العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 23-11-2011, 09:55 AM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اكيد بعد كلمة المشير وتحقيق كافة المطالب يجب فض المظاهرات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Torn@doo مشاهدة المشاركة

يعنى هو كان لازم نعتصم ومليونية ومشاكل عشان يطلع يقول الكلمتين اللى بنتحايل علية يقولهم من شهرين
انا حاسس اننا بنتحرك زى السلحفاة
ع العموم تيجى متاخرة احسن من مفيش خالص
ويارب احمى بلدنا
تحيااااااااااتى
اهو قال الكلمتين اللى الثوار عاوزنها .. الثوار عملوا ايه رجعوا لا الناس دى مش عارف عاوزه ايه بالضبط
قديم 23-11-2011, 10:05 AM

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute

انا قررت اسيب مصر لبتوع التحرير مش اقول لهم كفاية ولا حاجه يعملوا اللى هما عاوزينوا يولعهوها يمشوا اللى هما عاوزينه ويقولوا له ارحل ويرفعوا على الاعناق اللى هما عاوزينه ويخونوا اللى هما عاوزينه يقولوا تحيا البرادعى ويسقط المشير يقولوا ده مسلم وده كافر وده فل والموضوع لاما تبقى معانا لاما تبقى فل واطى عميل خائن قذر ..هذه فتنة اخبرنا بها الرسول صلى الله علية وسلم قتنه حرب وهرب يكثر فيها القتل ويفر فيها الرجل من بلده وماله ..
قديم 23-11-2011, 03:38 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا مشاهدة المشاركة

[SIZE="4"]مش عجبكم المجلس العسكرى قالك اعملوا استفتاء شعبى وشيلوا ايعمل ايه تانى .. زيادة مرتبات المشير ملوش فيها عداله اجتماعيه كلمكم هى اللى ماشيه فلان يرحل حاضر فلان خائن حاضر عاوزين شرف ماشى مش عاوزين شرف ماشى .. الفقر بقاله سنين فى مصر ومش بايد المشير فى يعمل حاجه وكمان حضرتكم عمالين تدعو للاعتصامات وعدم العمل ومظاهرات وكل ده اكيد بيضر الاقتصاد اتقول فقر من انتم سبب اساسى فيه .ومن الاخر المجلس العسكرى ده مجلس انتقالى والرئيس القادم يونيو 2012 ابقوا قولوا للرئيس الجديد اللى انتم عاوزينه حرية عداله اجتماعي[/SIZE]ة
السلام عليكم
اهم حاجة .. ان حضرتك متشلش من اخواتك الى فى ميدان التحرير الى ليهم راى تانى غير رايك ..
الناس عاوزين يوقفوا حال البلد .... ممكن
عاوزين عدم الاستقرار ..... احتمال
مش عاجبهم المشير ...... باين كدة

بس اهم حاجة انهم اخواتك و اخواتى بس هم مختلفين فى الراى ....

اما عن خطاب السيد المشير ..... فهو نفس خطاب السيد حسنى مبارك
حضرتك لو رجعت لاحداث الثورة فى فبراير حتلاقى تطابق كبير
1- الاستفتاء الشعبى الى بيتكلم عليه المشير و هو عارف انه حيكسبوا اكيد
2-فلان يرحل ده مكانش بيحصل الا بضغط شعبى من المليونيات ... زى احمد شفيق
3-الناس بيدعو لاعتصامات فى التحرير فعلا ... بس محدش دعا لتوقف العمل ... حضرتك حتقول ماهو الاعتصام يعنى التوقف عن العمل ...... لو حضرتك راجعت الاعتصام الى كان فى فبراير الى فات حتلاقى الناس كانت بتظبط الى بيشتغل و الى بيعتصم من نفس مكان العمل
4- الاقتصاد باظ و وقف عجلة الانتاج ..... اصدقاء السوء اصدقائى سئلونى ... ازاى الاقتصاد بايظ و الشرطة بتستخدم الغازات المسيلة للدموع بالكثافة دى .. مع العلم ان فيه ظباط قالوا ان مخزون الداخلية من الغازات المسيلة للدموع نفذ من احداث يناير الى فات جابوا من فين الكلام ده
5-المشير قال انه مش عاوز الحكم و ناوى يسيب السلطة .... اعتقد ده كان نفس كلام مبارك
قديم 23-11-2011, 04:43 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
اهم حاجة .. ان حضرتك متشلش من اخواتك الى فى ميدان التحرير الى ليهم راى تانى غير رايك ..
الناس عاوزين يوقفوا حال البلد .... ممكن
عاوزين عدم الاستقرار ..... احتمال
مش عاجبهم المشير ...... باين كدة

بس اهم حاجة انهم اخواتك و اخواتى بس هم مختلفين فى الراى ....

