العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 17-09-2011, 05:52 PM
nader hassan nader hassan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف معمارى
هواياتي: قياده جميع انواع السيارات

nader hassan will become famous soon enoughnader hassan will become famous soon enough
افتراضي رد: للخبراء فقط .. السكودا أوكتافيا أم الرينو فلوانس ؟

الاوكتافيا طبعا عربيه رائعه من كل حاجه وتوكل على الله
قديم 17-09-2011, 06:11 PM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

طالما انعم الله عليك انك تقدر تشترى واحد من الثيارتين اكيد حضرتك هتفضل اعلى فئة فى السياريين
و فديوهات و مقاطع من مواضيع سابقة هنا فى المنتدى
ده فيدوا للرينو

و اجتهد انت و دور برضوا على فديوهات اكتر
و دهللاسكودا

و انت اتفرج و شوف هتميل لأنها اكثر
و اطمن الخامات فى السيارتين جوده عالية
و دى المواضيع اللى المفروض تقرأها مع الفديوهات
اسكودا
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=12439
الرينو
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37161
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=66996
و بعدين حاول تعرفنا انتى استخدماتك ايه للسيارة و عاوزها شبابى ولا عائلة علشان نعرف دماغك فيها ايه
جايز نرشحلك سيارة غير الاتنين دول.
قديم 17-09-2011, 06:24 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride مشاهدة المشاركة

الاسكودا سيارة تشيكية مش المانى و فيها قطع المانى فى مقدمتها المحرك و الفيتيس.
ماهو أنا عارف الموضوع ده من زمان بس بما ان فولكس هى اللى مسكا اسكودا فا خاماتها بتمييل للألمانى أكتر و أنا لو قادر أجيب السكودا كنت جبتها من غير مقارنا
قديم 17-09-2011, 07:01 PM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

اها اوكى بس معنى انها المانى ده معنها انها سيارة كاملة على فكرة محرك و فتيس الDSG تقريبا اسمه كده كان فيه مشاكل معنى كدها انى كون الصناعة المانى ده مش شرط الكمال و على فكرة معظم السيارات اللى فى مصر مش المانى في منهم مصرى و برازيلى و صينى كمانى و مثلا البى ام و المرسيديس فى منهم مصر و الجيتا كانت برازيلى معرفش دلقوتى ايه اعتقد اننا المفروض ننصح الراجل بالسيارة بعينها لاسباب فى السيارة والا هنلاقى حد يقولك الافيو امريكى علشان شيفورليه مسيطره على دايو و بتحط اسمها على العربيات.
قديم 17-09-2011, 07:40 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif ride مشاهدة المشاركة

اها اوكى بس معنى انها المانى ده معنها انها سيارة كاملة على فكرة محرك و فتيس الDSG تقريبا اسمه كده كان فيه مشاكل معنى كدها انى كون الصناعة المانى ده مش شرط الكمال و على فكرة معظم السيارات اللى فى مصر مش المانى في منهم مصرى و برازيلى و صينى كمانى و مثلا البى ام و المرسيديس فى منهم مصر و الجيتا كانت برازيلى معرفش دلقوتى ايه اعتقد اننا المفروض ننصح الراجل بالسيارة بعينها لاسباب فى السيارة والا هنلاقى حد يقولك الافيو امريكى علشان شيفورليه مسيطره على دايو و بتحط اسمها على العربيات.
فعلا فتيس DSG كان فيه عيوب بس اتعدلت فى الموديلات الجديدة و حضرتك معاك حق مفيش عربية كاملة أبدا بس انا ببص للعربية من ناحية الخامات و السكودا مشهودلها بخاماتها النضيفة جدا منذ سنين وده ميمنعش ان الفلوانس تمتلك خامات ذات جودة عالية بس انا اتعودت ابص للأفضل.
ممكن أفهم حضرتك تقصد ايه (بمعظم السيارات اللى فى مصر مش ألمانى فى منهم مصرى ) اللى انا اعرفه ان مرسيدس و بي ام بيتجمعوا فى مصر بس زى النيسان صنى طبعا
و الا مكنش حد اشتراهم و على فكرة أنا مبحبش أنصح حد بعربية أنا مش متأكد من سمعتها