العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 04-09-2011, 12:59 AM
hm414 hm414 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشروع طبيب

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all
افتراضي رد: اخر كلام فى تكيف الماروتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

على فكره مش الماروتى بالذات اللى مينفعش فيها
عندك دى
الدايو ماتيز بتيجى اصلا بتكيف
كنت شايف واحد بيشغله
لاقيته عمل عمره كامله للماتور
و العربيه موديل 99
لو لاحظت اى عربيع 800 او 100 سىسى هتلاقيهم كلهم بيشتكوا وا نا كنت واحد منهم
لما قولتلك فى موضوعك السابق انى غيرت ماتور كامل
و بعيدن لو حتى ركبته و محصلش مشاكل
منش هيديلك الكفائه اللى متخيلها
مروحه البيت احسن
انا بقولك نصيحه علشان متقوعش فيها و هتتبهدل
: waving:
الكلام ده كله مش مظبوط
هو حضرتك ركبت التكييف اصلا ولا ركبت عربية ماروتي مكيفه صح؟؟؟
العربية معايا ومكيفه والتبريد الظهريه ممتاز للكرسيين الاماميين وبالليل بجمد منه وبيفصل وهوا عالواحد

بلاش بس اي كلام والجو في الهند احر من عندنا والعربية بتنزل عندهم مكيفه اصلا.....

تحياتي
قديم 04-09-2011, 03:47 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

بص يا باشا
عربيتى الصغيره اللى فاتت كانت مكيفه اصلا مش انا اللى مركب تكيف
و فعلا غيرت الماتور بالكامل

عندى اصحابى كمان معاهم ماروتى فى منهم ركب تكيف فى الماروتى و مكانش مرتاح بيلاقى عضه فى الفتيس فى التالت و التانى و كهربه العربيه اتلخبطط
و العربهي كانت بتسخن معاه
و راح للميكانيكى و عمل عمره ماتور
ده لسه من قريب و مش عارف بعد العمره اخباره ايه لانى مشوفتهوش
و بعدين مش شرط العربيه يبان عليها الاعراض دى على طول على حسب استهلاك التكيف يعنى بيشغله على طول و لا كل فتره
انا قولت بس اقول تجربتى مع تجربه اصحابى لان ده اللى حصل معانا يعنى كان ممكن لو انا اللى شارى التكيف يحصل حاجه
لكن انا بقولك العربيه اصلا مكيفه من بلاها
طب تيجى ازاى
ناس حظها العربيه بتكون كويسه معاها مع التكيف
بس انا قملوتش حاجه يعنى من دماعى لانى لازم ابقى متاكد ميلون مره قبل ما افيد حد
على العموم جزاك الله كل خير

قديم 06-09-2011, 12:50 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

يا استذتنا الافاضل حلا للجدل انا من سافصل لكم الموضوع والتجربه والمشاهده العمليه خير برهان
انا التكييف عندي بفقاله سنتين وانا مركبه يعني مش جاي مع العربيه
الحمد لله معملتش عمره للماتور
الحمد لله التكييف شغال وممتاز بالنسبه لحجم العربيه وقوة ماترورها
العربيه بتعتي موجوده والعقد اللي اشتريت بيه التكييف موجود والمركز اللي ركبت فيه التكييف موجود واللي عاوز يشوف بعينه يتفضل الف مليون مرحب
انا ممكن يكون معايا عربيه 1300 سي سي وبستعمالي انا للعربيه انا اللي ابوظ ماتورها لكن مش التكييف اللي بوظ ماتورها
برضه مش اي مركز اروح اركب عنده تكييف للعربيه لازم تكون ناس فاهمه مش يحط اي كباس في الماور واي سيور واي حاجه المهم تشتغل قدام الزبون ولما يمش ملناش دعوه
لا لازم يكونو ناس فهمين هما بيعملو ايه انا ركبت التكييف ب 3200 جنيه انا عارف انه غالي جدا وفيه ناس ركبته 2500 جنيه لكن رجعو اشتكو انا ركبت التكييف عن ناس فاهم يعرفو يركبو ايه للعربيه ومش الماروتي دول بيشتغلو في انواع كتير بس ها محترفين في الماروتي والشاهين والريجاتا والبيجو والهونداي حفظين كل مسمار فيها فين
انا تاني بكرر اللي يحب يجي يشوف العربيه عندي وهيا مكيفه بقالها سنتين لا ماتور فوت ولا العربيه خربت يتفضل انا
د مش اعلان ده نصيحه لوجه الله
شروط نجاح عمل التكييف في الماروتي
ناس فاهمه تركب التكييف صح
انا استعمل العربيه صح يعني مش ادوس بنزين علشان اجري بالعربيه واحصل مرسيدس ولا بي ام لحد ما الماتور يفوت واقول التكييف هوا اللي بوظ العربيه (علي فكره انا بسوق بيها لحد 100والتكييف شغال اللهم لا حسد)
صيانه دوريه للعربيه وتغيير زيوت وفلاتر وسيور في مواعيدها
بكده اضمنلك سلامه التكييف وسلامه العربيه
ملاحظه اي ماتور ممكن واحد يفوته في اقل من ربع ساعه لو انت قرصت عليه اكتر من اللازم وودرجه حرتها مرتفعه اضمن انك فوت الماتور في اقل من ربع ساعه لو العربيه زيرو واسئل مجرب

