ممتازة يعن دو وركب على كزل بامانة بدون اى تظبيطات انا تانى رجل عليها . وعايزة ادخلها فى لانوس او شيفورليه او هيونداى موديل حديث نسبيا وحالة حلوة ويكون الفرق مش اكتر من 30000 ولو هاقصته يبقى نظام القسط ايه
عايز لانوس موديل كام
كمان ضمنات حضرتك اية ومقيم فى القاهرة ولا لا
للاستفسار السريع
09009488
قديم 14-07-2012, 06:05 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoasaad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم اخ سيف اولا اود اشكرك على الموضوع الاكثر من رائع
ثانيا احب استفسر عن شئ انا بشتغل مدرس فى ليبيا بمرتب حوالى 8 الاف مصري فى الشهر وعايز اجيب عربيه قسط ينفع ولا ايه الظروف علما بأني من سكان المنصوره
ارجو الرد سريعا
المستعمل مينفعش علشان حضرتك مقيم فى المنصورة
الجديد ممكن
للاستفسار السريع
09009488
قديم 15-07-2012, 01:12 AM
الصورة الرمزية amamdouh2000
amamdouh2000 amamdouh2000 غير متواجد حالياً

amamdouh2000 will become famous soon enough

السلام عليكم استاذ /سيف
انا موظف بوزارة المالية ومن سكان القاهرة وممكن ادفع مقدم حوالي 10000 جنيه وقسط شهري حوالي 800 جنيه لسيارة تكون في حدود من 35 الى 40 الف جنيه فما هي المستندات المطلوبة وكيفية الاتصال بحضرتك والتنسيق لأني جاد جدا وهل السيارة المطلوبة ستقوم حضرتك بتوفيرها ام الموضوع تمويل فقط برجاء الافادة ولكم جزيل الشكر

السلام عليكم استاذ /سيف
انا موظف بوزارة المالية ومن سكان القاهرة وممكن ادفع مقدم حوالي 10000 جنيه وقسط شهري حوالي 800 جنيه لسيارة تكون في حدود من 35 الى 40 الف جنيه فما هي المستندات المطلوبة وكيفية الاتصال بحضرتك والتنسيق لأني جاد جدا وهل السيارة المطلوبة ستقوم حضرتك بتوفيرها ام الموضوع تمويل فقط برجاء الافادة ولكم جزيل الشكر وكيفية الاتصال بحضرتك

انا ارسلت لحضرتك مشاركة في موضوع اخر ولكن لاثبات الجدية وبعد قراءة جميع المشاركات في الموضوع اعرف حضرتك اني موظف في مصلحة الضرائب واريد سيارة بيجو 405 كاملة منوال موديل 97 او 98 او اي سيارة في حدود من 35 الى 40 الف جنيه ممكن ادفع 10000 جنيه مقدم واقسط حوالي 800 جنيه
لو موجود عند حضرتك السيارة بالمواصفات المطلوبة برجاء الرد والافادة مع العلم ان من سكان عين شمس ومفردات المرتب الخاصة بي حوالي 2800 جنيه
وفاتورة التليفون باسمي

التعديل الأخير تم بواسطة Saif eldien ; 25-07-2012 الساعة 05:47 PM