العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 21-06-2010, 03:09 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أي مقارنه شامله تحتاجها أسأل أحمد سالم.

حضرتك فعلا شكلك فاهم أوى فى العربيات وهذا يشجعنى لاسألك عن الهيونداى ماتركس 2001

1- لو الواحد بيجيب عربية ماتركس كورى 2001 مانيول تبقى متوسط سعرها كام فى مصر لو عاملة اقل من 200 الف كيلوا ومفيش عيوب فيها فى الشكل؟
2- هل العربية دى فيها نظام ABS مع سنة الصنع 2001 ولا دة نظام بيركب فى العربيات اللى سنة صنعها احدث
3- هل الزجاج كهربائى للاربع أبواب ولا الأثنين اللى قدام بس
4- أيهما افضل - عربية ماتركس 2002 وعاملة مسافة كبيرة ولا عربية 2001 وعاملة مسافة اقل؟
5- ما فائدة فوانيس الشبورة اللى بيقولوا عليها وهل وجودها يرفع ثمن السيارة؟

أنا متشكر لك على الإجابة يا باش مهندس أحمد، ومعلش لو الأسئلة تبدوا ساذجة بس أنا جديد فى حكاية العربيات ودى أول عربية أشتريها ومش عارف اقيم سعرها على أى أساس.
قديم 21-06-2010, 05:18 PM
Dr.Khaled Youssef Dr.Khaled Youssef غير متواجد حالياً

Dr.Khaled Youssef has a spectacular aura aboutDr.Khaled Youssef has a spectacular aura about

لو سمحت ايهما افضل السيات ابيزا ام الفيات ايفو؟ و ما هى قدرة محرك ال ايفو المصرى؟
قديم 23-06-2010, 01:43 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

حضرتك فعلا شكلك فاهم أوى فى العربيات وهذا يشجعنى لاسألك عن الهيونداى ماتركس 2001

1- لو الواحد بيجيب عربية ماتركس كورى 2001 مانيول تبقى متوسط سعرها كام فى مصر لو عاملة اقل من 200 الف كيلوا ومفيش عيوب فيها فى الشكل؟
2- هل العربية دى فيها نظام ABS مع سنة الصنع 2001 ولا دة نظام بيركب فى العربيات اللى سنة صنعها احدث
3- هل الزجاج كهربائى للاربع أبواب ولا الأثنين اللى قدام بس
4- أيهما افضل - عربية ماتركس 2002 وعاملة مسافة كبيرة ولا عربية 2001 وعاملة مسافة اقل؟
5- ما فائدة فوانيس الشبورة اللى بيقولوا عليها وهل وجودها يرفع ثمن السيارة؟

أنا متشكر لك على الإجابة يا باش مهندس أحمد، ومعلش لو الأسئلة تبدوا ساذجة بس أنا جديد فى حكاية العربيات ودى أول عربية أشتريها ومش عارف اقيم سعرها على أى أساس.
يا جماعه سيبكم من الالقاب الاحترام بينا من اسلوب كلامنا انا اسمس احمد و خلاص

