العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 06-09-2010, 05:29 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مهزله ما بين مصر للتامين و عيسي وسلام يا صاحبي

كلامك رائع يا استاذحازم انا فكرت فى التامين بعد لما عملت حادثة السريون لان اختى كانت مامنة عليها وكان حيفيدنى انما بصراحة من يومها وانا بمشى واحدة واحدة وربنا الحافظ

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 06-09-2010, 11:02 PM
الصورة الرمزية Eng . Mano
Eng . Mano Eng . Mano غير متواجد حالياً

Eng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura aboutEng . Mano has a spectacular aura about

ربنا معاك و الموضوع ده يخلص على خير . بس كويس انهم حيدفعولك تمن التصليح ايا كان مقدما ، انا لما الرفرف عندى اتخبط و روحت الشرق للتأمين اللى انا مأمن عندهم ، قالولى اروح ادفع انا تمن التصليح الاول و هما حايدونى اللى دفعته بعد اسبوع . المهم انتظر اسبوع ، و التانى و التالت و الرابع ......
المهم انا اخدت الشيك بالمبلغ بعد7 اسابيع ، كأنى باشحت منهم و باطلب حاجة مش من حقى ، و كانت حجتهم ان الشيك لسة ماطلعش و ما اتماضاش ، و المضحك ان المقايسة كانت ب 1500 جنيه بس ، مش بالذمة استهبال .
و انا بعد الموقف البايخ ده لغيت التأمين و سايبها على ربنا ، لان دول و الله شوية نصابين × نصابين ، و اللى مشجعهم هو عدم وجود اى رقابة عليهم .
و حضرتك يا استاذ ابو الاسعاد هون على نفسك و تحلى بالصبر لان الناس دول بحورهم واسعة اوى و بالهم رايق على الاخر ، و ربنا معاك ان شاء الله ؛
قديم 08-09-2010, 09:59 AM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute

تسمحلى ادخل واقولك لك حاجه انا سمعت ان التامين على الحياة حرام من اساسوا وفى ناس سالوا شيوخ كتير على التامين على السيارة قالوا انه حرام يعنى كبر مخك من التامين وخليها على الله يعنى عملك ايه التامين لما عربيتك عملت حادثه هو انت عمال تتدفع ليهم علشان يجوا ساعة الجد ويقرفوا فيك على فكرة تحرى الحلال احسن حاجة وهو اللى ايحافظلك على حاجاتك واغلب الناس اللى اشتروا العربيات قسط من بنوك وبيدفعوا اقساط ربيوية عربياتهم قرفاهم اخر قرف والناس اللى اتحروا الحلال واشتروا من المعرض واتحروا الحلال ماشاء الله على العربية
يعنى تبقى العربية نفس النوع وده بيشكو منها وده بيمدح فيها وكله علشان واحد اتحرى الحلال والثانى كبر مخه على فكرة ممكن لو كنتش امنت على العربية مكنتش عملت حادثة والله اعلم
قديم 08-09-2010, 06:01 PM
egy egy غير متواجد حالياً

egy is on a distinguished road

نتمنى من الله عز وجل ان يكرمنا جميعا وأن يوفقنا لخير ما يحب و يرضى ...موضوع التأمين فى مصر مشكله
قديم 08-09-2010, 07:54 PM
aboelesaad
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مادا مشاهدة المشاركة

تسمحلى ادخل واقولك لك حاجه انا سمعت ان التامين على الحياة حرام من اساسوا وفى ناس سالوا شيوخ كتير على التامين على السيارة قالوا انه حرام يعنى كبر مخك من التامين وخليها على الله يعنى عملك ايه التامين لما عربيتك عملت حادثه هو انت عمال تتدفع ليهم علشان يجوا ساعة الجد ويقرفوا فيك على فكرة تحرى الحلال احسن حاجة وهو اللى ايحافظلك على حاجاتك واغلب الناس اللى اشتروا العربيات قسط من بنوك وبيدفعوا اقساط ربيوية عربياتهم قرفاهم اخر قرف والناس اللى اتحروا الحلال واشتروا من المعرض واتحروا الحلال ماشاء الله على العربية
يعنى تبقى العربية نفس النوع وده بيشكو منها وده بيمدح فيها وكله علشان واحد اتحرى الحلال والثانى كبر مخه على فكرة ممكن لو كنتش امنت على العربية مكنتش عملت حادثة والله اعلم

بشكرك علي مداخلتك و كلامك المحترم

بس هتعمل اي حكم القوي

اما جيت اشتري عربيتي اتفرض عليا اجيب من المصريه
لاكتر من سبب

اول حاجه ملقتهاش خالص في طنطا الا عند المصريه و ده لان فتره ما اشتريت ابو الفتوح وقف يبيعها للاجنصات ما عدا المصريه وبعض الاماكن الي مش موجودين بطنطا
تاني حاجه
اجبرت علي المصريه لان قسطت 20 الاف جنيه حصلي مشكله و الفلوس قصرت معايا و انا مطر اجيب العربيه دلوقتي فظروفي كانت صعبه ساعتها ومحبتش استلفهم لاني ضد المنطق ده هوا و التقسيط بس قولت التقسيط افضل من المداينه

وانا اول مره علي فكره اقسط في حياتي مع العربيات و غير العربيات

وبعد ما خلصت الاوراق المصريه فاجأتني بحوار التامين علي العربيه الشامل
فادبست فيه بالرغم انا غير مؤمن بيه لان الحافظ هوا الله

وتقبل تحياتي