العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 14-12-2011, 11:09 AM
OBEAnet OBEAnet غير متواجد حالياً

OBEAnet is on a distinguished road
افتراضي باركولي أخيرا صرت ماتريكساوي

باركولي أخيرا صرت ماتريكساوي اشتريت ماتريكس 2007 أوتماتيك 1.8 مستخدمة وماشية 49000 كيلومتر السيارة حالتها ممتازة جداً وعندي طلب لو أمكن!!!

# الطلب الأول معروف من كاتالوج الماتريكس إن خزان البنزين يسع لــ 55 ليتر بس حابب أعرف لمبة التنبيه حق البنزين لما بتولع كم يكون في الخزان لترات متبقية بالضبط؟؟

# الطلب الثاني أريد كتيب مالك السيارة Owner's Manual للماتريكس 2007 كيف يمكن الحصول عليه بحثت في النت ولم أجده..

# الطلب الآخير وأنا عارف إني كثرت عليكم الطلبات إيه التغيرات إللي لازم أعملها في السيارة من سيور أو خصوصاً وإن مشيت بيها وهي الآن 51000 كيلو متر ومش عارف إن كان مالكها الأول قد قام بتغيرات فيها ولا لأأأ..... ؟؟؟

ومشكور سعة صدركم ومنتظر ردكم !!!
قديم 14-12-2011, 12:17 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: باركولي أخيرا صرت ماتريكساوي

طيب اولاً الف مبروك ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها

ثانياً بالنسبة لاستفسارتك هحاول اجاوبك باللى اعرفه وان شاء الله باقى الاخوة يفيدوك اكتر منى

بالنسبة للاحتياطى فى خزان الوقود فهو غالباُ بيكون 7 لتر فى كل العربيات بس مش متاكد فى الماتريكس كام بس غالبا هيبقى نفسه او يختلف بسيط

بالنسبة للصيانات اللى ممكن تعملها فاهم حاجة تغير زيوت موتور / تكشف على زيت الفتيس والباور
وفلاتر الهواء والبنزين والتكييف
وبالنسبة للسيور المفروض تغير كاتينة ودينامو وتكييف
وتبص على تيل الفرامل لو محتاج تغيير يتغير
تراجع على حالة الكاوتش وتعمل تدوير لمواقع العجلات

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-12-2011, 01:45 PM
OBEAnet OBEAnet غير متواجد حالياً

OBEAnet is on a distinguished road

أخي AboNoRa
مشكوووووور على مرورك وتفاعلك،،،

أنا قريت في مشاركة سابقة بأن المتبقي من البنزين من 8 إلى 10 ليتر عشان كده أنا أريد معرفة الباقي بالضبط حسب كاتلوج السيارة ومشكووووووور ألف مرة على إفادتك لي بخصوص الصيانة..

دمت بصحة وعافية!!
قديم 14-12-2011, 02:02 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

الف مبروك ربا يديك من خيرها ويكفيك شرها

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 14-12-2011, 03:59 PM
kastan kastan غير متواجد حالياً
من انا؟: أتمنى أن يرضى عنى ربى فى الدنيا و الاخره
التخصص العملى: INSPECTOR(SCA

kastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud ofkastan has much to be proud of

الف مبروك على العربيه وربنا يباركلك فيها واظن ان ابو نورا ئال لحضرتك على المفيد كله ربنا يديك خيرها