المهم يا سيدي ردا على اسئلتك
الميتركي او الماتركس زي ماهو شائع في مصر عربيه لطيفه الى حد كبير انا شخصيا أختبرتها و كانت جيده طبعا لا انصحك انك تشتري اي سياره ماشيه اكثر من 100 الف خصوصا لو كوري لان فيه عيوب لا تظهر من مجرد الكشف على السياره و بتظهر مع تقدم عمر السياره و هذا سيقودني الى سؤال عندك و هو ايهما احسن سياره قديمه ماشه قليل و للا جديده ماشيه كتير هو مبدأيا عمر السياره يقاس بعدد الكيلومترات و ليس مجرد سنه الصنع و في حاله الميتريكس فلا يوجد فرق جوهري بين الموديلات القديمه و الجديده و جميعها استخدمت المحرك المستخدم في هيونداي النترا موديل 2002 و 2003 و الجيتز و الفيرنا العيب الوحيد من وجه نظري في هذه السياره هو ان قاعدتها عاليه و الشبابيم كبيره لدرجه تحس انك قاعد في الشارع ثانيا ان الكنبه الخلفيه فوق التعليق الخلفي مباشره مما يعطي الراكب الخلفي احساس بالمطبات اكثر من اي سياره اخرى بالنسبه لفوانيس الشبوره الاصل في ابتكارها كانت لتضيء لك في الضباب او الشبوره هذا عن طريق وضعها في مكان منخفض من السياره بحيث تفرش على الارض بدون ان تنعكس على سحابه الضباب بعكس الفانوس العادي للاسف في معظم السيارات متوسطه الثمن مثل الميتريكس هي مجرد شكل جمالى و لكنها لا تعطيك الاضائه الكافيه يمكنك الاستعواض عنها باليد لايت او الزينون و هو الارخص حاليا بالنسبه للاسعار و الاوبشنز
موديل 2001 معظمه كان فول اوبشن يعن اربعه زجاج كهربائي ارخص سعر سوف تجده ابتداء من 50000 و انت طالع حسب السنه و الحاله و لو فيه اي استفسار انا جاهز السياره 1600 الحصان الحقيقي 106 و سبك من اي ارقام اخرى تتقالك و 145 نيوتن متر عزم

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 23-06-2010, 01:59 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledtawab مشاهدة المشاركة

لو سمحت ايهما افضل السيات ابيزا ام الفيات ايفو؟ و ما هى قدرة محرك ال ايفو المصرى؟

المقارنه صعبه فكلاهما سيارات أوروبيه عريقه و لكن خلينا نحسم الاجابه لو حتتكلم على الفئه ال 1400 سي سي السيات حتكسب أولا
السيات 1400 سيي سي مقابل الفيات بونتو ايفو 1400 سي سي كلاسيك
أعلى فئتين

سيات بونتو
85 حصان 77 حصان
132نيوتن.متر 125نيوتن.متر
السرعه القصوي تقريبا واحد الديزاين من وجه نظري يرجع الى زوقك الشخصي مع تفوق الايفو في التبلوه الداخلى طبعا ثبات امان فخامه الاثنين متقاربين جدا

السعر السيات 99000 جنيه الينتو 97000 لأعلى فئه تاره ملتيفنكشن + تقنيه بلو اند مي

الفئه الرياضيه سيات 1600 سي سي و بنتو 1400 سي سي ايفو تربو
سيات بونتو
105 حصان 120 حصان
153نيوتن.متر 206نيوتن.متر
السرعه القصوي للسيات 185 كيلومتر و ان كانت تكسرها اما الايفو معاك ربنا طبعا انت شايف الفرق البشع
السعر السيات 119000 جنيه مش فاهم ليه؟؟؟؟ البنتو 116900 وهنا الصفقه رابحه في صالح الفيات تماما فبعكس فئه ال 1400 الفيات تفوقت امكانيات و سعر بالاضافه لجير بوكس 7 نقلات 6 امامي و الخيار متروك ليك

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 25-06-2010, 04:28 PM
SHEETOS SHEETOS غير متواجد حالياً

SHEETOS is on a distinguished road

لو سمحت انا بقالى حوالى 4 اسابيع بدور على عربية فى حدود 45 الف وكان قدامى كذا حاجة بس اخيرا و الحمد لله رسيت على حاجة من اتنين سيات ابيزا 2001 او 2002 او بولو 2001 او 2002 بص حضرتك انا احتياجى للعربية انى بسافر بيها حوالى 3 او 4 ايام فى الاسبوع حوالى 150 كيلو بس انا كنت خايف من حكاية 1000 سى سى . و لقيت واحده بولو 2001 و 1400 سى سى بس هيدروماتيك انا مش عارف ده متسقط ولا هو الماتور جاى كده و بعدين حضرتك ايه رايك فى حكاية الهيدروماتيك دى ولا اشوف حاجة مانيوال احسن