قديم 06-09-2011, 12:55 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

في موضوع مفصل للعضو حبيب الناس في قسم السوزوكي اسمه تكييف الماروت800 cc
اشكر الادارة والمشرفين الكرام علي تثبيت موضوعي تكييف سوزوكي ماروتي 800 cc

قديم 06-09-2011, 01:46 AM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

يا استذتنا الافاضل حلا للجدل انا من سافصل لكم الموضوع والتجربه والمشاهده العمليه خير برهان
انا التكييف عندي بفقاله سنتين وانا مركبه يعني مش جاي مع العربيه
الحمد لله معملتش عمره للماتور
الحمد لله التكييف شغال وممتاز بالنسبه لحجم العربيه وقوة ماترورها
العربيه بتعتي موجوده والعقد اللي اشتريت بيه التكييف موجود والمركز اللي ركبت فيه التكييف موجود واللي عاوز يشوف بعينه يتفضل الف مليون مرحب
انا ممكن يكون معايا عربيه 1300 سي سي وبستعمالي انا للعربيه انا اللي ابوظ ماتورها لكن مش التكييف اللي بوظ ماتورها
برضه مش اي مركز اروح اركب عنده تكييف للعربيه لازم تكون ناس فاهمه مش يحط اي كباس في الماور واي سيور واي حاجه المهم تشتغل قدام الزبون ولما يمش ملناش دعوه
لا لازم يكونو ناس فهمين هما بيعملو ايه انا ركبت التكييف ب 3200 جنيه انا عارف انه غالي جدا وفيه ناس ركبته 2500 جنيه لكن رجعو اشتكو انا ركبت التكييف عن ناس فاهم يعرفو يركبو ايه للعربيه ومش الماروتي دول بيشتغلو في انواع كتير بس ها محترفين في الماروتي والشاهين والريجاتا والبيجو والهونداي حفظين كل مسمار فيها فين
انا تاني بكرر اللي يحب يجي يشوف العربيه عندي وهيا مكيفه بقالها سنتين لا ماتور فوت ولا العربيه خربت يتفضل انا
د مش اعلان ده نصيحه لوجه الله
شروط نجاح عمل التكييف في الماروتي
ناس فاهمه تركب التكييف صح
انا استعمل العربيه صح يعني مش ادوس بنزين علشان اجري بالعربيه واحصل مرسيدس ولا بي ام لحد ما الماتور يفوت واقول التكييف هوا اللي بوظ العربيه (علي فكره انا بسوق بيها لحد 100والتكييف شغال اللهم لا حسد)
صيانه دوريه للعربيه وتغيير زيوت وفلاتر وسيور في مواعيدها
بكده اضمنلك سلامه التكييف وسلامه العربيه
ملاحظه اي ماتور ممكن واحد يفوته في اقل من ربع ساعه لو انت قرصت عليه اكتر من اللازم وودرجه حرتها مرتفعه اضمن انك فوت الماتور في اقل من ربع ساعه لو العربيه زيرو واسئل مجرب

يا باشا متشكرين على التفصيل الجميل ده
و انا لما قولت كده
كنت بحكى قصتى مع عربيتى شخصيا
مع سيارات اصدقائى مش اكتر
يمكن اصدقائى كانوا بيقرصوا على العربيه
بس اللى مش فاهمه بقى
عربيتى 1000 سىسى
و مكيفه اصلا
و مش بقرص على العربيه
و استعمالى خفيف جدا على العربيه
لانى من النوع اللى بخاف على حاجتى مش العربيات بس
ايه بقى اللى خلانى اغير ماتور كامل