العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 28-09-2012, 08:19 PM
emadgoda emadgoda غير متواجد حالياً

emadgoda will become famous soon enough
حصرى عايز تفك الحظر ... فى ثوانى ... تعالى وانا اقولك .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كتير مننا بيكون محتار يعمل ايه علشان يفك الحظر ويسأل هنا وهنا ويتلغبط وفى الاخر يبقى مش عارف هو هيعمل ايه .
انا بقولك اطمئن وان شاء الله مقضية .
ودى ببساطة اجراءات فك الحظر لكى يستفيد منها الجميع .. ان شاء الله

اولا الاوراق المطلوبة

1 - شهادة بيانات للسيارة
2 - الرخصتين ( المعاق + السيارة )
3 - السيارة
4 - المعاق ( صاحب السيارة )
5 - صورة من الافراج الجمركى للسيارة

وطبعاا ما تنساش تصور المستندات على قد ما ربنا يقدرك ... وبعدين اقولك تعمل ايه

ثانيا

تصحى الصبح بدرى وتروح رايح على مبنى مصلحة الجمارك بشارع يوسف عباس بمدينة نصرونصيحة منى ابعد عن يوم الخميس , والجمعة والسبت اجازة طبعااا
....
...
...
وصلت مصلحة الجمارك ..... حمدالله على السلامة
دور على اتنين بالأسم الاستاذ ممدوح . او الاستاذ عزت .... وللعلم دو الاتنين المختصين بالمطابقة للسيارة والصراحة الاتنين زى السكر ومعاملتهم سلسة بدون تعقيدات الروتين واهم ميزة فيهم انهم ما بيدققوش على وجود الجهاز بالسيارة
وغالبا هتلاقيهم اول باب يمين بعد ما تمر من البوابة الرئيسية

بس يا سيدى هتصور له كام ورقة وبعدين تدفع 73 جنيه على الخزنة وتجيبله الايصال وبعدين يروح ياخد معاك البصمة للعربية ويمضى المعاق .... والف مبروك فك الحظر
وهيبعتوا الجواب على المرور بتاع السيارة فى خلال اسبوعين

نصيحة هامة.
اوعى تروح او تهوب ناحية مصلحة الجمارك بالعربية وانتى لسه ما خلصتش الخمس سنين .لأن حوالين المصلحة بيكون فى ضباط وامناء شرطة من مباحث المرور فى زى ملكى وبيستنوا العربيات اللى زى كده ورايحه المصلحة ويقفشوها . انما لو خلصت الخمس سنين جمد قلبك وما يهمكش وربنا يستره ..

واى خدمة ... اخوكم عماد
قديم 29-09-2012, 05:26 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تفك الحظر ... فى ثوانى ... تعالى وانا اقولك .

يا عم انت قصدك علي فك الحظر بعد (( الخمس سنين ))
انا افتكرت ليها صرفة قبل كده وقاعد اقرا الموضوع وتابع عشان اعرف فين الثغرة لقيتك كاتب في الاخر بعد مدة الحظر هههههههههههههههههههه:smil eW4:
قديم 29-09-2012, 11:59 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

ابو الشوق كاديلك

قديم 29-09-2012, 02:44 PM
الباشاaa الباشاaa غير متواجد حالياً

الباشاaa is on a distinguished road

متشكر
قديم 29-09-2012, 05:01 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

:1401 09~347: