العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 19-07-2009, 03:11 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

ايه يا عم سام ! دى تانى مره تجيب سيرة البراغيت ! ptmnlo123per1106

أنا حاسس بجسمى بيتقرص و أنا بأقرأ المشاركه !! ptmnlo123per122

Dr. Bolbolan ptmnlo123per154
قديم 19-07-2009, 04:49 PM
الصورة الرمزية د.محمود صلاح
د.محمود صلاح د.محمود صلاح غير متواجد حالياً
من انا؟: تجارة
التخصص العملى: تجارى
هواياتي: سيارات

د.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant future

كرهتا من يوم ما لقيت الأكصدام راكب بكلبسات خفيفة واتفك من حكة فى حائط ( سيارة صديق لى )
قديم 19-07-2009, 06:17 PM
الصورة الرمزية امام بدر
امام بدر امام بدر غير متواجد حالياً
صاحب مؤسسة الرواد لايجار السيارات
من انا؟: امام بدر
التخصص العملى: صاحب مؤسسة الرواد لايجار السيارات
هواياتي: السياااااااااااارات

امام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to all

السلام عليكم جميعا اوافقك الرأى اخ واو الان انى اجد الموضوع بمصر ابتدى يختلف عن سابق وهو الانفراد بان يكون لى طابع معين اجدة فى سيارتى اى زوق زبون لاكن لا محالة طبعا اليابانى يابانى
قديم 19-07-2009, 07:53 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

هو انا الحقيقة يا جماعة عملت مقارنة مع السيارات اليابانى كمثال مش اكتر ,انما هناك الكثير من البدائل .
و انا اتمنى ان كيا او اى شركة تملك الطموح الكافى و عندها استعدا تشتغل , انها تتقدم و انها تحقق مراكز متقدمة فى سوق السيارات .

لكن بالنسبة لموضوع السيراتو انا الحقيقية كان سر استغبراى من هذة الحمى , هو ان السيارة لم تجرب بعد ,ولم يتم عمل اى اختبرات قيادة حقيقية لها , و لم تصدر اى تقارير خاصة بيها فى الخارج , حتى انها ليسة لم تصدر لامريكا بعد .

و اى سيارة فى بداية طرحها بيكون فى شىء من التوجس منها , حتى تتحرك فى الشارع و يعطى الشارع كلمة الاول و الاخيرة فيها , او تظهر التقارير و التجارب الشخصية التى تاكد نجاحها او فشلها , مثل ما حدث مع التويوتا ياريس على سبيل المثال .

يبقى اية سر هذة الحمى فى هذة السيراتو , هل المصريين اعجبو مثلا بالكمليات اللى فى السيارة , و كيا نجحت انها تستحوز على قلوب المصريين بجنوت 17 انش , لم تكن متوفرة من قبل الا فى السيارت الفائة الكبيرة , يترى هى دى الكماليات اللى كان بيبحث عنها فعلا المصريين و محتجنها ضرورى .

على فكرة عفشة السيراتو و الكيا سول بهذا المقاسات من الجنوت ناشفة جدا , و دة كلام كل تجارب القيادة الى تمت على الكيا سول اللى قرائتها .

يبقى المظاهر كانت جزء كبير من اسباب انتشار ظاهرة حمى هذة السيارة , انا طبعا مش ضد من قامو باختيار هذة السيارة عن اقتناع بيها و امكانيتها , لكن يبدو فى اعتقادى ان المظاهر لعبت الدور الرئيسى فى هذة الحمى بالنسبة لجزء كبير منهم .
قديم 19-07-2009, 11:46 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

طيب الكلام ده ممكن يتقال عن أي عربيه ..
أي عربيه علشان تتجرب و الناس تقول رأيها فيها محتاجه على الاقل سنتين تكون طلعت كل اللي جواها
يعني الكورولا الجديده اول ما نزلت الناس جريت عليها .. وبعد كده قعدوا يلعنو في الفتيس ...
والياريس الناس جريت عليها برضو .. لكن شكرو فيها و عجبتهم ..
والميجان اول ما نزلت كانت طفره ..لكن كله بيهرب منها دلوقتي ...
الموديل الجديد له الاغراء بتاعه برضو ... وشكل العربيه من الخارج مغري فعلا و جديد ..
لكن كيا مش شركه وليده الامس
و الاقبال على السيراتو الجديده أكيد مبني على سمعه السيراتو القديمه ... و كيا عموما ... و طبعا مواصفات العربيه مقابل تمنها ....
النهارده ايه هي العربيه الاوتو فتيس ترونيك ب 110 الف
او العربيه بايرباجز و ستارت ستوب وباركينج سنسورز و تكييف تاتش وفتحه سقف و و ... و الخ ... ب 125 الف ؟؟!!
الالنترا اقرب منافس وتعتبر اختها في الرضاعه مفيهاش الاوبشنز اللي في السيراتو ...
والكروز برضو مواصفاتها اقل و كمان الموتور اقل في الهورس باور ..
ولو اتكلمنا على ياباني يبقى بنتكلم في فرق لا يقل عن 20 الف جنيه للشارك او لانسر بومه ال 106 حصان اللي مش عارف اساسا بينتجوها فين حاليا !!
الكورولا ال 1300 مانيوال بتمن السيراتو هاي لاين
ممم .. ايه كمان ؟؟
بحاول افتكر ايه العربيات اللي في نفس الرينج .... قول معايا طيب ptmnlo123per147ptmnlo123p er118

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

الكلمات الدليلية
كيا سيراتو