العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 14-12-2010, 04:18 PM
ياسرأبوعاصي ياسرأبوعاصي غير متواجد حالياً

ياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of light
افتراضي رد: مميزات وعيوب الفليشيا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احب افيدك بالسكودا 1997م
1- سيارة عالية عن الارض .
2- سحب فوق الرائع ..ناعمة ..اينعم مش باور بس الدريكسيون ناعم تحت اديك جدا ...
3- قطع غيار غالية بس الغالي تمنه فيه وبيعيش
الموتور كامل استيراد 3500 جنيه من بورسعيد بس حكاية بيجي كامل من كله بالفتيس بكل حاجة وبيعيش ( لو حاب تغير )
4- سعرها فيها فعلا مبنزلش سعرها من خمس سنين ولغاية دلوقتي ( سعرها من 37- 35 الف جنيه للسيارة النظيفة اللى مش ملعوب فيها )
5- سيارة المسافات الطويلة اسألي انا ...لما كنت في مصر شغال عليها الله ينور في سينـــــــــــاء وما ادراك ما سيناء وجبالها وطرقها الجبلية ...بس مش هقول يعنى زي الجيب 4*4 ...علشان الموضوعية
6- ثبات على الارض .
7- اما موضوع شاسية ورا والكلام ده انا مسمعتش عنه ...
8- السخونة ممرتش عليا ..مع ان حلها سهل مقارنة باقتناء عربية تحترم فعلا ..
9- هتكون راكب عربية تعيش وتستحمل معاك
10- اي اكسسوار عليها هيبان .. والفوانيس رخيصة والله
11- كهرباء السيارة ولا يعلي عليها من اول تكة تدور (انا مركب جافة ) بس انا بكلمها في الطبيعي ..
12- بتجري وبتجري وبتجري ... انا مرة كنت معدى ال130 والله واخدت مطب بتاع قوات حفظ السلام في رفح ومع ذلك انا قلت هنزل القى الدنيا عندى مكسرة ..ولا حاجة حصلت ...
13- وبناء عليه اشتريت سكودا اوكتافيا 2011 بالخليج ..والحمد لله اللي يركب اسكودا او الماني في العموم ... معتقدش هيحس بعربية تاني ...
14- اشتري وانت مطمئن وسعرها فيها بس على حالتها ومتكنش متباعة لاكتر من واحد ... وركب جنوط هتكون حكاية

طبعا ممكن ناس تانية تفيدك باكتر من كدة ..اعلى فكرة حتى الان محتفظ بالعربية في مصر ومش عايز ابيع لانها من الاخر ( حمارة البيت )
قديم 14-12-2010, 04:54 PM
الصورة الرمزية Maged_Samy
Maged_Samy Maged_Samy غير متواجد حالياً
من انا؟: محاسب
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

Maged_Samy is a name known to allMaged_Samy is a name known to allMaged_Samy is a name known to allMaged_Samy is a name known to allMaged_Samy is a name known to allMaged_Samy is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسرأبوعاصي مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احب افيدك بالسكودا 1997م
1- سيارة عالية عن الارض .
2- سحب فوق الرائع ..ناعمة ..اينعم مش باور بس الدريكسيون ناعم تحت اديك جدا ...
3- قطع غيار غالية بس الغالي تمنه فيه وبيعيش
الموتور كامل استيراد 3500 جنيه من بورسعيد بس حكاية بيجي كامل من كله بالفتيس بكل حاجة وبيعيش ( لو حاب تغير )
4- سعرها فيها فعلا مبنزلش سعرها من خمس سنين ولغاية دلوقتي ( سعرها من 37- 35 الف جنيه للسيارة النظيفة اللى مش ملعوب فيها )
5- سيارة المسافات الطويلة اسألي انا ...لما كنت في مصر شغال عليها الله ينور في سينـــــــــــاء وما ادراك ما سيناء وجبالها وطرقها الجبلية ...بس مش هقول يعنى زي الجيب 4*4 ...علشان الموضوعية
6- ثبات على الارض .
7- اما موضوع شاسية ورا والكلام ده انا مسمعتش عنه ...
8- السخونة ممرتش عليا ..مع ان حلها سهل مقارنة باقتناء عربية تحترم فعلا ..
9- هتكون راكب عربية تعيش وتستحمل معاك
10- اي اكسسوار عليها هيبان .. والفوانيس رخيصة والله
11- كهرباء السيارة ولا يعلي عليها من اول تكة تدور (انا مركب جافة ) بس انا بكلمها في الطبيعي ..
12- بتجري وبتجري وبتجري ... انا مرة كنت معدى ال130 والله واخدت مطب بتاع قوات حفظ السلام في رفح ومع ذلك انا قلت هنزل القى الدنيا عندى مكسرة ..ولا حاجة حصلت ...
13- وبناء عليه اشتريت سكودا اوكتافيا 2011 بالخليج ..والحمد لله اللي يركب اسكودا او الماني في العموم ... معتقدش هيحس بعربية تاني ...
14- اشتري وانت مطمئن وسعرها فيها بس على حالتها ومتكنش متباعة لاكتر من واحد ... وركب جنوط هتكون حكاية

طبعا ممكن ناس تانية تفيدك باكتر من كدة ..اعلى فكرة حتى الان محتفظ بالعربية في مصر ومش عايز ابيع لانها من الاخر ( حمارة البيت )
اؤيد كلامك بكل تفاصيله .
قديم 14-12-2010, 11:18 PM
ياسرأبوعاصي ياسرأبوعاصي غير متواجد حالياً

ياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maged_Samy مشاهدة المشاركة

اؤيد كلامك بكل تفاصيله .
شكرا على مرورك الطيب وثناءك
قديم 20-01-2011, 10:15 AM
agamemnon agamemnon غير متواجد حالياً

agamemnon will become famous soon enough

شكرا على الموضوع
قديم 05-03-2012, 05:18 PM
omar-ner omar-ner غير متواجد حالياً
من انا؟: عمر ابراهيم
التخصص العملى: مهندس مدنى - ادارة مشروعات

omar-ner is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed elzarif مشاهدة المشاركة

السخونه حلها بسيط وهو تغيير الردياتير من 2 ماسوره الى 3 ماسوره و تغيير المروحه الى 6 ريشة بالاضافه الى تغيير الثرموستات بدرجة حراره 70 بدلا من 90