العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 26-02-2013, 12:17 PM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all
افتراضي رد: مشكله مش فاهمها في دايرة التبريد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly_722000 مشاهدة المشاركة

يا اخى الفاضل قولنا لسيادتك غير الثيرموستات الميكانيكى لانه لو شغال العربية مش ممكن تبرد
وفيه حالة بيحصل فيها تبريد اضافى وفيه بتستمر المراواح شغالة حوالى 10 دقائق تقريبا وذلك عند تكرار ارتفاع الحرارة لحد معين وده موضوع خاص بالستروين
حضرتك المسئول عن الحفاظ على درجة حرارة الموتورحتى لا تنخفض هو الثيرموستات الميكانيكى
غيرت الثرموثتات امبارح والمفاجئه بالنسبه ليا اني لما فكيت القديمه لقيتها مجوفه من جوه يعني كانت متشاله اساسا
المهم ركبت الجديده وحطيت الميه والدنيا ظبطت دلوقتي الحراره بقت ثابته لما بجري
بس لسه موضوع المروحه الي بتفضل شغاله الي مجنني ان الموضوع ده مش بيحصل بكثره غير وقت الظهر والدنيا حر اليومين دول انما باليل نادرا اما يحصل
قديم 28-02-2013, 10:59 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

مبدئيا هل تقدر تميز انهى سرعة من التلاتة اللى المروحة بتفضل شغالة عليها لما تطفى ؟
لان السرعة البطيئة و السريعة الاتنين من خلال ال ecu
لكن السرعة المتوسطة للمروحة التحكم فيها من ال bsi و دا اختصار ل Built-in systems interface
بص على اللينك دا موضح شوية حاجات
http://ftp.psyborg.rpg.pl/hdi/Citroe...e%20Filter.pdf
دا كتاب 155 صفحة مش عارف بتاع عربيتك و لا لأ بس على الاقل شارح ال 3 سرعات للمروحة بالتفصيل على حسب قيمة ضغط الفريون
الصفحة 60
III - FAN UNIT (1510)
The ECU controls operation of the fan unit at low speed if the pressure is greater than
10 bars (off if the pressure is less than 7 bars).
The ECU controls operation of the fan unit at high speed if the pressure is greater
than 22 bars (off if the pressure is less than 19 bars).
Note: The BSI controls operation of the fan unit at mid speed if the pressure is
greater than 17 bars (off if the pressure is less than 14 bars).

بحاول ادور على التحكم فى سرعات المروحة لدورة التبريد مش التكييف

بس على الاقل حاول تتاكد من ان الهوا متاخد مظبوط من خلال صمام ال bleed اللى هو رقم (1) فى الرسمة بتاعتك

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا

التعديل الأخير تم بواسطة احمد على 1999 ; 28-02-2013 الساعة 11:08 AM
قديم 28-02-2013, 11:27 AM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

كدا بقى بعد ما قريت كتير فى منتدى عربيات فرنساوى من الواضح ان الموضوع طبيعى فى الفرنساوى مش انت لوحدك ههههههههههههههههههههههههه

فى ناس بتقول طبيعى بعد ما تقفل المروحة ممكن تشتغل 6 ثوانى و بحد اقصى 6 دقايق
و فى ناس بتقول ان حتى لو المروحة مشتغلتش بعد ما تطفى او اشتغلت شوية و وقفت .......... لما ترجع تانى تدور العربية حتى لو بعد ربع ساعة مثلا الحرارة تلاقيها عالية و المراوح تشتغل على طول
على فكرة انا اؤكدلك ان فى كل العربيات بعد ما تطفى الماتور الميه بتسخن ازيد من اخر وضع قبل ما تطفى .............. و التفسير ان لما العربية تطفى انت كدا وقفت دورة تقليب الميه و الميه حتقف ................. الميه اللى فى البلوك حتقعد تمتص الحرارة ............ الميه اللى فى الرادياتير صحيح ممكن المروحة لو بتشتغل حبه بعد ما تطفى حتسمح ان الميه فى الرادياتير تبرد شوية ............. بس اللى فى البلوك عمالة تمتص حرارة ............ بمجرد لما تيجى تدور تانى بعد فترة متوسطة ( لا هى قصيرة قوى بحيث ميه البلوك ملحقتش تمتص ......... و لا هى فترة طويلة قوى ان الميه كلها تبدد حرارتها ) لكن السر فى فترة بين البنين

يعنى مثلا فى اللانوس عندى بالرغم ان مستحيل المراوح تشتغل و العربية مطفية ( لان السيستم كدا فى اللانوس ) بس فعلا انا ساعات ببقى متأكد ان العربية مبطلة و المراوح مكنتش دايرة
و اجى ادور بعد فترة ( اللى هى ينطبق عليها فترة اللى بين البنين ديى) الاقى المراوح اشتغلت على طول
فى سر تانى
فى اللانوس و معظم العربيات المتخلفة هما ريحوا دماغهم و عداد الحرارة أنالوج ......... و فوق كدا متعمدين ان العدادات ديى متتحركش فى المارجين الطبيعى .......... يعنى العداد شبه ثابت طالما فى مدى التشغيل الطبيعى
عكس الستروين ان من الواضح ان من كتر صراحته حيسبب قلق للسائق

نسيت اقولك .............. زيادة تاكيد اتاكد ان الهوا متاخد مظبوط و غطا القربة سليم

