العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 13-10-2010, 10:35 PM
aboelesaad
Guest

للاهمية رد: إلي أهل الخبرة بالمنتدي M11

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_darhos مشاهدة المشاركة

السلام عليكم...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_darhos مشاهدة المشاركة

أولا أحب أعرف حضرتك انى صاحب موضوع ( و تتوالى مفاجات الجميلة M11) ..
و أنا تقريبا من ساعتها قررت انى لن أشارك بأى تعليقات فى المنتدى تانى ,, و ده طبعا علشان مستوى الحوار و الردود كان قمة فى عدم اللياقة و الذوق ,, و لو حضرتك تحب تتأكد ادخل على الموضوع و اقرا أول رد للأستاذ أبوالاسعاد,, اللى تقريبا كان كلامه واضح ان اللى بيشتكى من عربيته ده يبقى مغفل و مابيفهمش فى العربيات لأنه فشل فى اكتشاف العيوب و هو بيستلم العربية.. مش عارف لغاية دلوقتى ايه العيوب اللى الواحد ممكن يعرفها و العربية واقفة فى المعرض..!!!! حتى لو عمل test drive عيوب ايه اللى تظهر فى نصف ساعة...

أحب أقول لحضرتك رأيى من خلال معايشة مع العربية لمدة سنة كاملة...
مميزات العربية:
1- شكل شيك جدا من برة و جوه..
2- كماليات كتييير.
3- ثبات على الطريق و السرعات بصراحة أكتر من رائع.
4- استهلاك معقول للبنزين..
5- فرامل يعتمد عليها فى المفاجات.. بس دايما بتصفر مش عارف ليه..؟؟

عيوب العربية:

أحب أقول لحضرتك انى من أكتر الناس اللى بتحافظ على عربيتها .. و أنا باشتغل دكتور عيون.. و حضرتك عارف الجملة الشهيرة اللى بتتقال على العربيات المستعملة عند البيع ( استعمال طبيب) يعنى واحد يادوب بيروح من البيت للمستشفى للعيادة .. يعنى متوسط 40 كم يوميا.. و مابركنهاش فى الشمس و دايما بغطيها.. يعنى بصراحة عامل اللى على و زيادة.. يعنى مافيش داعى ان حد يرد و يقول سوء استخدام...

1- سوء و ردائه فى خامات الصالون.. عندى الطارة قشرت لوحدها و شكلها مش ظريف.. و عصاية الفتيس بدأت تقشر هى كمان..
2- عيوب و فروقات واضحة فى التقفيل ...
3- مفاجات و أعطال بدون مبرر.. يعنى لما تكون عربية زيرو و أغير بوجيهات و علبة دركسيون و دينامو و تيل فرامل فى أول 9 شهور ..!!!
4- تكييف أدائه متوسط أو ضعيف فى الجو الحار.. و خصوصا لو كنت راكن شوية فى الشمس.. يعنى يا دوب بيلطف جو الكابينة..
5- سحب ضعيف مع استعمال التكييف على السرعات البطيئة.. لكن فى السرعات العالية مابيفرقش ...
6- المشكلة اللى عندى و مش عارفين يحلوها فى التوكيل لغاية النهاردة هى صوت رجرجة الأزاز فى المطبات و الطرق غير الممهدة..

أنا رديت عليك بالتفصيل لأنى كان نفسى الاقى حد يفيدنى و أنا باشترى العربية.. و كل اللى قلته ده عن تجربة و اقعية.. و فى عيوب تانية مختلفة ظهرت فى عربيات ناس أعرفها بس أنا حبيت أتكلم عن عربيتى و بس...

نصيحتى الأخيرة,, و هى نصيحة خالصة لوجه الله ابعد عن الاسبيرانزا خالص لانها عربية مالهاش معايير و مسنوى جودة ثابت.. يعنى واحدة حلوة و واحدة وحشة .. و انت وحظك..
البريليانس أفضل منها بكتيير و توكيلها أقوى..
بس انا نصيحتى ليك .. فكر فى النيو أكسنت .. أنا كنت هاشتريها قبل الأم11 بس تراجعت.. عربية رائعة.. و عيبها الوحيد انها مش واسعة من جوه..

مع احترامي الكامل ليك و لشخصك المحترم
انا لم اقصد ابدا اهانت حد او الاساءه لاي فرد من الافراد من مالكي السيارات او بوجه عام

يا استاذي الفاضل حضرتك فهمتني غلط
وانا بكرر اعتزاري لو حضرتك اخت الكلام باهانه لشخصك حاشه لله

والاختلاف في الراي لا يفسد للود قضيه
معرفتك حضرتك بالدنيا كلها اي معني ان اتكلم علي عربيه و بالاخر اخسر انسان لا يعرفي ولا اعرفه لمجرد حس اني هنته

بجد و ربنا يعلم حضرتك زعلتني جدا بالكلام ده مش عشان حضرتك قولت كده او لاختلاف الراي ولكن ان حد حس اني هنته و زعلان مني او اخد عني فكره مش لطيفه وانا معرفش

والله و الله انا ولا يفرق معايا الاسبرانزا و لا غيرها لان اساسا كل فتره بعربيه والافضل الي بستقر عليه و برضو بغير يعني بعد ال بي ام تغير لي بس اهو داء التغير
فانا اتكلمت عن تجربيه واقعيه و تجربه ناس تانيه اعرفهم كانو معايا
وغير ان مهروس عربيات بمعني الكلمه
فالحوار خبرات و تجارب
علي سبيل المثال
بالتجارب و الممارسه بالطب بمجرد اول ما تسمع الشكواي البسيطه من المريض بتعرف عنده اي و بالتفصيل
ده بالنسبالي لان عشت مع العربيات سنين

اتمني تتقبل اعتزاري و وجه نظري
وتولع العربيه لو هتزعلنا من بعض
قديم 15-10-2010, 02:29 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إلي أهل الخبرة بالمنتدي M11

لو امكانياتك تسمح باعلى جيب احسن من الصينى ولو مش تسمح استخير ربنا فى الأم11 والبريليانس
وفعلا كان فى عيوب فى الدفعه الأولى زى اى عربيه بتتجمع فى مصر واعتقد ان الأن اصبحت كويسه يا ريت الى يملك ام 11 من فتره قريبه يعطينا تعليق
العربيه معنا بقالها سنة مشكلة البطاريه الفاشله بتاعة توكيل منصور طبعا اتغيرت وكمان حصلت مع قريبى بس مفيش الحمد لله موضوع الدينامو او التسقيف وفى صاحبى والده معه العربيه استلمها بعدنا اسبوعين عاملين 35000 كيلو ومفيش اى شكوى ما شاء الله منها ومبسوطين جدا وموضوع زقزقة الزجاج موجود بس مش عارف اتغلبوا عليها ولا لا ممكن جلد الزجاج يمسكن فى الزجاج يؤدى الى تلف ماكينة الزجاج
لاننا احنا الثلاثه استلمنها فى وقت متقارب بس العربيات رائعة الحمد لله حتى الان وفى واحد ساكن قريب منى جاب واحده ان شاء الله قريب هروح اساله عنها وبدات اشوفها كتير فى القاهره العاشر اسماعيليه ومنتشره بكثره فى اسكندريه

والله على ما اقول شهيد

geologist the best
قديم 15-10-2010, 02:32 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إلي أهل الخبرة بالمنتدي M11

وعلى فكره يا ريت الناس تقرا عن البريليانس لانى اعتقد انها مش وااااووووو اوى وبعدين خاماتها من جوده مش حلوه بالعكس الأم 11 افضل

geologist the best