اما عن خطاب السيد المشير ..... فهو نفس خطاب السيد حسنى مبارك
حضرتك لو رجعت لاحداث الثورة فى فبراير حتلاقى تطابق كبير
1- الاستفتاء الشعبى الى بيتكلم عليه المشير و هو عارف انه حيكسبوا اكيد
2-فلان يرحل ده مكانش بيحصل الا بضغط شعبى من المليونيات ... زى احمد شفيق
3-الناس بيدعو لاعتصامات فى التحرير فعلا ... بس محدش دعا لتوقف العمل ... حضرتك حتقول ماهو الاعتصام يعنى التوقف عن العمل ...... لو حضرتك راجعت الاعتصام الى كان فى فبراير الى فات حتلاقى الناس كانت بتظبط الى بيشتغل و الى بيعتصم من نفس مكان العمل
4- الاقتصاد باظ و وقف عجلة الانتاج ..... اصدقاء السوء اصدقائى سئلونى ... ازاى الاقتصاد بايظ و الشرطة بتستخدم الغازات المسيلة للدموع بالكثافة دى .. مع العلم ان فيه ظباط قالوا ان مخزون الداخلية من الغازات المسيلة للدموع نفذ من احداث يناير الى فات جابوا من فين الكلام ده
5-المشير قال انه مش عاوز الحكم و ناوى يسيب السلطة .... اعتقد ده كان نفس كلام مبارك
اخى والله انا ماليش مصلحه ان المجلس يكمل ولا يمشى انا شايف بلدى بيحصل فيها فتنه وانا مصمم اسميها فتنه لان عندما يتقاتل المسلمون فاكيد لازم تبقى فتنه ناس بتموت . حرائق تعطيل مصالح بلطجيه انشقاق فى البلد وكله مخون التانى الحل الوحيد علشان تخلص الفتنة دى ان الناس اللى فى الميدان يروحوا . وبعدين جاء الفرج والمشير قال المطالب اللى الثوار كانوا عاوزنها حدد وقت لانتقال السلطه وايعمل حكومه تانية فيها كل الصلاحيات . الواحد قال احمد الله الفتنه اتخلص والناس اتروح ... الناس مش عجباه الكلام ومصصممه تكمل الفتنه واللى يكلمهم علشان يهدوا شويه ييتقال عليه فل وخائن طيب اخرتها اايه للى ييحصل ده حرام والله العظيم حرام فتنه كل اللى مشترك فيها ايتحاسب امام ربنا .
قديم 23-11-2011, 11:29 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

مش فاهم حضرتك متعصب قوى ليه اولا انا لا كنت حزب وطنى ولا تبع اسف يا ريس ولا كنت بحب مبارك من اساسوا انا فى رائى ان المشير حقق المطالب اللى انتوا عاوزنها طب اانا بسال حضرتك انتوا مش كنتم عاوزين تحديد موعد لانتخابات الرئاسه تم تحديدها يونيو 2012 ... الحكومة بكاملها تم استقالتها وسوف يتم انشاء حكومة جديده بكامل صلاحيتها .. مش فاهم هى المظاهرات بقت كيف عندكم ايه المطالب التانيه اللى انتوا عاوزنها علشا ن تفضوا الاعتصامات وتخلوا الناس تعرف تعيش وتاكل عيش جوابنى من فضلك اليه المطالب التانيه اللى تريحكم وتريحنا معاكم
مفيش فايدة من الكلام معاكم
إلا أن يشاء الله
ربنا يهديك و يهدي الفلول أمثالك
بقولها من قلبي و الله

تعرفوا لو انا من المشيراتنحى واسبها تولع
أنا بقول كدة برضه
ممكن تسيبها و انت مطمن
وراك رجالة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر ديزل مشاهدة المشاركة

الانتخابات المفروض انها يوم الاتنين الجاي بس كده خلاص اكيد من هنا للاتنين اكيد ستميت حاجه هتتعمل وهتتلغى الانتخابات
والبرادعي جاااااااااااااااااااااااا اي اكيد وانا مش من انصاره بس موافق علشان البلد تهدأ نفسي البلد تطلع من الحاله دي ..... لو ان البرادعي يبقى الرئيس هيهدي البلد انا موافق
موافق على البرادعي لانه جاي سواء وافقت او رفضت يبقى بمزاجنا احسن وكله يهون علشان البلد تهدأ وما تولعش اكتر من كده
تصدق أنا بدأت أميل للرأي دة فعلا مع إني مكنتش طايق البرادعي

السيناريو فى مصر نفس سيناريو ليبا هو سيناريو سوريا هو سيناريو اليمن هو سيناريو الاردن والجزائر فى المستقبل والله العظيم ده مخطط على الوطن العربى ليسقط ايد واحده اللى بتحركه ..فتنه لا يعلم مداها الا الله والله هو المنجى منها . الواحد بقى بيكره الشرطه والجيش والشعب والفلول والبردعاويه والاخوان والسلفيين وبيكره نفسه .. موت وقتل وتخوين ومش عارف لصالح مين فى الاخر .. البلد بتنهار والناس بتقول ايه يعنى الناس بتموت والناس بتقول لازم نكمل المشوار وكانهم رايحين يحرروا المسجد الاقصى ياريت كل ده كان يبقى على اعدائنا بدل ما يكون بنا وبين بعض
سلاما

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]