و انا و الله اعلم شبه متاكد ان عربيتك طبيعية .............. هو بس لو تعرف اصلها ايه لما كانت زيرو يمكن هى كدا فعلا

قديم 28-02-2013, 12:44 PM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

كدا بقى بعد ما قريت كتير فى منتدى عربيات فرنساوى من الواضح ان الموضوع طبيعى فى الفرنساوى مش انت لوحدك ههههههههههههههههههههههههه

فى ناس بتقول طبيعى بعد ما تقفل المروحة ممكن تشتغل 6 ثوانى و بحد اقصى 6 دقايق
و فى ناس بتقول ان حتى لو المروحة مشتغلتش بعد ما تطفى او اشتغلت شوية و وقفت .......... لما ترجع تانى تدور العربية حتى لو بعد ربع ساعة مثلا الحرارة تلاقيها عالية و المراوح تشتغل على طول
على فكرة انا اؤكدلك ان فى كل العربيات بعد ما تطفى الماتور الميه بتسخن ازيد من اخر وضع قبل ما تطفى .............. و التفسير ان لما العربية تطفى انت كدا وقفت دورة تقليب الميه و الميه حتقف ................. الميه اللى فى البلوك حتقعد تمتص الحرارة ............ الميه اللى فى الرادياتير صحيح ممكن المروحة لو بتشتغل حبه بعد ما تطفى حتسمح ان الميه فى الرادياتير تبرد شوية ............. بس اللى فى البلوك عمالة تمتص حرارة ............ بمجرد لما تيجى تدور تانى بعد فترة متوسطة ( لا هى قصيرة قوى بحيث ميه البلوك ملحقتش تمتص ......... و لا هى فترة طويلة قوى ان الميه كلها تبدد حرارتها ) لكن السر فى فترة بين البنين

يعنى مثلا فى اللانوس عندى بالرغم ان مستحيل المراوح تشتغل و العربية مطفية ( لان السيستم كدا فى اللانوس ) بس فعلا انا ساعات ببقى متأكد ان العربية مبطلة و المراوح مكنتش دايرة
و اجى ادور بعد فترة ( اللى هى ينطبق عليها فترة اللى بين البنين ديى) الاقى المراوح اشتغلت على طول
فى سر تانى
فى اللانوس و معظم العربيات المتخلفة هما ريحوا دماغهم و عداد الحرارة أنالوج ......... و فوق كدا متعمدين ان العدادات ديى متتحركش فى المارجين الطبيعى .......... يعنى العداد شبه ثابت طالما فى مدى التشغيل الطبيعى
عكس الستروين ان من الواضح ان من كتر صراحته حيسبب قلق للسائق

نسيت اقولك .............. زيادة تاكيد اتاكد ان الهوا متاخد مظبوط و غطا القربة سليم

و انا و الله اعلم شبه متاكد ان عربيتك طبيعية .............. هو بس لو تعرف اصلها ايه لما كانت زيرو يمكن هى كدا فعلا
انا متشكر جدا ليد يا أحمد بيه
وانا بفضل الله وصلت لأصل المشكله اخيرا
مشكله انها بتبرد علي السريع انا اشتريت ثرموثتات وغيرتها بنفسي والدنيا ظبطت الحمد لله

بالنسبه لموضوع المروحه الي كان مجنن اههلي بعد ماقريت كتير اوي في موضوع المروحه والكنترول بتاعها ونزلت كتاب عن ال ECU نفسها من شركه بوش ولقيت ان المروحه بتشتغل بناء علي 3 معلومات بتروح لل ECU وهما كالتي
1- درجه حراره الموتور
2-معلومه ان التكييف اشتغل وانه محتاج دورة التبريد تشتغل
3- احتياج زيت الفتيس الأوتو للتبريد

فاقومت اشتريت حساس حرارة جدديد وغيرته بنفسي برده وحطيت ميه وخدت هواء
والدنيا برده زي ماهيا

فضلت ادور هو بياخد معلومه التكييف دي منين لحد مالقيت القصه الي انت كاتبها فوق دي بتاع الضغط في دورة التكييف وعرفت ان المسئول عنها حساس ضغط موجود علي مواسير الفريون عند سربنتينه التكييف
وقومت مجرب والمروحه شغاله والعربيه عماله تبرد فصلت الفيشه بتاع الحساس ده
وكانت الفرحه الكبري بالنسبه ليا ان المروحه وقفت وسخنت العربيه لحد ماوصلت لل 92 واشتغلت المروحه علي البطيء وفصلت وهكذا وبقالها يومين زي الفل

وبعد كده اخيرا وصلت للتحليل النهائي للمشكله ان حاجة من اتنين يا حساس الضغط ده بايظ فا بيدي معلومه غلط ان ضغط التكييف عالي وعلي الأساس ده بيشغل المروحه
ياأما فعلا انا عندي الضغط بتاع الفريون عالي وده الي هاتأكد منه انشاء الله

اما موضوع ان العربيه لما بشغلها تاني الاقي الحرارة ازيد انا خلاص اقتنعت بالموضوع ده بعد ماقريت برده
قديم 01-03-2013, 08:54 AM

طيب يا رب خير متابع معاك
فى رأيى تبتدى بقياس الشحن بتاع الفريون ممكن يكون عالى فعلا